Българското биоразградимо фолио, което се цели в Европа
В нов кръг на финансиране българският стартъп LAM’ON привлече 500 хил. евро инвестиция

© ECONOMIC.BG / LAM’ON
Идеята за биоразградимо пакетиращо фолио им хрумва още през 2017 г. Тогава са все още само две дами, които работят в печатарската индустрия – генерираща огромен отпадък от найлонови опаковки. Това са Анжела Иванова и Гергана Станчева, които се замислят как този продукт може да бъде щадящ за планетата.
Въоръжени с тази си амбиция, те се намират с доц. Филип Ублеков, който по това време вече търси начин да приложи дългогодишния си опит в биополимерите, за да направи осезаема промяна в света.
Триото създава LAM’ON – компания, която в последните пет години преминава през изследователска и развойна дейност (R&D) за намиране на правилната рецепта за биоразградими фолиа на база на полимлечна киселина, добита от царевица.
През лятото на 2024 г. LAM’ON започва реалното производство, чийто процес намалява потреблението на енергия наполовина в сравнение с традиционните методи. Производството е базирано в София с 10 души екип.
Двата вида продукта в момента таргетират различни индустрии – единият се използва от козметичната през текстилната до пликчетата за плодове и зеленчуци, а другият – за транспортиране на стекове, кенчета, бутилки.
А идеята им съвпада със световните тенденции: все повече големи производители – от Procter & Gamble през Unilever до Nestlé – се опитват да намалят своя въглероден отпечатък. Според проучване на CAGR глобалният пазар на биоразградими пластмаси се оценява на 7.9 млрд. долара през 2023 г. и се очаква да достигне 20.9 млрд. лв. през 2028 г.
Експанзия в Европа
Компанията се разраства с нова инвестиция за 500 хил. евро от фонда Eleven Capital и Григорий Ананиев, който е управляващ директор на Citibank. Идеята е инвестицията да се използва за растеж в Европа.
Имаме няколко по-малки клиента в България. Имаме вече и контакти в Европа. Големи компании, с които сме във финални тестове. Там времето за тестове и вземане на решения като цяло е по-дълго“, разказа Анжела Иванова пред Economic.bg.
Компанията се е насочила към няколко хъба, като Нидерландия, Испания и Италия, Германия, северните страни и Великобритания.
И затова стигнахме до причината да търсим такава инвестиция. Искаме да фокусираме силите си в позиционирането ни в Европа с правилни маркетингови стратегии“, коментира още Иванова.
Плановете за следващата година включват още един вид фолио, на който му предстоят финални тестове. Планира се и разрастване на екипа с поне петима души – както кадри в маркетинга, така и оператори на машини предвид очакваната експанзия.
В последните години LAM'ON получи финансова подкрепа от Брюксел няколко пъти. От EIT Regional Innovation Scheme Accelerator получава първата си финансова инжекция под формата на грант в размер на 15 хил. евро. В началото на 2022 г. компанията получава 1.28 млн. евро след участие в поредна програма за стартиращи компании – EIC Accelerator, насочена към стартъпи в зеления сектор.