Българските превозвачи са недоволни от министър Събев
Според бранша държавата не защитава интересите им пред Европейската комисия относно клаузите по пакет "Мобилност"
Българските превозвачи са изключително недоволни от действията на транспортния министър Николай Събев. По техните думи той все още не е организирал среща с бранша, за да се обсъдят проблемите им – най-наболелият е Пакет „Мобилност“. Именно заради това браншът настоява за спешна среща с премиера Кирил Петков.
Това стана ясно от пресконференция, организирана от Съюза на международните превозвачи, която се превърна в своеобразен разговор между бранша и зам.-транспортния министър Стоян Новаков, който присъства на събитието, след като разбрал за него от медиите.
Именно днес влезе в сила изискване за връщане на камионите на превозвачите на 8-мата седмица. Браншът обаче е в недоумение откога другите европейски страни ще започнат да изчисляват началото на новия срок.
Ние не знаем дали в събота французите ще ни броят, че е края на 8-мата седмица и трябва да се върнат българските камиони, или това ще е от днес нататък. Очакваме тези неща да ги научаваме от българската държава“, заяви Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на СМП.
Миналата година България отправи молба до Съда на ЕС да спре изпълнението на новата мярка, докато не се произнесе окончателно по жалбата на страната ни. Още през 2020 г., заедно с Полша, Кипър, Унгария и още 5 страни, България подаде жалба за спиране на разпоредбите, включени в пакета.
Превозвачите днес заявиха, че нямат никакви данни какво се случва с подадените жалби. Дори не знаят какъв е срокът, в който Съдът на ЕС трябва да се произнесе. Не знаят кога да очакват развитие, а в същото време държавата, в лицето на ресорното ведомство, до момента не е отговорило на молбите за среща. Превозвачите заявиха, че многократно са изпращали писма до министър Събев, но до момента нямат никакъв отговор от министерството.
В България директивите по пакета ще бъдат транспонирани с промени в Закона за автомобилните превози, който вече е качен за обществено обсъждане. Но там не са отразени предложенията на бранша, които биха „смекчили“ донякъде негативните ефекти от клаузите по пакета.
Нямаме добра комуникация с министерството. Кой ще защити нашите интереси? Ние, като бранш, знаем най-добре коя политика работи за нас и коя не. Ние не знаем каква е визията на министерството“, заяви Арабаджиев.
Мадлен Кавръкова, правен съветник в СМП, посочи, че неглижирането на транспорта идва от неразбиране, че проблемите с пакета са проблеми на държавата, а не само на частните превозвачи. Ако пакетът не бъде съобразен с бизнес модела на българските превозвачи, всички заети (25 хил. души) ще бъдат на улицата. Според Кавръкова 80% от общо 13 500 фирми са малки превозвачи, които няма да могат да понесат административната тежест.
Според бранша пакетът ще принуди фирмите да се изнесат от България и да оперират от други държави.
Нашата дейност е мобилна, тя няма да спре да съществува, но този бизнес ще изчезне от България“ посочи Николай Рашков, член на експертната група по въпросите за командироване в международния транспорт към Европейската комисия.
И още – браншът е недоволен от последните действия на Събев – договорените по-високи квоти със Северна Македония. По думите на Арабаджиев, при срещи със зам.-министри, е трябвало те да бъдат 1300, а впоследствие са били увеличени на 1500. Съюзът е обезпокоен от евентуалното либерализиране на т.нар. „трети страни“ със Северна Македония.
При срещите с представители на Турция също е било обсъждано подобно либерализиране на транзитните превози, но това според българският бранш е недопустимо. От друга страна министерството не прави нищо, за да улесни трафика на ГКПП „Капитан Андреево“.
„Говори се, че обществената поръчка за разширяване на пункта, ще включва 3 коридора, но в нея са заложени 2. В момента там има български превозвачи, които престояват с часове отново“, посочи Арабаджиев.
На пресконференцията присъства и собственикът на една от най-големите транспортни фирми у нас „ПИМК“, Илиян Филипов, който заяви, че при 20-годишния му опит, такова неглижиране на транспорта никога не е виждал.
Припомняме, че в около 33 камиона на пловдивския превозвач изгоряха при инцидента, станал на ферибот, пътуващ от Гърция към Италия.
Досега от министерството никой не ми се обади да ме попита дали имам проблеми. Звъняха ми двама бивши министри, председателят на транспортна комисия, хиляди медии, но не и министър Събев. Гледам го, че си качва снимки как си кара мотора в събота“, коментира разочарован Филипов.
В отговор на обвиненията, зам.-министър Новаков заяви, че вратите на Събев винаги са били отворени за всеки. Новаков посочи, че не е взето решение за пълна либерализация на превозите със Северна Македония.
Относно задръстването на границите, министърът посочи, че тези проблеми са дефинирани и се решават – стъпки към изнасяне на граничните служби извън пунктовете. Капацитетът на ГКПП „Капитан Андреево“ ще се увеличи с 30 на сто след изпълнение на обществената поръчка за повече коридори.
Съжалявам, че никой не се е обадил на г-н Филипов. Ние от петък от обяд до снощи работим по посрещане на шофьорите и осигуряване на подслон и храна в Корфу. Не приемаме обвиненията, че сме били просто наблюдатели“, заяви Новаков по повод на обвиненията, че ресорното ведомство е бездействало след инцидента на ферибота.
Относно пакет „Мобилност“, министърът заяви, че днес има организирана неформално среща между министрите на транспорта в Париж. На нея обаче няма да присъства Събев, а зам.-министър Владо Върбанов, който ще постави въпроса с връщането на камионите. Превозвачите разбраха за това от думите на Новаков по време на пресконференцията.