Депутатите открехнаха вратата за промени в тол системата
Депутатите в Комисията по регионално развитие разгледаха 5 отделни законопроекта, някои от които доста „революционни“
Комисията по регионално развитие в парламента, макар и леко, открехна вратата за промени в тол системата. Това става в турбулентен момент за депутатите – на фона на очакване дали третият мандат за съставяне на правителство ще се реализира, а ако не се – дали ще имат време да приемат всички промени, преди да бъдат разпуснати от президента.
Комисията разгледа цели пет законопроекта по темата и прие на първо четене всички, а дебатите по тях продължи повече от 2 часа. Някои от тях идват, за да решат проблеми на граждани с наложени глоби за сгрешени винетки, други – за да решат проблемите на превозвачите с компенсаторните такси. Най-амбициозните обаче целят да намалят процента на комисионите, които националните доставчици на услуги (НДУ) получават, както и част от приходите от пътни такси за преминаване през стратегически инфраструктурни обекти да остават за общините, на чиято територия се намират.
Корекция на данните при винетките
Тази възможност, заедно с уведомлението при констатирани санкции, бяха обсъждани още в 47-ото Народно събрание миналата година, но промените така и не стигнаха до реализация, тъй като редовният кабинет „Петков“ падна във вот на недоверие и последваха нови предсрочни избори.
В последните месеци обаче, с оглед на наложените глоби на жители на софийското село Пролеша, темата отново бе повдигната. Омбудсманът Диана Ковачева веднага излезе с предложения водачите да се уведомяват кога винетките им изтичат и кога имат наложени санкции, за да знаят колко глоби им се трупат.
Тези предложения са припознати от голяма част от политическите сили в парламента – от ГЕРБ, „Продължаваме промяната“ и „Възраждане“, които са внесли различни предложения за промени, но в една и съща посока.
Първите два законопроекта са идентични. Предлага се променя, която да регламентира, че когато водач на лек автомобил трябва да заплати компенсаторна такса за това, че не е платил винетка, да бъде уведомен за това в срок до 3 работи дни от датата на регистриране на нарушението. Освен това се предлага при сгрешени данни да могат да бъдат коригирани до 3 символа, като тази промяна да има действие от момента на издаване на винетката и да важи до изтичането на срока на валидност. Граждани, които вече са заплатили компенсаторни такси и глоби за сгрешени винетки, пък ще може да си получат сумите обратно, след направените корекции по тях, в срок до 5 работни дни. Освен това, след корекцията, всички административно-наказателни производства ще бъдат прекратени.
Припомняме, че жителите на с. Пролеша години наред не са знаели, че са санкционирани за това, че нямат винетки и така са им се натрупали огромни суми за плащане. Те са смятали, че селото им е част от обхвата на населените места в област София, които не трябват да плащат винетки. Същото се случва и в случаите на закупени, но сгрешени винетки. Глобата е в размер на 300 лв. и може да се налага всеки ден, когато колата минава през камерите на тол системата.
Законопроектът на „Възраждане“ е свързан изцяло с начините за уведомяване при изтичащи винетки. Предлага се водач с годишна винетка да се уведомява със СМС или мейл два пъти, че срокът на документа изтича – веднъж в 14-дневен срок и втори път в 2-дневен, преди изтичането на винетката. Тези с тримесечни винетки, да бъдат уведомявани веднъж – два дни преди крайния срок. Освен това промените предвиждат и глобите в размер на 300 лв. да се прилага до три пъти в рамките на една календарна година.
Омбудсманът Диана Ковачева изрази мнение, че трябва да се помисли изобщо глобата да бъде намалена. По отношение на казуса с жители на Пролеша, Ковачева предложи ограничението на броя глоби да има обратно действие. Така огромните суми, които дължат, на практика ще бъдат редуцирани до размер на 900 лв.
Регионалният министър Иван Шишков обаче заяви, че след направен анализ се оказва, че част от гражданите на селото са карали без винетки и на други места.
Да не отворим обаче толкова вратата, че да получим обратен ефект и да улесним тези, които нямат никакво желание да плащат винетки“, предупреди министърът.
Проблемите на превозвачите
Законопроектът на БСП цели да реши някои от проблемите на превозвачите, за които те алармират още от миналата година. В случаи на неправилно или частично декларирани тол данни, превозвачите ще имат възможност да предекларират информацията и така няма да подлежат на наказателна процедура, а и няма да заплащат огромни компенсаторни такси от 750 лв. Предоставя се възможност да бъдат уведомявани в 3-дневен срок за размерите на незаплатените тол такси и да ги погасят доброволно в срок до 14 дни.
Компенсаторната такса ще важи в случаи, когато превозвачите карат без декларирани тол сегменти, без маршрутни карти и нямат договор за електронно събиране на такса за изминато разстоянието.
Нека да направим нещо добро и да може тол управлението да събира по-добре парите. Надеждите в системата бяха огромни, чакахме златната кокошка да снася златни яйца, но дълго време това не се получава“, обобщи предложенията Манол Генов (БСП).
Златната кокошка може да стане опърпано пиле, когато е лошо управлението. Всичко зависи от това кой храни кокошката“, контрира Николай Нанков (ГЕРБ).
Революционните промени
Внесеният законопроект на Божидар Божанов и група народни представители от „Демократична България“ може би е един от най-амбициозните, дори революционни за тол системата. Предлага се таван за комисионите от 3%, които Националните доставчици на услугата (НДУ) получават. В момента той е 7%. Освен това функциите им да бъдат разделени на две – да продават или само винетки, или само тол. Предвижда се отделен регистър за търговци, продаващи електронни винетки и маршрутни карти и така те ще бъдат напълно отделени от НДУ-тата.
Такива идеи имаше и бившият регионален министър Гроздан Караджов, но промените не успяха да бъдат реализирани докрай. НДУ-тата са получили над 110 млн. лв. комисиони от 2019 г. до момента.
ДБ предлага Министерският съвет да определи процент от таксите за преминаване през съоръжения, като „Дунав мост“ (но и други мостове, тунели или планински проходи) да отиват в съответната община, в която се намират, за да се подпомогне изграждането на нова общинска инфраструктура. Подобно предложение се чува от местните власти на Русе и обществеността, тъй като градът е постоянно задръстен от преминаващи тежкотоварни превозни средства.
Почти 133 млн. лв. са приходите от такса за преминаване през „Дунав мост“ при Русе за периода от 2017 до 2021 г. За поддържането на съоръжението са вложени средства в размер на 278 хил. лв.
Законопроектът предвижда АПИ да предоставя програмни интерфейси на фирми, с които те да интегрират своите системи за управление на автомобилните си паркове, за да имат възможност изцяло да автоматизират закупуването на винетки. Към момента такива функционалности предоставят някои от посредниците, като процесите не са изцяло автоматизирани.
За да излязат държавният сайт на АПИ и на тол управлението по-напред в Google, Божанов предлага забрана за рекламиране на сайтове на НДУ-тата. Така повече клиенти ще приличат държавните структури, а не частните.
Кое може и кое не може да се случи?
При дебатите стана ясно, че предложенията на Божанов ще са дискусионни, а и няма да бъдат подкрепени от всички – ГЕРБ и БСП се обявиха против приходите от такси за преминаване през някои инфраструктурни съоръжения да отиват в бюджетите на общините.
По отношение на комисионите за НДУ-тата, Виолета Комитова („Български възход“) заяви, че предложението на Световната банка е било процентът, който получават, да е между 1 и 5 на сто. Тя коментира, че намаляването му в ползва на държавата е от изключително значение.
Нанков (ГЕРБ) заяви, че препоръката била от 1 до 8% и че те предоставят услуга от името на държавата по договор. По думите му в Европа процентът, който се давал, бил 10 на сто.
Да не стане така, че да увеличим приходите, но да останем без поддръжка и да няма функционираща система“, коментира Нанаков.
Настимир Ананиев (ПП) посочи, че процентите не биха били проблем, ако има конкуренция, а в момента доставчиците са два. Той изнесе данни, че в Европа фирмите взимат комисионна в размер на 2.5 – 4%.
„Трябва да се попитаме вършат ли те това, за което им се плаща. Трябва да има ревизия на самия модел на функциониране, защото системата не функционира както е замислена“, заяви Ананиев и поиска по-голяма конкуренция с повече фирми, за да се подобри и качеството на услугата.
НДУ-тата са два, но неофициално е един и се казва „Капш“, обобщи Ананиев.
Ресорният министър Шишков коментира, че подкрепя промените в голяма част, но трябва да се има предвид, че системата ще има нужда от техническа настройка, което ще отнеме време.
На дискусията присъства и директорът на Националното тол управление Георги Темелков, който заяви, че проблемите са много, но „има и технически неща, които трябва да вземете предвид, за да разберете как функционира системата“. Шишков го помоли да обясни за колко време системата може да бъде вкарана в работен режим. Според Темелков е „въпрос на техническо време“ и обобщи, че нещата в дирекцията се случват бавно. Минава се през съгласувателни процедури, бюджетиране и одобрение.
Въпрос на 5 – 6 месеца за изпълнение“, заяви Темелков.
Манол Генов (БСП) каза, че тол управлението разполага с 900 души, „които седят в колите и наблюдават като пасивни участници движението.“ По думите му не е ясно те колко работят за установяване на нарушения.
Типичната гледка е един да спи в колата, а другия го пази да не дойде някой да го събуди“, заяви Генов.
Темелков отговори, че всъщност съставът е от 570 човека, които работят постоянно, и то по границите. Той заяви, че приходите за 2022 г. са 581 млн. лв., от наложени компенсаторни такси – 27 млн. лв., разходите пък са в размер на 90 млн. лв.
Участие взе и Станислава Арнаудова, изпълнителен директор на едно от НДУ-тата. По думите й уведомленията на граждани, които предлагат депутатите, ще увеличат възможностите за грешки във физическите пунктове за продажба. В момента само закупените ел. винетки подлежат на уведомяване при изтичане. Въвеждането на мейл адреси и телефони, и менажирането на този процес ще е труден, ще има размиване на отговорност, недоволство, но надявам се не отлив на партньорска мрежа за пунктове на продажби, заяви Арнаудова.
Ще отнеме време тези нови функционалности да бъдат въведени в цялата ни партньорска мрежа. Това са големи вериги, които трябва да въведат нови интерфейси, а ние да изградим функционалностите.“
Арнаудова категорично заяви, че не е възможно при наличие на нарушение, превозвачите да бъдат уведомявани и да предекларират маршрута. Проблемът бил с технологията на системата, въпреки че е нова, модерна и широко използвана в Европа, тя не позволява възпроизвеждане на точния изминат маршрут.
„Когато един потребител тръгне от София и се появи във Варна, няма как да се възпроизведе маршрута, да се знае какви класове пътища е ползвал и откъде е минал.“
Вие едва ли не изразявате невъзможност да извършите функции, за които сте се пазарили с държавата. Да питам ли Темелков колко пари отидоха в тол системата. Кажете колко пари още да се дадат, за да се оправи системата и всеки да си върши нещата“, контрира Манол Генов (БСП).
Той поиска да се запишат точни дати кога предложенията могат да влязат в сила.
Комитова (БВ) предложи парите от тол системата да се събират по специална сметка, за да се запази идеята с тях да се финансират ремонтите на пътища.