През 2020 г. само пеш по жълтите павета
Идеята е движението по "Батенберг" да бъде преместено под земята
Подземна улица, по която автомобилите да се промушват под жълтите павета. Това засега е само един от вариантите за прекрояване на центъра на столицата, разказва главният архитект Петър Диков.
Самият той откровено нарича тази идея "провокация". Но признава, че ако журито я хареса, нищо чудно до няколко години цялото движение по "Батенберг" да бъде преместено под земята, пише в. "Стандарт".
"Предложението е да се повдигне нивото на "Цар Освободител" до височината на градината около Двореца. Така отгоре ще има истинска пешеходна зона, а паркингът, който сега я загрозява, ще бъде ликвидиран", разказва арх. Диков. "Дори и ако това стане обаче, в никакъв случай няма да махаме жълтите павета, защото те са запазената марка на София", твърди той.
Ако повдигнат улицата, всяко паве ще бъде съхранено, за да се пренареди отново.
Пълната промяна няма да подмине и пл. "Славейков". "За него вече от 12 г. имаме един проект от арx. Станислав Константинов", разказва главният архитект. Замисълът е "Славейков" да се превърне в артпространство, което обаче не се ограничава само на площада, а навлиза и в съседните безистени - като лабиринт. Там може да бъдат изградени художествени галерии, специализирани магазини за различни арт пособия и произведения на изкуството. "Естествено първо ще попитаме собствениците им, защото все пак там става дума за частни сгради и терени", разказва Петър Диков. "Не виждам обаче как в близките години ще премахнем трамвая - това може да стане само ако го дублираме с метро. Но пък и в други европейски столици има движение на трамваи през центъра, така че той не пречи чак толкова на идеите ни", разказва Диков.
За разлика от "Графа", "Витошка" обаче категорично ще остане пешеходна зона, от която ще бъдат премахнати дори велоалеите. "Колелета пак може да минават, но няма да има очертани зони за тях, защото това означава, че даваме предимство на велосипедистите", разказва архитектът. Неговата идея е "Витошка" да бъде "градската дневна" - мястото, където човек да поседне с приятели на кафе и сладки приказки, без никой да му пречи. Най-голямата амбиция на общината обаче е префасонирането на Перловската река. Тя може да обедини 6 градски градини, като най-големите от тях са Борисовата и Южният парк. Идеите за промяна са няколко - от повдигане на сегашния канал и превръщането му в река, до варианта водната част да бъде покрита и софиянци да се разхождат върху нея. Най-сетне ще се види краят и на отпадните води, които сега щедро се вливат в Перловския канал и го превръщат на места в своеобразна клоака.