Депутатите отказаха да намалят комисионите за посредниците в тол системата
ГЕРБ, ДПС, „Възраждане“ и „Български възход“ отхвърлиха предложението на „Демократична България“ таксите да се намалят от 7 на 3%
ГЕРБ, ДПС, „Възраждане“ и „Български възход“ отказаха да подкрепят предложението за намаляване на комисионите на националните доставчици, или т.нар. НДУ-та, в тол системата. Отказ получи и идеята предлаганите от НДУ-тата услуги да се разделят на две – едни само да продават винетки, а други – само тол, за да има по-голяма конкурентност.
В момента частните посредници в изградената с държавни пари система са две компании и те са получили над 110 млн. лв. комисиони.
Намаляването на комисионите и разделянето на услугите бе една от най-революционните промени в „печатницата за пари“, както бившият премиер Бойко Борисов определи системата при нейния частичен старт през 2019 г. Предложена от Божидар Божанов („Демократична България“), тя предвиждаше сегашните 7% комисиона да се намали на 3%. Освен това се предлагаше и част от таксите за преминаване през съоръжения тип „Дунав мост“ да остават за общините.
Този законопроект за промени в Закона за пътищата, заедно с други 4, предложени от ГЕРБ, БСП, „Възраждане“ и „Продължаваме промяната“, бяха гледани на първо четене в зала. Те имат за цел да въведат задължително уведомяване за наложени глоби на граждани и превозвачи, както и възможност за корекция на винетки и подадени тол данни от тежкотоварния трафик.
Четирите законопроекта бяха приети с пълно единодушие, но този на ДБ удари на камък. Той бе подкрепен единствено от ПП, БСП и ДБ. Останалите формации гласуваха против или въздържал се.
Колеги, аз не разбрах какви бяха възраженията. Предвид че са подкрепени в комисия, предлагам прегласуване“, заяви Божанов.
Но дори и след прегласуването промените бяха отхвърлени. Така те няма да видят бял свят, освен ако не бъдат предложени от някоя от политическите формации между първо и второ четене на другите законопроекти. Предвид обаче гласуването днес, най-вероятно при второ четене в зала също няма да срещнат подкрепа.
Коста Стоянов („Възраждане“) поиска да се намали срокът между първо и второ четене на 5 дни заради важността на законопроектите. Първоначално председателстващият заседанието Росен Желязков реши да подложи на гласуване предложението, но впоследствие заяви, че първо трябва да има общ проект, от която дата да текат сроковете. Така остава неясно дали промените, свързани с начислени в огромен размер глоби на граждани и превозвачи, ще могат да бъдат реализирани докрай заради изтичащото време на Народното събрание.