Влакът с нови цени след анализ
До октомври БДЖ „Пътнически превози „да направи нова тарифа спрямо скока на ток и дизел”, възложил министър Ивайло Московски. 360 000 пътуват безплатно с железница
Поскъпването на електроенергията и дизела сега няма да доведе до увеличение на цената на пътуването с влак, съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Възложил съм на колегите от БДЖ „Пътнически превози” да направят анализ как се отразява по-скъпия ток и гориво върху себестойността на превозите и да изготвят нова тарифа до октомври, каза министърът.
Последното увеличение на жп билетите беше от декември 2011 г. за бизнес влаковете / уикенд и експрес/ и от януари.
Ние не сме предвидили увеличение на цените на превозите до края на годината. Ще направи анализ и ще видим дали е необходимо, каза Димитър Костадинов, директор „Маркетинг” в БДЖ „Пътнически превози”. Обсъждали сме някаква промяна за спалните места в новите вагони, които ще бъдат включени в съставите през август.
Управителният съвет на Холдинг БДЖ може да решава за промени само на цените на пътуването с търговски влакове/ експресите/. Тарифите за превозите с пътнически и бързи влакове, които се субсидират по договора на БДЖ с държавата , защото изпълняват социални превози, влизат сила след дълга процедура по съгласуване с Министерството на транспорта, обясни директорът.
В анализа вероятно ще се отрази и въздействието на безплатните пътувания с влак върху приходите на дружеството .
360 000 души имат привилегията да не заплащат картите за пътуване по цялата жп мрежа в страната. Сред привилегированите с безплатни или карти с намаление са служителите в Железопътна инфраструктура и техните семейства, на БДЖ и техните семейства, пенсионери железничари, МВР, Министерство на отбрана , депутати и други.
До края на годината ще се преосмисли тарифната политика в железниците и тя ще влезе в сила след одобрение от министерството на финансите, каза Московски . Пазарът ще покаже на какви цени ще бъдат превозни документи за железничарите. Няма да се отнема социалната придобивка на хората , които работят в железниците, и тя не е отнемана, хората са пътували с билети, които НК ЖИ плаща. Безплатните карти, които са ползвали , ще са валидни до края на годината. След това ще се анализира дали карти ще се раздават за определени маршрути и на кого – за цялата жп мрежа.
БДЖ и НК ЖИ ще изчистят финансовите си отношения. В момента НК ЖИ формира своите услуги и такса инфраструктура, които трябва да заплаща БДЖ за всеки влак километър, а БДЖ – формира своите превозни услуги за служителите на НК ЖИ по социални / с намаление/ цени, обясни недоразумението между двете жп компании министърът.
Държавната субсидия за дофинансиране социалните превози/ за бедни, възрастни, майки с деца и др./ на БДЖ „Пътнически превози „ се отпуска срещу извършени услуги / брой превозени пътници/ и след одобрение от Министерството на финансите по предоставени документи.
Няма опасност държавата да плати повече пари на БДЖ за социалните превози, заради спрените влакове в края на миналата и началото на тази година, е категоричен зам.министър Камен Кичев. Напротив в предишните години е имало по-скоро недосубсисидиране на услугата „пътнически превози”.