„Черният“ списък на САЩ е „изял“ $12 млрд. от приходите на Huawei

© ECONOMIC.BG / БТА
~ 3 мин.
Huawei отчете забавяне на растежа на печалбата през 2019 г., като това се случва след поставянето на компанията в "Черния списък" на САЩ, предава CNBC. А какво е влиянието на коронавируса върху бизнеса на гиганта, засега не е ясно, коментира висш служител.
Приходите за миналата година възлизат на 858.8 милиарда юана (123 милиарда долара), което е 19.1% ръст на годишна база. Нетната печалба достигна 62.7 милиарда юана (9 милиарда долара), или ръст от 5.65% спрямо предходната година.
Ръстът на приходите обаче е по-слаб от отчетените през 2018 г. и 2017 г. – съответно 25% и 28%.
Компанията не успя да постигне собствените си цели, отбелязва Ерик Су, ротационен председател на Huawei. В началото на 2019 г. Huawei прогнозира приходи от около 858.8 милиарда юана (123 милиарда долара), с колкото в крайна сметка приключва годината. Но през април миналата година тя се подготвяше да преразгледа тази цел до по-оптимистичните 135 милиарда долара.
През май обаче компанията беше включена в “черния списък” на САЩ, фирмите които са силно ограничени от правото да работят с американския бизнес. Това означаваше например, че Huawei не може да купува софтуер от Google, чиято операционна система Android захранва нейните телефони.
Су посочи “черния списък” като причина за 12 млрд. долара дефицит. “Не постигнахме ревизираната си цел от 135 млрд. долара. Орязахме 12 млрд. долара. Това беше резултат от американските санкции”, коментира той във вторник.
Едно от основните предизвикателства по думите му е било поддържането на непрекъснатост на доставките и изпълнението им в кратки срокове. Сега планът на компанията е да увеличи инвестициите в научноизследователска и развойна дейност.
2019 г. ще остане като изключително тежка за Huawei. САЩ засилиха натиска върху международните си партньори да забранят телекомуникационното оборудване на китайската компания, която е считана за световен лидер в тази област, на фона на стартиращото изграждането на 5G мрежи.
Вашингтон твърди, че Huawei представлява риск за националната сигурност, като смята, че мрежовите технологии на компанията биват използвани от Пекин за шпионаж. От компанията отричат.
Потребителението страда
Голяма част от недостига на приходи на Huawei възникна в потребителското подразделение, което представляваше над 54% от общите продажби на компанията през 2019 г. Той изпревари основния бизнес с мрежово оборудване на Huawei, ставайки най-голямото подразделение през 2018 г.
„Най-много е пострадал потребителският бизнес на Huawei“, каза Су.
Звеното, включващо смартфони и лаптопи, донесе приходи от 467.3 милиарда юана (66.93 милиарда долара) през 2019 г. Това обаче е с 10 милиарда долара по-малко от заложената от Huawei цел.
Според Су, ако не са били непредвидените външни нарушения, приходите от потребителския бизнес са щели да са с поне 10 млрд. долара повече от постигнатите. Ефектът отново е приписан на “черния списък” на САЩ.
Заради попадането в него устройствата на Huawei не могат да използват лицензираните приложения на Google, което на родния китайски пазар не е проблем, тъй като услугите на американската компания у дома така или иначе са забранени и има местни алтернативи. На международните пазари обаче, към които се цели гигантът, липсата на Gmail или Google Maps се оказва проблем за потенциалните потребители.
Новите водещи устройства на Huawei – Mate 30 (от миналата година) и P40 (от този март) – се появиха без лицензиран Android.
Въпреки всичко китайският гигант успя да стане вторият по големина производител на смартфони в света по пазарен дял през 2019 г., изпреварвайки Apple. До това се стигна включително заради значително по-големите усилия по маркетиране в Китай.
„Китай допринесе за приблизително три на пет смартфона, продавани от Huawei в световен мащаб през 2019 г. и е напът да нарасне още повече през 2020 г.“, казва Нийл Шах, директор на научните изследвания в Counterpoint Research, пред CNBC.
Доставките след коронавирус
Коронавирусната епидемия в Китай по-рано през годината доведе по същество до затваряне на икономиката. Много предприятия преустановиха дейност за дълъг период.
Huawei разчита на производството в Китай за всичко – от мрежово оборудване до смартфони. Сега компанията казва, че нейните производствени дейности там вече са “напълно възстановени”. Все пак е твърде рано да се определи точното въздействие на коронавируса върху бизнеса ѝ.
„Сега сме в състояние да оценим степента на въздействие от пандемията върху пазарните ни резултати в Китай. Но в този момент, в светлината на продължаващото разпространение на пандемията по целия свят, е много трудно да се каже колко голямо може да бъде въздействието върху нашия бизнес “, каза Су.
На въпроса дали Huawei ще успее да отговори на търсенето на своите клиенти, той отговоря, че трябва да може да го направи в краткосрочен план. „Ако коронавирусната пандемия се задържи и не може да бъде ограничена в световен мащаб и някои от нашите доставчици прекратят производството си, ние ще се сблъскаме със затруднения в дългосрочен план”, допълва Су.