Държавата не се разплаща с пътните строители
МРРБ и АПИ не изпълняват поетите ангажименти, което според ресорната асоциация е „безотговорно“
Драмата с пътните строители и неизплатените към тях задължения за извършени ремонти и поддръжка отново се разгаря. По всичко личи, че този път с претенциите на бранша ще се сблъска новият регионален министър Гроздан Караджов, който окончателно трябва да реши въпроса.
От Българска браншова камара „Пътища“ алармират, че фирмите чакат средства, обещани от миналата година, когато бе постигнато споразумение с бившия регионален министър Виолета Комитова договорите им да бъдат прекратени предсрочно, а задълженията изплатени. Камарата посочва, че в бюджета за 2022 г. няма предвидени средства за разплащане по ангажиментите, поети от АПИ. Така на практика се създава риск за поддържането на пътната мрежа в страната.
Разписани бяха срокове и ангажименти за разплащане на вече извършени и текущи дейности, но постъпки за спазването на тези договорености все още няма“, посочват от ББК „Пътища“.
МРРБ отказа директен коментар по темата, а към момента на публикуване на материала все още не бяха върнали отговори на въпросите на Economic.bg дали плащанията наистина се бавят и защо.
Припомняме, че заради многократно надскочения бюджет на пътната агенция, Комитова изпадна в неудобна ситуация, при която нямаше как да отговори на исканията на бранша. При проведените многократно разговори и след организирани протести на жълтите павета в София, фирмите претендираха, че държавата им дължи огромни суми за вече извършени дейности. Първоначално претенциите бяха за 600 млн. лв., но след това достигнаха 900 млн. лв.
Комитова пък неколкократно намекна, че протестите са целенасочени и преднамерени, защото практиката през годините е била фирмите да си получават парите в края на годината с министерски постановления. Именно заради това служебният кабинет на Стефан Янев заложи в своя неосъществен проектобюджет за 2022 г. неколкократно увеличение на парите за АПИ. От малко над 380 млн. лв., той бе вдигнат до около 2 млрд. лв.
Сега Камарата посочва, че през последните два месеца е провеждала срещи за намиране на изход от ситуацията. Изпратили са покана и до финансовия министър Асен Василев и регионалния Гроздан Караджов и очакват потвърждението им.
Пътищарите посочват, че са изпратили писма и до председателя на Комисията по бюджет и финанси към Народното събрание, за да сигнализират, че в Бюджета тази година не са предвидени средства за разплащане на поетите ангажименти.
Алармирахме и за липсва възможността фирмите да ползват и други финансови инструменти, като факторинг и цесии на задълженията“, посочват още от Камарата.
Пътищарите определят поведението на новата власт като „безотговорно“. В същото време Камарата адмирира обявените планове на министър Караджов за ремонт на над 3 хил. км. пътища през тази година, но посочва, че те не кореспондират с действията на възложители, а именно неспазване на поетите ангажименти за вече извършени дейности.
През годините компаниите са доказали своята експертиза и ББК „Пътища“ ще защити с всички законови способи интересите на своите членове“.
Припомняме, че строителните фирми искат и индексация на цени по действащи договори заради покачващите се цени на строителните материали. Нужната сума за индексация е по-малка от 600 млн. лв.