Папазов: Предишните спряха контейнерните терминали
С реализацията на проекта щеше да се достигне натоварване на жп превозите с повече товари, от тези загубени от Кремиковци, каза транспортния министър
Възможностите за използване на заемни средства от Японската банка за международно сътрудничество за изграждане на контейнерни терминали във Варна и Бургас са безвъзвратно загубени. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов по време на днешния парламентарен контрол. По думите му решението за прекратяване на споразумението за заем на предишното правителство е прецедент в историята на Японската държавна помощ.
"С реализацията на проекта щеше да се достигне натоварване на жп превозите с повече товари, от тези загубени от Кремиковци", каза министър Папазов. „Липсата на контейнерни терминали доведе до сериозно отклоняване на националния и транзитен контейнерен поток през конкуриращите ни пристанища в Констанца и Солун", допълни Данаил Папазов. По думите му реализирането на проекта щеше да бъде и един допълнителен стимул за строителния сектор в България, тъй като 90% от работите щяха да се извършат от местни изпълнители и местни материали.
Проектът „Изграждане и развитие на нови контейнерни терминали на пристанищата Варна и Бургас" включваше изграждането и оборудването на два нови контейнерни терминали в пристанищата Варна и Бургас, с обща площ на двата терминала 600 хил. кв. м. и с капацитет за обработка до 900 000 TEU годишно, както и рехабилитацията на Варна Изток.
„Споразумението за заем е прекратено с извършена релокация на средствата по категории и с размяната на ноти по предложен текст на Японската агенция за международно сътрудничество, с който текст се цели да се избегне скандала и запази рейтинга на България", заяви министър Папазов. Той допълни, че Министерството на транспорта, информационните технологии иь съобщенията ще изготви анализ за необходимостта от изграждането на контейнерни терминали, като вземе под внимание и влезлите в сила концесии, но единствените източници за финансиране на изграждане на контейнерни терминали са нови заемни средства или чрез търсене на публично-частно партньорство.