Производители: "Замразените" цени отменят пазарната икономика
Акцията за фиксиране на цените на някои хранителни продукти ще доведе до берзаботица, смята Пламен Грозданов
Решението за замразяване на цените на някои хранителни продукти ограничава конкуренцията и е във вреда на българските производителите и малките магазини. Това мнение изрази изпълнителният директор на Съюз "Произведено в България" Пламен Грозданов в интервю за БТВ.
Миналата седмица земеделският министър Мирослав Найденов получи уверение от веригите "Кауфланд", "Метро кеш енд кери" и "Билла" за замразяване на цените на 10 основни стоки до началото на октомври. Според Грозданов обаче това действие е популистко и работи срещу принципите на пазарната икономика.
По думите му веригите искат да покажат, че се грижат за потребителя, но на практика това не е така. „Практиката показва, че опитите да се замразят цените водят след това до връщането им на същото ниво и дори до повишаване”, заяви Грозданов и предложи Комисията за защита на конкуренцията да се самосезира, тъй като тя е независим орган.
Според експерта потърпевши от мярката, договорена с трите търговски вериги, ще са и потребителите. "Ще бъдат ударени малките магазини, които и сега работят на ръба. Мярката ще удари съответно и производителите, които доставят в тези магазини, оттам ще има фалити, а оттам - безработица. Според Евростат безработицата у нас сега е 12,4%, за първи път се повишава през лятото, защото през май е била 12,3%”, посочи още Пламен Грозданов.
Той отбеляза, че така или иначе веригите ще се погрижат да реализират по-висока печалба при други стоки, за да компенсират „загубите” от замразените цени на 10-те основни хранителни продукта.