Amazon: Най-ориентираната към хората компания
Подборът на служителите често е сравняван с “Игрите на глада”

„Помогни ни да създадем най-ориентираната към клиента компания“. Това е основното послание, с което Amazon – най-високо оценяваната компания в сферата на търговията, привлича нови попълнения към своя екип. Но въпреки че клиентът е най-важният за фирмата, тя не забравя, че успехът й зависи и от служителите й.
Amazon демонстрира грижа за наетите от нея хора по различни начини, като най-скорошният пример за това е решението й да увеличи повече от двойно минималното почасово заплащане в САЩ от 7.25 на 15 долара. Това обаче е най-малкото, което кара служителите на Amazon да харесват работодателя си.
Към 1 февруари 2018 г. в сайта Glassdoor (американският аналог на Bgrabotodatel) е имало около 978 отзива от бивши и настоящи служители, които са отбелязали, че се чувстват заобиколени от интелигентни хора, които са горди с това, което правят. Старши мениджър от Amazon определя екипа си с думите, че „изключително умните хора са нормата“ и че „общият подход за намиране на творчески начин за справяне с трудностите е освежаващ“.
Самият начин за подбор на служителите в компанията на предприемача Джеф Безос предопределя успешното й развитие. Макар и сравнен от експерт „Човешки ресурси“ с поредицата книги и филми „Игрите на глада“, процесът за отсяване на служителите във фирмата е определящ дали екипът на Amazon ще е успешен. Компанията досега караше служителите си периодично да се оценяват помежду си въз основа на това доколко всеки изпълнява задълженията си. Този с най-ниска цялостна оценка биваше отстранен. Така екипът на компанията се състои единствено от високо производителни служители. Впоследствие обаче експерти коментираха, че този подход е полезен само в краткосрочен план, когато има преструктурирания например, но не и в дългосрочен. Именно затова Amazon обеща да смекчи този начин за оптимизация на екипа, но не и да се откаже напълно. Обяснение за това решение дават думите от 2013 г. на един мениджър за софтуерна разработка, според когото компанията е създадена така, че да работи по Дарвинов модел – силният оцелява, а слабият не, а летвата кой ще е следващата „жертва“ постоянно се вдига.
Въпреки тази на пръв поглед агресивна работна среда, целяща да „изстиска“ съвършенството от служителите, да ги превърне от обикновен камък в диамант, Amazon не забравя и да предлага стимули на своите служители. Работещите в компанията имат право да работят от вкъщи, когато поискат. Макар не всяка позиция във фирмата да позволява дистанционна работа, мениджърите винаги са готови да обсъдят тази възможност, ако някой от екипа повдигне темата.
Служителите на Amazon определят заплатите във фирмата като изключително честни. „Заплащането е над средното, с около 1.5 пъти, отколкото на други места. Разбира се, с високата заплата идват и по-високи очаквания“, коментира настоящ финансов мениджър на компанията. Освен финансови стимули, Amazon предлага здравно осигуряване, време за почивка, безплатни закуска и сок в понеделниците, безплатни чипсове, отстъпки от цената на храната в петък и т.н. Фирмата дори има безплатен за служителите фитнес в сградите си.
Така, въпреки критиките от някои, че притиска служителите си прекалено много за постигане на високи резултати, Amazon успява да се бори успешно с конкуренцията, да удовлетворява клиентите си и същевременно да възнаграждава служителите си, които се представят добре. Този силен фокус както към клиента, така и към служителя, правят фирмата най-ориентираната към хората като цяло. Със сигурност това вглеждане в резултатите и в индивидуалното представяне на всеки от екипа създава напрежение, но както успешните хора, така и успешните екипи, трябва да са откровени със себе си.