Adidas и Gucci изтеглят от пазара продукти заради обвинения в расизъм

© ECONOMIC.BG / Facebook/adidas
Снимката е илюстративна
Компанията за спортни стоки Adidas и луксозният бранд Gucci изтеглят от продажби свои продукти заради обвинения в расизъм. Adidas изтегля от пазара чисто бели маратонки, част от линия продукти, създадени в чест на „Месеца на афроамериканската история“.
Моделът е вдъхновен от Харлемския ренесанс през 20-те и 30-те години и е част от линия специално в чест на месеца. Той се чества всеки февруари в САЩ, Великобритания, Ирландия, Канада и Холандия. Маратонките бяха унищожени от критики в социалните мрежи и компанията ги изтегли от пазара.
Под прицел се оказаха и в „Гучи”, заради модел черен плетен пуловер, чиято яка може да се вдига и да покрива долната част на лицето. В нея има и отвор за устата, ограден с червено. Социалните мрежи обаче отсъдиха, че моделът наподобява т.нар. „блекфейс” – театрален грим, използван в миналото от бели актьори, за да окарикатуряват чернокожи. Актьорите се намазвали в черно и се гримирали с големи червени устни. Пуловерът на „Гучи” също е част от линия скиорско облекло, което се предлага в различни модели и комбинации. От компанията обаче веднага изтеглиха критикувания модел, поднесоха извинения и заявиха, че са си взели поуки.
Двете компании са част от дълга поредица подобни случаи в последните години. Под прицел наскоро попадна и „Долче и Габана” заради рекламно видео. В него азиатка, облечена в дрехи на марката, се опитва да яде различни храни, като пица и спагети, с традиционните китайски пръчици за хранене. Рекламата веднага предизвика остри реакции, че се подиграва с китайското достойнство и се опитва да вменява стереотипи.