Все повече електромобили захранват домове с ток
Поскъпването на електроенергията подпомага развитието на нишата и Panasonic и Omron атакуват пазара
Използването на електрически превозни средства като батерии за зареждане на дома е интересна тенденция, която в Япония се очаква да се задълбочи през тази година, пише Nikkei Asia. Положителната прогноза се обляга на ходовете на Panasonic и други ключови компании, които навлизат на новозараждащата се пазарна ниша за енергийни системи, докато съществуващите играчи разширяват производството си.
Panasonic вече е лидер на японския пазар на стандартни EV (електромобилни) зарядни устройства и слънчеви панели, а от следващия месец предстои да стартира продажбите на своята система за захранване на дома от превозно средство vehicle-to-home (V2H). Гигантът ще разпространява продукта си посредством 5 хил. бизнес партньори – от доставчици на комунални услуги до строители на жилища.
Системите V2H включват двупосочни зарядни устройства, които позволяват на електричеството да тече както към, така и от батериите на електромобилите.
Електрическите превозни средства навлизат по-бавно в Япония, за разлика от САЩ и Европа. Затова пък собствениците на жилища, които вероятно ще използват технологията V2H, вече имат слънчеви панели и акумулаторни батерии у дома, посочват от Panasonic.
Добавянето на електромобилите към енергийния микс ще даде възможност на клиентите да консумират повече – около 90% – от електричеството, произведено от техните слънчеви панели. По този начин ще намалят необходимостта от покупки от мрежата във време, когато цените на електроенергията растат.
Panasonic не е единствена. Производителят на електроника Omronм, по-известен с медицинските си устройства, пуска своята система V2H на пазара през май. Sharp също планира да навлезе на V2H пазара в рамките на няколко години.
Други, като Mitsubishi, пък излязоха от пазара заради бавното проникване на електромобилите в Япония.
Пазарът на V2H…
… е в начален етап в световен мащаб и развитието му ще изисква стандартизиране на технологията за зареждане и разреждане. Понастоящем превозните средства на Tesla например не са съвместими с V2H.
Цената също е фактор. Двупосочните зарядни устройства за електромобили обикновено струват над 1 милион йени (7600 долара) в Япония. Субсидиите покриват до половината от разходите им, до таван от 750 000 йени.
V2H системите включват повече компоненти, но интересното при тях е, че насърчават използването на възобновяема енергия на фона на поскъпването на електроенергията в Япония.
Nichicon, известна главно с производството на индустриални кондензатори, инвестира около 2 милиарда йени, за да разшири своята фабрика край Киото за V2H системи и домашни батерии. Целта му е да стартира дейността на звеното през 2023 г., а междувременно през тази година да удвои производствения капацитет на двупосочни зарядни устройства за V2H системи(в момента около 1000 единици на месец).
Nichicon заяви, че контролира около 90% от пазара на V2H в Япония, на който навлезе през 2012 г. Компанията си партнира с автомобилни производители като Mercedes-Benz.
На логичния въпрос могат ли V2H системите да износят по-бързо батериите на електромобилите от бизнеса обясняват, че има известен риск, но по-скоро незначителен.
Системите V2H могат да служат като авариен източник на захранване по време на природни бедствия. Най-високият клас Leaf EV на Nissan Motor носи 60 киловатчаса батерия – толкова енергия, колкото обикновено едно семейство използва за четири дни.
Едно от големите предизвикателства пред разгръщането на технологията е липсата на универсални стандарти. „Не са се появили ясни стандарти за зареждане и разреждане на батерии“, каза председателят Ипей Такеда, председател на Nichicon. „Искаме да участваме в процеса на определяне на правилата.“