Българският стартъп за 1 млн. лева излиза на чужди пазари
Melissa Climate на 20-годишния Любомир Янчев пести до 25% от разходите за енергия на всеки климатик

© ECONOMIC.BG / Стоян Йотов
Колкото повече смартфони, толкова повече мобилни приложения. Колкото повече мобилни приложения, толкова по-иновативно и лесно ежедневие. Голяма част от стартъпите днес разработват приложения и продукти, улесняващи домакинството. Поредният пример е една българска компания, която преди броени дни получи финансиране от фонда Rosslyn Capital на стойност 1 млн. лв. за развитие на бизнеса си.
Melissa Climate е устройство, което може да контролира всеки климатик, като поддържа температурата на помещението по енергийно ефективен начин. Контролира се чрез мобилно приложение, което ви позволява да управлявате климатика, независимо къде се намирате. Също така, устройството може да ви спести 25% от разхода за енергия на всеки климатик.
Приложението има още редица преимущества – нагажда се според вашите навици и управлява климатика ви съобразно тях, съобщава ви кога трябва да подмените филтрите или пък автоматично задейства климатика, когато разбере, че сте близо до дома.
20-годишният основател на компанията вече две години разработва неговата Melissa. След поредното финансиране, компанията смело се е насочила към испанския пазар и още редица други. За амбицията, бъдещите планове и развитието на Melissa Climate, Economic.bg разговаря с Любомир Янчев, СЕО-то на компанията.
- Разкажи ни повече за предисторията на компанията? Как реши да се занимаваш с програмиране и какво те провокира да създадеш Melissa?
Oще от първи клас започнах да се занимавам с информатика. Отначало определено не се впечатлих от програмирането, дори ми беше донякъде скучно. След като направих един-два сайта и спечелих няколко състезания, интересът ми се запали. Тогава се занимавах и с таекуондо, което ми помогна да изградя дух на победител. След това започнах все по-сериозно да се занимавам с програмиране и в един момент реших, че не искам да стоя по цял ден пред компютъра, а искам да изградя нещо мое. Затова реших да създам собствен продукт и да движа самостоятелен бизнес.
- А как се роди идеята за устройството?
Първоначално идеята за Melissa беше доста по-различна. Бяхме развили продукта като домашен иконом, т.е. цялостна автоматизация на осветление - климатици, щори и различни електрически уреди. С времето осъзнах, че това не е лъжица за моята уста. Още преди да започнем сериозна работа по продукта, попаднахме на обучение в инкубатора Deutche Telekom Hubraum. Tогава получихме съвет да концентрираме бизнеса си към решаването само на един специфичен проблем. Щеше да е непосилно да създадем гама от 10 или повече продукта, опериращи през една система. Затова се фокусирахме единствено към създаването на Melissa Climate.
- Колко човека са обвързани със стартъпа?
В момента екипът ни е съставен от 8 човека, като трима от нас са съоснователи. Имаме маркетинг консултант, двама програмистi и още двама инженери. Не сме много, но засега сме достатъчно, за да може работата да върви под контрол. С времето може би ще добавим косвено още хора към екипа, но първоначалното ядро си остава същото.
- Има ли друг аналог на вашия продукт?
Компанията ни има пълен аналог на американския пазар – казва се Nest. Продуктът им представлява термостат, който контролира температурата и спестява енергия на домакинството. Техните устройства работят само с климатици, които имат термостати. Нашият продукт работи с всички останали марки климатици. Де факто, Melissa не може да оперира с климатиците на Nest, но и Nest не може да работи с климатиците на Melissa.
- Разкажи повече за инвестициите, които получихте през изминалите две години?
До момента отпуснатите средства за продукта са общо 600 хил. евро от двата български фонда – Eleven и Rosslyn Capital. Преди точно година двата фонда инвестираха в компанията 100 хил. лв. Тези пари ни бяха отпуснати за 6 месеца, но ние използвахме средствата в рамките на 9. Това ни помогна да оцелеем по-дълго и да свършим повече работа. Така с първите отпуснати средства за 11 месеца изградихме краен продукт, готов за продажба и маркетиране.
Първоначално използвахме парите за RND и производство на първите 1000 бройки. Новоотпуснатите средства ще използваме за производство и разпространение по други държави.
- Как работи Melissa Climate, какви са нейните функции и цена?
Устройството се свързва с домашния рутер. Активира се чрез мобилно приложение, посредством което се управлява. Чрез продукта могат да се управляват над 1000 различни модела климатици, като с приложението може да се контролира температурата и разхода на енергия на съответния климатик, като спестява около 25% от потреблението на тока.
В България, компанията ни има четирима големи представители. За последния месец и половина сме продали 200 бройки от 250 произведени. У нас Мelissa Climate струва 119 лв.
Колкото до цената при продажба на чуждестранни пазари, след няколко седмици ще пуснем продукта в Испания, а цената, която сме фиксирали, е 79 евро. Ние определяме пазара по няколко критерия – има точна таргет група, към която сме се насочили. Продуктът ни е произведен за хора, които може би имат семейства и имат обособени парични възможности, това са хора над 25 до 45 години.
- Каква част от произведените устройства мислите да продавате на българския пазар?
Истината е, че пазарът в България е доста малък. Реално у нас на година се продават около 130 хил. бройки климатици. Нашият стимул е от тази обща сума да продаваме около 5 000 бройки от Melissa Climate. Tова определено е нищо за компанията ни, ако имаме амбицията да натрупаме приходи. В същия момент обаче в Турция се продават близо 1 млн. климатици годишно. На такъв пазар продуктът ни може да събере много повече капитал.
- Освен Испания, към кои други чужди пазари сте се насочили?
В момента водим преговори с един от нашите бъдещи дистрибутори, който работи с около 80 страни от цял свят. Те ще играят ролята на ексклузивни дистрибутори в няколко страни, сред които Чехия, Словакия, Словения, Хърватия и Гърция.
Ние не се възприемаме като компания, която просто раздава устройства. Напротив, на мнение сме, че маркетинг стратегията трябва да се извършва от нас самите. Сами трябва да привличаме потребителите и да придадем достатъчно добър вид и познаваемост на продукта. Тези привидно малки детайли са изключително важни за растежа на една стартъп компания.
- Какво те стимулира да се движиш целенасочено в бизнеса, въпреки възрастта ти?
Всеки ден се опитвам да преодолявам комфортната си зона и да се предизвиквам. Има два варианта - или живееш по стереотипен модел и влизаш в рамка, или решаваш, че трябва да поемеш по свой път и да направиш нещо собствено. Разбира се, не всичко опира до това да избереш накъде си поел. Имам един любим цитат, който гласи: „Ако не планираш, си обречен да загубиш”. Имаш ли план, знаеш накъде да вървиш.