Караджов реже 140-милионния договор на „Капш“
Според регионалния министър заложената сума не отговаря реално на предвидената работа

© ECONOMIC.BG / МРРБ
Регионалният министър Гроздан Караджов ще предложи договорът с "Капш" за проактивен мониторинг на тол системата на стойност 140 млн. лв. да бъде редуциран. От изказването на министъра по време на днешния блиц контрол в парламента стана ясно, че според него цената по договора не е реална, тъй като не отговаря на предвидената работа.
В понеделник обявих на срещата с превозвачите, че договорът на "Капш" е в строга ревизия. От предоставените данни, които имам, ще има предложения от наша страна този договор да бъде сериозно намален като сума, защото не откриваме припокриване на услугите, които се предоставят и сумите, които се заплащат", каза Караджов.
Ако фирмата откаже подобно редуциране, министерството ще предприеме законни мерки "да не допуснем сривове в системата и да гарантираме сигурността й".
По време на втората среща на министъра с превозвачите, която беше предавана онлайн, Караджов не каза нищо за намаление на стойността на договора. Тогава той единствено обяви пред превозвачите, че ще бъде намален процентът на Националните доставчици на услуги (НДУ-тата), които в момента са два. Те получават 7% от таксите.
Днес в парламента Караджов отново напомни за това, както и за предстоящото увеличение на нулевите ставки за използването на второкласните пътища в страната.
Освен намаляване на договорите на "Капш", паралелно с включването на вече не нулевите ставки, ще има и намаление на процента на НДУ-тата", посочи Караджов.
Министърът заяви, че те са важна част от системата, защото както в цяла Европа, така и в България те съставят тол декларациите. Караджов посочи, че те са нещо като "счетоводители", които комуникират с превозвачите и уреждат взаимоотношенията.
"Не са паразитни, уверявам ви. В новата система, която ще ви представим, ще видите, че имат много важна роля при уреждането на т.нар. глоби, които са несправедливо уредени", посочи министърът, имайки предвид промените в Закона за пътищата, по които ведомството работи.
Караджов съобщи, че не е получил доклад от Сметната палата за тол системата, който да констатира нарушения в системата.
Не съм получил доклад, а днес в залата чух, че има такъв и за "Автомагистрали", с който не разполагам също. Ако НС вземе решение и направи постъпки за тези секретни и непредоставени доклади, ще е много по-лесно министърът да разгадае какво и как се е случило и да вземе мерки за стабилизация на системата", заяви Караджов.
В сайта на Сметната палата няма такъв доклад, но там лесно може да се намери одита за "Автомагистрали", на базата на който бяха разкрити инхаус процедурите от миналата година.
Караджов напомни, че тече одит на тол системата, който се извършва от две междуведомствени групи. Поради това, че регионалното ведомство не разполага с добри IT специалисти за ревизия на техническата част на системата, министерството си сътрудничи с Министерството на електронното управление.
"Изисках от "Капш" да анулира всички достъпи до системата на най-ниско ниво и да създаде един единствен нов юзър с два акаунта – към базата данни и оперативния енджин. Това беше комуникирано и се знае кой е единственият администратор. Това, което намерих, е, че има юзъри, незаведени никъде и не се знае кое физическо лице стои зад тях, което си е нарушение на сигурността на тази твърде важна система", посочи още министърът.
Той заяви, че е разбрал от медиите, че Главна дирекция "Национална полиция" изпраща материали от проверката на тол системата в прокуратурата за образуване на досъдебно производство и посочи, че не може да коментира темата, защото не получава информация от полиция, прокуратура или следствието. Министърът добави, че разследването може да е по сигнал за нерегламентиран достъп до системата.
При по-детайлна проверка в тол звеното откриваме, че на 7 октомври 2021 г. е имало такъв сигнал от служител, в който се говори за възможен достъп на трето лице до системата. Той е бил подаден до директора на НТУ и за който имам уверение, че е стигнал до Управителния съвет. От там нататък не откриваме нищо повече да е направено", посочи Караджов.
Той заяви, че не е наясно защо предишното ръководство на АПИ и на тол звеното не са реагирали. Въпреки това предполага, че този сигнал е изпратен и до полицията "явно заради липсата на действия."
Министърът посочи, че по силата на първия договор с "Капш" за изграждане на системата, изпълнителят е провел заложените обучения на персонала, за които са изготвени протоколи. Според копията им, в периода октомври 2019 г. – септември 2019 г. фирмата е провела 23 обучения с участието на над 700 служители на АПИ.
Вторият договор с "Капш" не предвижда обучения на служители, а фирмата не е заявила намерение да използва подизпълнители при изпълнение на дейностите.
В него не се включват провеждания на обучения. Придобиват се знания и умения от служител на АПИ при осъществяване на поддръжката на електронната система. Няма действащ допуснат подизпълнител по втория договор", заяви Караджов.
Така на практика министърът оборва тезата на бившия пpeдceдaтeл нa AΠИ Гeopги Tepзийcĸи, който оправдаваше втория договор c тoвa, че администрацията, назначена да обслужва и надгражда тол системата (cпeциaлиcтитe в тoл yпpaвлeниeтo), не може да се справи сама и се нуждаела от обучение.
Припомняме, че АПИ, пoд чиeтo pъĸoвoдcтвo e и Haциoнaлнoтo тoл yпpaвлeниe, има сключени два договора за изграждане и поддръжка на тол системата. Те са с Консорциум „Капш Трафик Солюшънс“. През 2018 г. консорциумът спечели поръчката, която беше за 180 млн. лв.
В началото на 2021 г. тихомълком АПИ подписва и втория договор с „Капш“ на стойност 140 млн. лв. за „Проактивен мониторинг на системата и надграждане на функции“. Той е 5-годишен и благодарение на него фирмата получава между 26 и 28 млн. лв. годишно.
Този договор бе критикуван и от cлyжeбния регионален министър Виолета Комитова, която заяви, че ведомството не е разбрало откъде „Капш“ оперира системата – от България или от чужбина. Tя твърдеше, че държавата плаща милиони само за софтуерната поддръжка, а за АПИ остават разходите по смяна на резервни части.
Караджов твърди, че българската тол система е най-добрата в света, а по отношение на изпълнителя „Капш“ той заявява, че фирмата е изградила 80% от тол системите в Европа.