Брюксел забрани на 109 авиокомпании от 15 държави да летят до Евросъюза
Под засилен надзор са авиопревозвачите на Армения, Молдова, Беларус, Русия и други страни

Европейската комисия забрани на 109 авиокомпании от 15 държави извън ЕС да летят в границите на Общността. „Черният списък” е публикуван като „Приложение А” на „Регламент за изпълнение 2019/2105 на Комисията от 9 декември 2019 г.”, с който се изменя „Регламент 474/2006 по отношение на списъка на въздушните превозвачи, на които са наложени оперативна забрана или операционни ограничения в границите на Съюза”. „Черният списък” се актуализира по настояване както на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA), така и по искане на някои държави членки, става ясно от Регламента.
Заради сериозни и системни пропуски от страна на въздухоплавателните администрации, водещи до неспазване на международните стандарти за авиационна безопасност, Еврокомисията налага забрана на всичките авиопревозвачи на Афганистан (2 авиокомпании), Република Конго (8), ДР Конго (21), Джибути (1), Екваториална Гвинея (2), Еритрея (2), Киргизстан (13), Либерия (няма установени авиокомпании), Либия (7), Непал (18), Сао Томе и Принсипи (2), Сиера Леоне (7) и Судан (12) да оперират в границите на Евросъюза. Това е записано в Приложение А на Регламента.
Освен това Еврокомисията налага забрана и на 7 авиокомпании от Ангола и на още 7 от Молдова да летят в Евросъюза. Изключение се прави единствено за две авиокомпании от Ангола - TAAG Angola Airlines и Heli Malongo, както и на три от Молдова - Air Moldova, Fly One и Aerotranscargo, на които се разрешава да летят в Общността, но под засилен контрол от страна на местните въздухоплавателни власти, които да извършват приоритетно наземни проверки по програмата SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft) на техните самолети.
В Регламент 2019/2105 се залагат и засилени наземни проверки по програмата на SAFA и на въздухоплавателните средства на всички авиокомпании, регистрирани в Армения, Беларус, Русия, Доминиканската република, Габон и Индонезия. За всички тях в Регламента е записано, че „държавите членки следва да продължат да проверяват дали международните стандарти за безопасност действително се спазват от въздушните превозвачи, като извършват приоритетни наземни инспекции в съответствие с Регламент (ЕС) 965/2012”.