Домусчиев: Законът за концесиите гарантира свободна и прозрачна конкуренция
За мен президентът беше подведен и лошото е, че синдикатите, някои политически партии и природозащитниците отново изиграха своята опустошителна роля

3950
~ 2 мин. четене
Обсъждането на новия Закон за концесиите се водеше повече от 6 месеца, разглеждаше се в десет комисии, беше подложен на какви ли не обсъждания и всеки можеше да си даде становището. А не председателят на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов да се види с президента на четири очи и да му каже какво не му харесва и да се разберат. Това не е нормално.
Така председателят на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Кирил Домусчиев коментира решението на Румен Радев да наложи вето на приетия в последния ден от живота на 43-тото Народно събрание нов Закон за концесиите.
Самите ние от КРИБ организирахме няколко дискусии по темата. Бяха поканени представители на всички браншови организации, които по един или друг начин са заинтересовани от този закон. И всеки си даде становището.
Ние внесохме надлежно в Народното събрание, с писмо, позицията на КРИБ. Голяма част от предложенията ни бяха взети предвид и в крайна сметка след дълги обсъждания се стигна до неговото гласуване. Да, може би недостатъкът на закона е, че беше гласуван в 12 без 5, в последните дни на този парламент. Но това беше един важен законопроект за българския бизнес.
Абсолютно неправилно е да се казва, че с този закон се намалява контрола върху концесиите. Напротив, контролът се увеличава, прозрачността става много по-голяма. В този закон сме длъжни да транспонираме директива на Европейския съюз, която точно гарантира и дава критериите за свободна и прозрачна конкуренция, строг и ефективен контрол, отговорност при неизпълнение. Всичко това е точно описано в закона.
Относно опасенията, че тези концесии могат да бъдат безсрочни. Първо, няма такова понятие като безсрочност. Второ, отдаването на концесиите става или с решение на парламента с квалифицирано мнозинство, или с решение на Общинските съвети, ако е общинска концесия. Ако сокът е 10 или 15 години, а инвестицията е съществена, никой няма да дойде да инвестира. С този закон отпушваме точно това и създаваме практика, каквато има в ЕС.
Кой би дошъл да инвестира, ако трябва да вземе концесия за 10 или 15 години, а инвестицията е съществена. Нали точно това отпушва този закон и създава практика, каквато има в ЕС.
Ако става въпрос за размера на концесионните такси, те не се определят от този закон. Определя ги органът, който извършва действията по отдаване на концесията на някаква дейност или обект. Аз също считам, че тарифите могат да са по-високи, където има възможност и има силна конкуренция за дадена концесия. Но ако няма, какво правим?
За мен президентът беше подведен и лошото е, че синдикатите, някои политически партии и природозащитниците отново изиграха своята опустошителна роля. И България отново остана без един модерен закон. И нищо чудно да имаме някакви санкции в бъдеще, защото нашите сегашни закони не кореспондират на европейската директива. И това сме го проверявали с топ юристи.
Самите ние от КРИБ организирахме няколко дискусии по темата. Бяха поканени представители на всички браншови организации, които по един или друг начин са заинтересовани от този закон. И всеки си даде становището.
Ние внесохме надлежно в Народното събрание, с писмо, позицията на КРИБ. Голяма част от предложенията ни бяха взети предвид и в крайна сметка след дълги обсъждания се стигна до неговото гласуване. Да, може би недостатъкът на закона е, че беше гласуван в 12 без 5, в последните дни на този парламент. Но това беше един важен законопроект за българския бизнес.
Абсолютно неправилно е да се казва, че с този закон се намалява контрола върху концесиите. Напротив, контролът се увеличава, прозрачността става много по-голяма. В този закон сме длъжни да транспонираме директива на Европейския съюз, която точно гарантира и дава критериите за свободна и прозрачна конкуренция, строг и ефективен контрол, отговорност при неизпълнение. Всичко това е точно описано в закона.
Относно опасенията, че тези концесии могат да бъдат безсрочни. Първо, няма такова понятие като безсрочност. Второ, отдаването на концесиите става или с решение на парламента с квалифицирано мнозинство, или с решение на Общинските съвети, ако е общинска концесия. Ако сокът е 10 или 15 години, а инвестицията е съществена, никой няма да дойде да инвестира. С този закон отпушваме точно това и създаваме практика, каквато има в ЕС.
Кой би дошъл да инвестира, ако трябва да вземе концесия за 10 или 15 години, а инвестицията е съществена. Нали точно това отпушва този закон и създава практика, каквато има в ЕС.
Ако става въпрос за размера на концесионните такси, те не се определят от този закон. Определя ги органът, който извършва действията по отдаване на концесията на някаква дейност или обект. Аз също считам, че тарифите могат да са по-високи, където има възможност и има силна конкуренция за дадена концесия. Но ако няма, какво правим?
За мен президентът беше подведен и лошото е, че синдикатите, някои политически партии и природозащитниците отново изиграха своята опустошителна роля. И България отново остана без един модерен закон. И нищо чудно да имаме някакви санкции в бъдеще, защото нашите сегашни закони не кореспондират на европейската директива. И това сме го проверявали с топ юристи.