Условията по кредити са по-добри отпреди кризата

Основният корпоративен сегмент, който се кредитира остава търговията на едро и дребно, твърди Ангел Матеев, директор "Банкиране малък бизнес" в Пощенска банка

Автор: Атанас Христов

- Г-н Матеев, от началото на 2013 г. отчитате 50% ръст на годишна база на отпуснатите кредити за малки и средни предприятия. На какво го отдавате?

Няколко са причините за този ръст. Надявам се първата да е, че ние от Пощенска банка сме станали по-гъвкави, предлагаме по-атрактивни условия и достигаме до повече клиенти. Този голям ръст също говори, че би трябвало да има раздвижване на пазара и все пак търсенето на кредити да се е увеличило.

В сегашната среда всяка банка се бори за добрите клиенти и подобрява условията - факти, които вероятно са сред причините за повечето отпуснати кредити на малки фирми. Условията вече са по-добри отпреди кризата. Голямата разлика е, че новоотпуснатите кредити са по-малко, защото търсенето е свито.

- Оказва ли влияние за ръста и ниската база от миналата година?

Естествено, че цифрите са относителни, но ние сме една от големите банки при кредитирането на малък бизнес с отпуснати десетки милиони заеми, така че цифрите са достатъчно представителни.

- Така ли е и при конкурентите ви?

Като цяло пазарът е труден и няма точна статистика за резултатите на различните банки в сегмента на малкия бизнес. Едно е сигурно - има банки, които се справят по-добре от други. Всяка финансова институция се стреми да привлича добрите клиенти.

- Има ли ги тези добри клиенти?

Да, има ги. Апетитът им за кредити обаче е много по-различен отпреди кризата. Профилът на средностатистическия клиент е фирма, която е спечелила европейско финансиране, или компания, която иска да подобри условията по текущите си кредити.

Инвестициите са много намалели и се правят основно благодарение на европейски програми или сделки, които изглеждат много изгодни – стабилни фирми от даден сегмент изкупуват техника и активи на свои контрагенти в затруднение.

- В коя сфера работят малките и средни фирми, които търсят кредити?

Зависи от структурата на икономиката. В нашата 60-70% от компаниите се занимават с търговия на едро или дребно.

Основният сегмент, който кредитираме остава търговията на едро и дребно.

Разбира се не пренебрегваме компаниите в производството и услугите. Силно расте земеделието – около 20% от исканията за кредити при нас са от земеделци, което е добър дял. Очевидно това е сектор, който много добре се развива, защото се вливат и много пари.

Експортно ориентираните фирми стоят много добре на пазара.

Традиционно добре се развиват и т.нар. свободни професии – лекари, зъболекари, адвокати, нотариуси…

Неслучайно ние от Пощенска банка предлагаме специализирани продукти точно за тези сектори –  експортно ориентираните фирми, земеделците и свободните професии.

- Кредитирате ли малки подизпълнители на големи компании или обекти?

Разбира се, но правим детайлен анализ. Тази дейност е нож с две остриета. Ако си малък подизпълнител по даден проект винаги съществува риска да не ти платят. Това е особено видно в строителството.

Ако фирмата е малък производител, който доставя на търговски вериги, съществува рискът от "изяждане" на оборотните средства, поради многото изисквания за стартиране на бизнеса и разсроченото плащане.

- Предполагам имате обратна връзка с клиентите си в сегмента МСП - кое в новите кредитите за тях ги удовлетворява най-много? От кое са недоволни и искат да подобрите илида се промени?

За клиента винаги е било най-важно да му отговаряш бързо, точно и ясно. Малкият бизнес не идва да пита само колко е лихвата. Да, това е важно, но клиентът се интересува кога можеш да реагираш и изпълняваш ли обещаното в срок.

Много е важно дори и отговор "не" да се даде бързо.

Естествено много са важни и продуктите – клиентите искат гъвкави продукти. Заемите за оборотни средства са по-гъвкави. Могат да се ползват кредитни линии или овърдрафт.

Целта ни не е просто да дадем един кредит. Искаме да си говорим на един език с клиентите и да намираме решенията според нуждите им.

- Колко са лошите кредити в сегмента на малките и средни фирми?

Преструктурираните и лоши кредити за целия корпоративен сегмент в банковата система са близо 26%. При малките фирми делът е съпоставим, като в последните две години има стабилизиране.

- Какви са нивата на лихвите по кредитите за малки фирми?

Лихвата по даден кредит е функция на три неща – финансово състояние на фирмата, рентабилност на финансирания проект и предлагано обезпечение.

Както казах нивата са конкурентни и по-ниски от лихвите преди кризата.

- Как очаквате да се движи кредитирането на МСП до края на 2013 г.?

Определено минималният ръст на БВП и политическата нестабилност не допринасят за особено оптимистични очаквания.

Все пак бизнесът продължава да работи упорито. Очаквам клиентите да продължат да правят инвестиции главно свързани с финансиране по европейски програми или с покупка на евтини активи и стоки.

Ще продължи да се търси и подобрение на условията по съществуващи кредити. В тази насока се опитваме да предлагаме не само добри кредитни условия, а цялостни решения за банкиране на фирмите, включващи разплащателни сметки с множество отстъпки, дебитна карта и безплатно електронно банкиране. Така малките фирми получават възможност да намалят с до 50% транзакционните си разходи.

Коментари: 0