Между 5 и 6 млн. пратки на ден тръгват по света с FedEx

Най-големият собственик на самолети и куриер в света има ресурс за развитие в България, категоричен е генералният мениджър на ФлайингКарго България /FedEx-България/ Кристиан Кръстев

Автор: Таня Киркова

- Г-н Кръстев, от началото на годината станахте генерален мениджър за България на световно известната компания за експресни куриерски услуги FedEx. Да припомним, че преди седем години оглавихте една от първите нискотарифни авиокомпании "Уиз Еър” и успяхте да я наложите.  В момента тя е  с най-голям пазарен дял в сегмента на евтините превозвачи у нас, дори навлезе в територията на националния превозвач "България Еър". Сега ситуация та е сходна - отново поемате компания с малък пазарен дял в страната. Пазарът на куриерските услуги е  свободен и конкурентен, освен това тук са позиционирани доста силни международни компании. Да не забравяме и Български пощи, която не смята да предава позициите си. Как виждате Вие ситуацията?

Знаете ли, че Fedex притежава най-големия самолетен парк в света. Компанията е лидер в експресните услуги. За мен, да работиш с един качествен продукт, какъвто е продуктът на FedEx е предизвикателство. Куриерската услуга, която ние предлагаме, е по-скоро за клиенти, които са претенциозни. Качеството е водещо. Не само цената. Ето това ще научат хората, които не са толкова наясно кои сме и какво можем. Разбира се, кризата налага по-конкурентно и по-агресивно ценообразуване, но за нас e важен клиента, ще повторя - при нас приоритет е качествената услуга. Нашите клиенти означават много за компанията и се опитваме да правим това, което останалите конкуренти на пазара в България не правят. Управлявам FedEx-България от началото на годината. Всеки мениджър на мое място би се чувствал горд от такова предизвикателство.

- Представете накратко FedEx.

FedEx е най-голямата куриерска компания и най-големият собственик на самолети в света и имам привилегията да оглавя представителството на компанията в България и да участвам в нейното утвърждаване на българския пазар. FedEx обслужва 220 страни в целия свят, разполага с 684 собствени самолета, обслужвани на повече от 375 летища и 10 експресни разпределителни центрове,   повече от 80 000 автомобили и камиони. Във фирмата работят над 285 000 служители по целия свят, които разпределят дневно 8 милиона пратки. Оборота на фирмата за 2011 година  е  над 35 милиарда долара.

В България, “Флайинг Карго България” ООД е официалният лицензиант на FedEx и  оперира от 3 ноември 1997г. FedEx обслужва територията на цялата страна и има 14 офиса,  съответно в София, Пловдив, Варна, Бургас, Сливен, Русе, Благоевград, Стара Загора, Габрово, Плевен, Велико Търново, Кърджали, Ловеч и Ямбол...

- И все пак какво ви прави по-различни от конкурентите?

Ще ви дам следния пример - повечето наши клиенти имат персонални акаунт мениджъри. Предлагаме и Интернет базирани  електронни услуги, които дават във всеки един момент актуална онлайн информация за движението и статуса на пратките. Всеки наш клиент знае във всеки момент какво се случва с пратката.  Наясно е кога ще пристигне, в колко часа и съответно получава веднага информация, когато пратката е тук или на адреса, на който е изпратена. Имаме разработени електронни продукти, които позволяват да работим с най-големи компании, които държат да имат пълна и навременна информация за всичко, което се случва с техните пратки...при пътен инцидент или друго извънредно обстоятелство... Така че, да отвоюваш позиции сред останалите конкуренти, които са снижили много качеството на услугата, доставят  със закъснение и в недобро състоятие на пратките, няма да бъде много трудно. 

Същевременно екипът, който работи  в България е много стегнат и изключително  добре обучен. Ежемесечно се правят допълнителни тренинги, обучения в страната и в чужбина. Разполагаме с ресурс за развитие в България. Скоро хората ще научат какво е това FedEx-България, а онези, които знаят ще бъдат доволни, че са останали да работят с нас.

-  Бихте ли описали какво включва експресната ви услуга?

Експресната услуга е от врата до врата. След получена заявка билото по електронен път или чрез кол център (имаме безплатен телефон за цялата страна), пратката се взема от куриер, изготвяме митническа декларация, имаме митническо представителство и склад под митнически надзор. За удобство на клиентите предварително изготвяме товарителниците и предоставяме персонален акаунт мениджър. Уведомяваме при доставката на всяка пратка (по факс, по телефон или е-mail) и правим ежемесечен опис на всички пратки с потвърждение за доставка (име на получател, дата и час).

А чрез “Глобал Трейд Мениджър”, специализирана интернет страница https://gtm.fedex.com/cgi-bin/doc_det, клиентът може чрез лично създадена от него парола да провери необходимите документи за изпращане на неговите пратки и да следи тяхното движение и статус.  Той може да получава всички пожелани справки (седмични, месечни или ежедневни) относно движението на пратките и съответните дължими суми по тях.

- Безспорно компанията е лидерв предоставянето на експресниуслуги. Предполагам, че е заради самолетното пренасяне на пратките ?

Да, разбира се и заради уникалната глобална мрежа, която е изградила компанията.

- Имате ли карготерминали на международни летища?

Имаме. Федекс разполага с огромни хъбове по света. На всеки континент имаме по няколко и тепърва ще изграждаме още. Компанията се развива. Между 5 и 6 милиона пратки тръгват всеки  ден от различни точки по света.

-Бихте ли развили своя база, център в София за региона?  Бихте могли да вземете бъдещият нов карготерминал на Летище София... Имате флотилия самолети, имате куриерските пратки...

За момента не мисля, че София е разглеждана като вариант да бъде хъб. Хъб имаме във Франция на Летище Шарл Де Гол.

-  София не е ли добра за куриерски хъб на Балканите?

София би могла да бъде една перспектива, защото е на стратегическо място, но не мога да говоря от името на централата на FedEx. Според мен България, заемайки стратегическо място в Европа и на Балканския полуостров, има даденостите за изграждане на такъв хъб.  Но не мога да го коментирам за момента. Много зависи от това как ще се представим на българския пазар. След като отвоюваме още по-силни позиции сред останалите куриерски компании, мисля, че ще има място и за отваряне темата хъб на Балканския полуостров. 

- Споменахме в началото, че сте в сходна ситуация отпреди няколко години, когато поехте нискотарифната  „Уиз Ер”. В момента тя е познато и наложено име на пазара, какви ще са тенденциите в сферата на куриерските услуги?

В авиацията през следващите 4-5 години много ясно и категорично ще се оформят два вида превозвачи. Така ще бъде и в куриерските услуги. Едините ще бъдат лоукост превозвачи. Това ще бъдат ултра лоукост превозвачи, превозвачите, които могат да се ползват ежедневно и са съответно на по-ниски тарифи, но които имат и спецификата на лоукост превозвача. Другите превозвачи са тези, които предлагат по-качествена услуга, целият им сервиз е перфектен, насочен към изискващия претенциозен клиент. Навременното изпълнение на разписанието и услугата на борда ще бъдат приоритет и  удовлетворението на пътника за тях ще бъде важното.

В същото време, според мен, се оформят и два вида куриерски компании. Едните ще бъдат евтини куриерски компании с много недоволни клиенти. Другите - ще са  надеждни компании, които не продават най-евтината услуга на пазара. Но със сигурност продават най-надеждната услуга на пазара.

- Надеждността и сигурността, особено в днешно време, е изключително  търсено качество. Оплакванията за загубени или недоставени пратки, по една или друга причина,  за съжаление не са рядкост.  Да не говорим за забавените доставки..

Ето това е още една разлика с нашите конкуренти.Процентът на загубени или с нарушена цялост пратки при нашата компания е изключително малък - под половин процент. 

Лоу кост цена се получава, когато се ползват подизпълнители - трети, четвърти, пети компании. Всеки върши някаква услуга и препродава условията си, които препредлага на клиентите си, на трети, четвърти ...подизпълнители. Тогава освен цената се понижава качеството, защото и контролът се понижава.

А когато една компания извършва целия или почти целия сервиз по отношение на  каквато и да е услуга, тогава мониторънгът, съблюдаването на качеството и спазването на срока за изпълнение, са под неин контрол и отговорност.

Затова FedEx е една от най-сериозните компании в света. Много от конкурентите на пазара правят точно обратното. Аутсорсингът е е модерна дума, но не е актуална в сферата на услугите.

Поради тази причина в последно време имаме изключително много клиенти, които веднъж опитали нашия сервиз, идват при нас от наши конкуренти, защото не са доволни от тяхната услуга.

Чувала съм за пратки, които се бавят с месеци и колети изпратени за Коледа до САЩ, да пристигат едва ли не за Великден. Пратка да се вози не по въздуха, а с тир, който за да дойде от Германия до България минава през ... Полша...

Няма друга компания в Европа и в България, която да предлага днес в 5 часа да вземе пратка, независимо откъде и утре до обед да я достави в... Ню Йорк. Единствената такава  компания е FedEx. Компанията е американска и за нас е нормално северна и южна Америка да са едни от най-бързо обслужваните дестинации.

- Къде сте по пазарен дял в България?

Най-големи сме в света, такава е целта ни и в България.

- Возите ли пратки по море?

Глобално Федекс предлага оушън фрейт, но в България приоритет са експресните услуги.

- Какви пратки приемате? Какви са ограниченията, ако има такива по големина ...или нещо друго?

Няма ограничение на килограми и големина. Има ограничение на единично тегло на пакет, за експресна услуга до 68кг. Куриерските пратки са регулярни, планирани. Ние сме се специализирали в обслужването на авиокомпании и съответно самолето обслужващи компании като Луфханза техникс например. Компаниите, които работят с нас са много. Има случаи, в които трябва експресно да се достави двигател на самолет или друга по-тежка част или оборудване за наши клиенти.

- Как постигате качество на услугата?

Имах шанс да попадна в много силен екип. Това ми дава шанс да се концентрирам в продажбите и развитието на бизнеса без да се притеснявам, че нещо няма да бъде наред в по отношение на обслужването.

- Кризата как се отразява на този вид услуги?

Свиването на бизнеса се отразява на всички и най-вече на куриерските услуги. Но ние имаме положителен ръст всяка година, което означава, че хората и фирмите все повече предпочитат качествените услуги. Нашите клиенти знаят, че качествената услуга си заслужава.

 -  И накрая един личен въпрос. Как попаднахте във Флай-Карго България /FedEx-България/?

Както попаднах и в авиокомпанията "Уиз Еър" преди години. Бях поканен на интервю. Говорихме си дълго и ме избраха. Шанс. Вероятно преценката на собствениците е била, че мога да се справя и вярвам, че оправдавам тяхните очаквания.

Коментари: 0