Посредниците в тол системата са получили над 110 млн. лв. комисиони
Скоро може да бъде налична опция за проверка на изтичащи винетки и фишове за нарушения
Националните доставчици на услуги, или т.нар. НДУ-та, които се явяват посредници в тол системата, са получили повече от 110 млн. лв. комисиони от старта на системата през 2019 г. Това става ясно от отговор на регионалния министър Иван Шишков на въпрос на Божидар Божанов („Демократична България“).
Бившият министър на е-управлението е поискал информация за посредничеството и комисионите при използването на тол системата. От своя страна МРРБ е предоставило разбивка по години на комисионите, които двете НДУ-та получават. Като посредници на Агенция „Пътна инфраструктура“ те получават комисионна в размер на 7% от всяка трансакция.
„Интелигентни трафик системи“ ЕАД е получила малко над 88.9 млн. лв. с ДДС между 2019 и края на 2022 г. За същия период другата компания – „Диджитол Смарт Инфраструктура“ – е получила малко над 21.4 млн. лв. Най-вероятно това се дължи на по-малък брой обекти, в които „Диджитол“ продава винетки и тол такси.
Припомняме, че преди дни служебният министър на транспорта Христо Алексиев заяви, че държавата не получава данни за събраните тол такси, като разчита единствено на НДУ-тата за информация. По думите му системата не работи ефективно.
Бившият министър Гроздан Караджов имаше идея да намали процента, който фирмите получават. Заявка за одит на системата и преразглеждане на функционалностите ѝ обаче регионалният министър Иван Шишков не дава до момента. Той единствено отмени планираното увеличение на тол таксите за превозвачите с половина година.
През годините се водеха дебати дали изобщо трябва да има посредници в тол системата и дали АПИ сама не може да предоставя услугата, след като дори има създадено Национално тол управление. Контрааргумент е европейското законодателство, според което ако няма доставчици на услугите, ще има конфликт на интереси – държавните структури, които събират пътни такси, едновременно ще налагат глоби.
Известия за нарушения
Божидар Божанов пита и в какви срокове може да бъде реализирана функционалност на уеб портала web.bgtoll.bg за напомняне за изтичаща винетка и известие за издаден електронен фиш за нарушение. Въпросът е от изключителна важност, тъй като до момента голяма част от гражданите разбират, че са нарушители единствено ако бъдат спрени за проверка от служители на тол управлението. Така трупат задължения в огромни размери.
Към момента функционалност за известяване за изтичаща винетка съществува при националните доставчици на услуги и предстои да бъде въведена от Националното тол управление“, гласи отговорът на Шишков.
Посочва се, че е планирана и реализацията на услуга за изпращане на автоматични известия по електронна поща за винетки с изтичащ срок (месечни и годишни), когато са закупени от каналите за продажба на АПИ. За тази цел ще е необходимо ползвателите да предоставят валидни мейл адреси.
Срокът за въвеждане на въпросното известяване обаче ще зависи от готовността на „Капш“, която може да надгражда и променя функционалностите на тол системата. Изрично се посочва, че изменението се случва след изпратена заявка до изпълнителя, в отговор на която той дава конкретно техническо предложение и срок за изпълнение. Това обаче трябва да се съгласува и с Министерство на електронното управление.
Шишков посочва, че за момента гражданите може да проверяват за нарушения, електронни фишове и актове на сайта check.bgtoll.bg.
Предстои предоставяне на възможност за заплащане на компенсаторна такса.“