Работа в три насоки ще повиши безопасността по жп мрежата
Над 100 са инцидентите с хора през миналата година, казва инж. Бисер Минчев, главен ревизор в Национална компания "Железопътна инфраструктура"
- Г-н Минчев, какви са приоритетите ви по отношение подобряване на безопасността на жп мрежата през тази година?
Приоритетите по отношение на безопасността за Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), по нищо не се различават спрямо поставените задачи през изминалите години. Ежегодно, ежедневно, работим за намаляване на произшествията, инцидентите и ситуациите близки до инцидентите.
Според разпоредбите на Европейската комисия (ЕК) събитията свързани с аварии по жп мрежата се класифицират в три групи – произшествия, инциденти и ситуации, близки до инцидентите според степента на опасност.
В групата на произшествията има 23 средно на месец, като в някои месеци са по-малко в други повече. Ситуациите близки до инциденти са средно по 45 през 2012 г., а инцидентите са по 3 на месец.
- Как могат да се намалят инцидентите по жп мрежата?
За да намалим броя на инцидентите, ще работим в три посоки. Първата е обучение на персонала - с предвидени беседи, които ще завършат с изпити. Втората насока е подготовка на машините ни за тежка и лека пътна механизация, за да може там, където имаме проблеми да реагираме веднага.
Третото направление е по отношение на организирането на големия брой ремонти, които сме започнали през 2012 година и които ще продължим и през настоящата 2013 г.
- Какви бяха най-честите инциденти по железопътната мрежа през 2012 г.?
Най-често случващото се събитие, което водим като произшествие е счупване на пантограф - устройството, с което електрическите локомотивите се свързват с контактната мрежа. Причините за тези аварии са или износване на контактния проводник, или амортизация на самия пантограф на локомотивите. За изминалата година имаме 119 такива произшествия, които са най-масовите за 2012 г.
- Кои са останалите произшествия?
Регистрирани са и произшествия с хора. За изминалата година имаме 101 случая, като тук са нещастните инциденти със самоубийствата, ударите на прелез и ранени граждани, слизайки и качвайки се на гарите. За съжаление през 2012 г. имахме 34 опита за самоубийство, които завършиха със смърт.
Шофьорите не се съобразяват със Закона за движение по пътищата и указанията за преминаване през жп прелез и там за миналата година имаме 14 ранени и 6 случаи с летален край.