До върха и обратно: Apple изтри $300 млрд. от рекордната си капитализация

През октомври производителят на iPhone удари пазарна капитализация от 1.1 трлн. долара, а днес стойността на компанията е 817 млрд. долара

До върха и обратно: Apple изтри $300 млрд. от рекордната си капитализация
Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова
След като през август технологичният гигант Apple влезе в новинарските заглавия с това, че стана първата американска компания (и втората в света изобщо), преминала пазарна капитализация от 1 трлн. долара., сега медиите се надпреварват да съобщават за негативните трендове в стойността ѝ и продължаващия спад.

Компанията от Купертино удари трилионния връх на 2 август 2018 г., а два месеца по-късно – на 3 октомври, постигна рекордна капитализация от 1.1 трлн. долара. След това обаче акциите ѝ започнаха постепенно да поевтиняват. Така Apple влезе в месец ноември с пазарна капитализация от 1.055 трлн. долара., а към днешна дата стойността ѝ се е сринала до 817.5 млрд. долара. 

От рекордните 1.1 трлн. долара досега компанията е изтрила общо близо 300 млрд. долара от своята капитализация. 

Но защо? 

Една от основните причини за негативния тренд са новините за слабото търсене на най-актуалните модели iPhone, както и неудовлетворителните прогнози за такова през следващите месеци. Компанията сама алармира за тези очаквания, а след това започнаха да се появяват подсказки от страна на различни доставчици, че поръчките за оборудване от технологичния гигант са дори по-лоши от предвидените

В петък се появи и любопитна информация, че заради слабото търсене на iPhone XS и XS Max, Apple ще рестартира производството на предходния iPhone X. Това едва ли е кой знае каква изненада предвид факта, че иначе „най-красивия и подобрен“ iPhone на марката – XS Max – всъщност не предложи кой знае какви новости на потребителите в сравнение с предшественика си. За сметка на това не отстъпва по цена и дори я надвишава

По тази логическа линия произтича и следващата подсказка за лошите резултати. През последните години Apple реши да реагира на забавящите се темпове на мобилния пазар с поскъпване на артикулите. Това ѝ помогна да задържи приходите си високи, но въпросът е докога подобна формула ще дава положителни резултати. „Мисля, че истинската загриженост на инвеститорите е колко дълго може да се задържи това“, казва Анджело Зино, анализатор в CFRA. Най-евтиният телефон на марката се продава за около 750 долара например. 

Предвид очакванията, че пазарът на смартфони ще продължи да се свива, анализаторите са категорични, че бъдещето пред компании като Apple е в развиването и на нов тип бизнеси. В случая на гиганта от Купертино става дума за услуги като ApplePay, AppleMusic и AppStore, надеждата за които е да се превърнат в следващия двигател на растеж, пише в свой анализ BBC. Целта на компанията е през 2020 г. вече да привлича приходи от около 50 млрд. долара. Амбициите на гиганта са и в посока на здравната и филмова индустрия, където обаче плановете звучат дори по-неясно. Всичко това кара инвеститорите към днешна дата да не са уверени във възможностите на компанията да случи успешно този рязък завой. 

„Ако знаем, че продажбите на iPhone модели ще бъдат равни или в посока надолу и няма нищо друго, което да компенсира това, разбира се, има основания за безпокойство“, коментира Каролин Миланеси, анализатор от фирмата за пазарни проучвания Creative Strategies, цитирана от британското издание.

Тя обаче изтъква, че все още е рано за изводи. Миланеси обяснява, че по-притеснително ще е, ако след една година бизнесът с услуги все още не е поел по очакваната от анализаторите възходяща крива. 

Не на последно място е и геополитическият проблем между САЩ и Китай. От сблъсъка между двете държави страда целият технологичен сектор, в това число и гигант като Apple. Позиционирането на компанията се повлиява от валутните колебания и покачващите се лихвени проценти. В добавка на това трябва да се отбележи и факта, че производителят на iPhone има свои бази в Китай. 

Коментари: 0