Депутатите спешно приеха в комисия промените в тол системата
Мнозинството отказа да одобри предложението на "Демократична България" за намаление на комисионите за частните посредници

Снимка: Красимир Свраков
Буквално дни преди разпускането на 48-ото Народно събрание депутатите в Комисията по регионално развитие приеха на второ четене промени в Закона за пътищата. Така корекцията на винетки става възможна, а казусът с жителите на село Пролеша трябва да бъде решен. По идея на служебния ресорен министър Иван Шишков глоби за неплатени винетки ще се налагат само до три пъти в годината. Освен това превозвачите ще могат да предекларират тол данни, въпреки че Министерството на регионалното развитие и Агенция „Пътна инфраструктура“ се обявиха против тази промяна.
Какво обаче ще е финансовото изражение на промяната на тол системата остава неясно.
Припомняме, че някои от промените бяха приети вече на първо четене в зала, а други бяха отхвърлени.
Между двете четения „Демократична България“ се опита отново да вкара на дневен ред и комисионите на Националните доставчици на услуги. Предложения на Божидар Божанов („Демократична България“), свързани с намаляване на комисионите от 7 на 3%, отново не бяха допуснати за разглеждане, тъй като вече бяха отхвърлени на първо четене в зала. Същата съдба имаше и предложението на Надежда Йорданова и Иван Белчев (ДБ), които предлагаха част от таксите за преминаване през съоръжения като „Дунав мост“ да остават за общините.
Поправката „Пролеша“
Дискусия се заформи покрай казуса с жителите на село Пролеша. Припомняме, че жителите години наред са смятали, че селото им е част от обхвата на населението места в област София, за които не трябва да се плащат винетки. Преди няколко месеца обаче започнаха да разбират, че всъщност са им налагани многократно глоби от по 300 лв. всеки път, когато са минавали през камера на тол системата.
За се реши този казус бе приета промяна в Закона, според която въпросната глоба да се налага до три пъти в рамките на една календарна година. Предложението на ГЕРБ е поправката да влезе в сила с обратно действие от 2019 г. Така от нея ще могат да се възползват и други граждани, като АПИ дори ще трябва да връща пари на тези, които са платили глоби в периода от 2019 г. до приемането на закона.
Това ще стане поправката „Пролеша“. Най-чистият вариант за решаване на проблема е чрез нарочен акт на Министерския съвет за фактическа грешка“, заяви Нанков (ГЕРБ).
Предеклариране на тол данни
Нито АПИ, нито МРРБ подкрепят предложените промени, свързани с неправилно или частично декларирани тол данни и тяхното предеклариране. Така превозвачите няма да подлежат на административно наказателни процедури, но и няма да заплащат компенсаторни такси в размер на 750 лв. Идеята е те да имат срок от 14 дни, в който доброволно да ги заплатят.
От Пътната агенция заявиха, че няма как обаче да бъде установено откъде даден камион е минал, ако бордовото устройство не е подало данни за маршрута. Следователно няма как да е ясно каква сума трябва да заплати превозвача и промените са технически неизпълними. Освен това от момента, в който текствоете се променят, превозвачите може съвсем съзнателно да не си включват бордовите устройства.
Зам.-министър Шушков коментира, че с тези промени отново приходите от леките коли ще са по-високи за разлика от тежкотоварните и така няма да се постигне търсената справедливост тези, които рушат повече пътищата да плащат повече. Освен това системата трудно ще реализира по-високи приходи, които са нужни за издръжката й, както и частично за администрацията на Тол управлението.
Помислете го много добре, защото може да вкараме системата в голям хаос“, заяви зам.-министърът.
Според Петя Аврамова (ГЕРБ), ако след приемането на промените, превозвачите злоупотребяват, следващ парламент може да отнеми разпоредбите. Зам.-регионалният министър Николай Шушков заяви, че всички промени ще повлияят на конфигурацията на системата и ще трябва да се възложат на „Капш“. Остава под въпрос колко средства ще са нужни за надстройка на системата.
Ще има финансов ресурс, който държавата трябва да задели и ако после се отмени, ще е наистина сериозно“, заяви Шушков.
Почти всички политически формации заявиха, че системата има нужда от коренни промени. Отново се цитираха първоначално заложените приходи, които трябваше да достигнат до над 1 млрд. лв. Народните представители от ГЕРБ заявиха, че това е бил най-оптимистичния сценарии, а според най-песимистичния годишните приходи били в размер на 500-600 млн. лв.
Системата е прекалено иновативна и ние не сме узрели за нея като общество. Текстовете ще бъдат приети, да са спокойни превозвачите“, заяви Николай Нанков (ГЕРБ).
Не на същото мнение бе Виолета Комитова („Български възход“), която заяви, че системата е в зависимост от сателитни връзки, мобилни операотри и услугите на „Капш“ и двете НДУ-та. По думите й подобна „системата е внедрена в една африканска държава, а целия ЕС е с бариери“.
Трябва да се търси генерално решение, защото няколко години буксува и не работи и не изпълнява целите, за които е замислена“, заяви Комитова.
Ако минат и на второ гласуване в зала, промените ще влязат в сила от 1 януари 2024 г.
Уведомления за водачи на леки и тежкотоварни превозни средства
Дебати предизвикаха и поправки, свързани с уведомяването при установено движение без винетка (за водачите на леки автомобили) и при липса на закупена маршрутка карта или действащ договор с доставчик на услуга по електронно събиране на такси (за превозвачите). При тези случаи шофьорите ще могат да заплатят компенсаторна такса, за която ще бъдат уведомени в срок до 3 работни дни от датата на регистриране на нарушението. По този начин ще бъдат освободени и от административно наказателна отговорност.
Становището на Агенция „Пътна инфраструктура“ и Регионалното ведомство е, че това уведомяване може да се случи в срок от 14 дни, а не 3 заради спецификите на тол системата и установяването на нарушенията относно тол таксите. Те се установяват в конкретен ден и час, но понякога са свързани с временна загуба на обхват на бордовото устройство. Именно заради това в период от 2 до 10 дни се изчаква постъпването на тол декларациите и така се установява на практика дали има нарушение или не. Ако те пристигнат в този срок, означава, че след временната загуба на обхват, устройството е изпратило данните и така няма нарушение.
Така знаем дали бордовото устройство е изключено умишлено или поради загуба на обхват не сме получили данните“, заяви зам.-регионалният министър Николай Шушков.
За спокойствие на АПИ и МРРБ бе приета редакционна промяна, от която да става ясно, че уведомлението трябва да се изпрати 3 дни след установяване на нарушението. Промените няма да влязат в сила веднага, а до 6 месеца след обнародването им, т.е. около август.
Поправка на сгрешени винетки
Комисията одобри промени, свързани с поправката на сгрешени винетки. Когато е допусната грешка при деклариране на не повече от три символа или липсва символ от регистрационния номер на пътното превозно средство (вкл. държавата, в която е регистрирано или неговата категория), корекцията ще се извършва след подаване на заявление от собственика. Ще е нужно и представянето на доказателство за заплатена винетка. Промяната в данните ще има действие от момента на издаването на винетката и ще има срок на валидност до изтичането на срока на валидността на първоначално издадената.
Божанов заяви, че грешките може да се избегнат и без изменение на закона. Единствено АПИ трябва да прави сравнение на подадените данни в регистрите на МВР. Така по думите му може да се спести време на гражданите и АПИ да поправят грешки.
Според АПИ пък дори така няма да бъдат елиминирани неволните грешки. Според зам.-регионалният министър обаче съпоставката няма да е възможна за чуждестранните превозни средства. Той поиска и възможност за корекция на 2 символа, както и да не се премахва изискването за еднократност, т.е. корекцията да е възможна само веднъж, тъй като фирми ще може да си прехвърлят една винетка през цялата година за различни автомобили с близки номера.
Бе прието и закупилите годишна винетка да бъдат уведомявани два пъти със СМС или ел. поща за изтичането на документа – в 14- дневен срок и в 2-дневен срок преди изтичането на винетката. Закупилите тримесечна виентка също ще получават напомняне за изтичане само веднъж в 2-дневен срок преди изтичането на документа. Промените трябва да влязат в сила до 4 месеца след обнародването им, т.е. до юни.
И още - по предложение на народните представители Борислав Гуцанов, Манол Генов и Георги Свиленски (БСП) отпадна член от Закона, който обвързваше липсата на винетка с минаването през периодичен технически преглед.