Да правим бизнес с лекота
Искра Евтимова е създала онлайн предприемаческа общност в помощ на жени, които развиват свой малък бизнес

© ECONOMIC.BG / Личен архив
Консултант по дигитален маркетинг, бизнес ментор, блогър, лектор, автор на книги, майка, съпруга и най-важното - жена - така се определя Искра Евтимова. Със своите знания, умения и оптимизъм тя е готова да помогне да сбъднете предприемаческите си мечти и със знания да ви подкрепи да развивате бизнес, който обожавате.
Но коя е Искра и защо да ѝ се доверите? Нейният път в маркетинга започва през 2012 г., като само след 6 месеца кариерно развитие започва да води SEO обучения. Две години по-късно, едва на 25, тя става регионален маркетинг мениджър в една от най-успешните международни фирми във Варна. И въпреки всички тези успехи и невероятния екип, който си е сформирала и обучила, Искра остава неудовлетворена. Мисълта „Тези 8 часа никой няма да ми ги върне“ все повече започва да я притеснява. Решава да напусне работа - без план и резервен вариант. Започва да действа, вместо да чака нещата да ѝ се случат. След множество перипетии и бизнес начинания, тя се отдава на това, което я влече - маркетинга и обученията. И така започва нейното голямо приключение, изпълнено с много вдъхновение.
Като бизнес и маркетинг консултант Искра умее по достъпен и интересен начин да даде правилната информация в точния момент. Ето нейните съвети как да привлечем идеалните си клиенти, които да искат да купят от нас:
За да привличате вашите идеални клиенти, е необходимо да ги познавате добре - да знаете какво си мислят, как се чувстват, какво искат, какви притеснения имат. Доста често тази стъпка се пропуска и оттам страда цялата продажбена
стратегия
Мнозина си мислят, че една реклама е достатъчна. Да, но ако рекламата не е насочена към правилната аудитория, вие губите повече пари, отколкото печелите. Хората купуват на емоционална основа и чак после рационализират покупките. Затова е необходимо за всеки нов продукт или услуга да знаете кой е вашият идеален клиент и как ще му бъдете полезни. Трябва да влезете в неговия вътрешен монолог и да разберете на какъв проблем търси решение, от какво има нужда. Ако можете да се свържете емоционално с него, ще можете да създадете рекламни материали и кампании, които да резонират с клиента.
Най-лесният начин да привлечете правилната аудитория е като ѝ предложите една мини оферта. Ако вашата пълна услуга или продукт води клиентите от точка А до точка Я, то малката оферта ще ги придвижи от точка А до точка Б или В. Една малка оферта е най-добрият начин да започнете, защото е много по-лесно да получите „да“ от идеалната ви аудитория. Тя е дегустацията, от която вашият идеален клиент има нужда, за да купи голямата оферта с повече продукти.
Тази мини оферта се нарича
магнит за клиенти
или лийд магнит - lead на английски е потенциален клиент. Този магнит може да бъде безплатен или в ниския ценови клас. Ако ще пускате нещо безплатно, добре е да бъде с дигитален достъп или с групова насоченост - наръчник, уебинар, онлайн работилница, тренировка. Идеята тук е да създадете нещо еднократно и да го ползвате многократно, или да съберете по-голяма група едновременно, за да не ви отнема много време. Ето няколко практически примера, които можете да приложите във вашия бизнес още днес:
Ако търгувате с козметични продукти, може да направите малка онлайн книжка с препоръки как да се грижим за различните типове кожа. Ако имате магазин за детски изделия, може да препоръчате топ 20 играчки, които помагат за развитието на дечица от 0 до 3 години. Ако компанията ви е за счетоводни услуги, може да организирате уебинар с отговори на най-често задаваните въпроси. Зъболекарят може да излезе с оферта за промоционално почистване на зъбен камък или безплатен преглед. Ако сте инструктор по йога или по танци, може да направите безплатна първа групова тренировка. Ако пък продавате евтин, но желан продукт с голям асортимент, може да привлечете вниманието с първо безплатно предложение, като клиентът плати само доставката. Работата обаче не свършва дотук. След „магнита“ идва
продажбената фуния
Идеята е, че когато имате нещо безплатно, на следващата стъпка предложението трябва да е платено. Това означава, че след като клиентът направи поръчката, на втора стъпка може да му предложите още един продукт, само че с отстъпка в цената, или да излезете с друга атрактивна оферта. Може да добавите и трета стъпка с още едно предложение.
Целите тук са две. От една страна, да вземете контактите на потенциалните клиенти, за да може после по-лесно да се свържете с тях. И от друга - да увеличите средната стойност на поръчката с последващите оферти. Точно както в ресторантите ни питат: „А десерт ще желаете ли?“.
И за финал още един
бонус съвет
- не е нужно да започвате да събирате аудиторията си от нулата. Тя вече е събрана от някой друг. Намерете други предприемачи, с които заедно да си помагате. Например консултант по детски сън и фотограф, който снима новородени бебчета. Двата бизнеса са в коренно различни сфери, но тяхната целева аудитория е много близка - родители с малко бебе. Не е нужно всичко да става по трудния начин. Има как да се прави бизнес с лекота.
За всеки, който иска да знае как да разраства бизнеса си и как да се отърси от нещата, които го дърпат назад, Искра Евтимова предлага своята менторска програма:
„Създадох „ЗАИСКРИ“, за да сформирам подкрепяща общност, в която всеки да разгърне потенциала си в позитивна и безопасна среда. Тази менторска програма е само за жени и е на абонаментен принцип. Включено е голямо разнообразие от лекции, като част от тях се водят от гост-лектори - специалисти в различни области. Правим онлайн срещи, някои от които са изцяло за въпроси и отговори. На сайта има полезни безплатни ресурси, които всеки може да използва. За мен е важно да следваме холистичния подход и в бизнеса и той да се прави с вдъхновение, да носи удовлетворение. Бизнесът не е нещо отделно, той е част от нас”.
Текстът е част от бр. 126 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.