МРРБ започва с ремонт на най-разбитите пътища в страната
Министър Караджов обеща тази година да бъдат ремонтирани над 3 хил. километра

© ECONOMIC.BG / БТА
Регионалното министерство залага амбициозна програма за основни и превантивни ремонти на пътища в страната. За период от 4 години ще бъдат ремонтирани най-лошите участъци от първокласната, второкласната, третокласната, както и четвъртокласната пътна мрежа в страната. Това обеща по време на брифинг регионалният министър Гроздан Караджов.
Ведомството му вече е изготвило списък с пътищата, които ще се ремонтират през текущата година. Общата им дължина е над 3 хил. километра, а бюджетът за това ще е в размер на 2.8 млрд. лв. Министерството работи и по планиране на пътни ремонти за следващите 3 години – до 2025 г.
Започваме с най-разбитите пътища в страната по оценка на областните пътни управления“, заяви министърът.
МРРБ започва работата си и с пълен одит на всички пътища от първокласната пътна мрежа, които поемат най-голяма натовареност, включително и магистралите в страната, както и всички инженерни съоръжения към тях. Одитът е разпореден преди 2 дни.
Ще бъде извършен и одит на договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътищата в страната, както и на тези за новото строителство, извършено през последната година. Министърът обясни, че това се налага заради залаганите по-ниски бюджети, които след това са били надхвърляни в пъти и разплащани с министерски постановления в края на всяка година. Практиката първа обяви бившият министър Виолета Комитова, която влезе в борба с пътните строители, които претендираха за неизплатени 900 млн. лв. Те организираха многократни протести в София и пред МРРБ.
Тази година няма да се работи така, а ще се бюджетира точната сума. Срокът за разплащането по тези договори е отложен до 30 юни“, заяви Караджов.
Проверката ще се извършва заедно с представител на министър-председателя Кирил Петков, който е съветник в политическия кабинет на Караджов, както и със зам.-министъра на финансите Андрей Цеков.
По отношение на магистралите в страната, Караджов заяви, че всички започнати обекти страдат от липса на окончателни проекти, ОВОС и са без отчуждавания. Ведомството ще узакони всички такива отсечки, като ще доведе докрай проектната документация. Ще се работи и по рехабилитацията и разширяването на пътя Ботевград-Видин.
След това ще имаме един законни строежи“, заяви Караджов.
Тунелите в страната
Караджов заяви, че среща в медиите различен брой на тунелите, по които ще се работи. Той уточни, че дейности ще се извършват по тунела Петрохан, този под Шипка, както и по тунела по протежението на автомагистрала „Черно море“.
Проектите за тунела Петрохан и този по протежение на Черноморската магистрала са в много начална фаза, посочи Караджов. Ведомството започва проектиране, отчуждаване, което ще отнеме между 1 и 2 години.
Едва тогава ще преминем към възлагане и краен срок за пускане на тунелите“, посочи министърът.
По отношение на тунела под Шипка, Караджов заяви, че проектът е в по-напреднала фаза, но е бил изненадан от това, че е проектиран с по една лента за движение в посока. Финансирането обаче остава неясно, защото няма потвърждение дали ще е по европейската програма.
Би трябвало да е с възможност за двулентово движение. Възможно е впоследствие всички да останем изненадани“, посочи Караджов.
ВиК секторът
Основен приоритет за ведомството ще е чистата вода за пиене. Според Караджов проектите за пречистване на питейната вода в България могат да се преброят на пръстите на едната ръка. Финансиране за такива ще се търси от ВиК холдинга.
Имало е усилия в посока на отпадните води, но в много населени места хората пият вода с примеси на манган и уран. Това нещо ще трябва да спре“, заяви Караджов.
Ще се работи и по намаляване на загубите на вода. Средноевропейският процент е около 35%. Според Караджов страната трудно ще достигне това ниво. Ведомството работи и по нов закон за ВиК услугите, който ще мине на обществено обсъждане през март.
Министърът заяви, че ще се наблегне и върху иновациите в сектора и енергийната ефективност. Караджов посочи, че може да се инвестира в соларни съоръжения за производството на ток, които да намалят сметките на ВиК дружествата.
ВиК холдингът ще финансира и проекти за разделяне на битовата канализация от тази, която събира дъждовната вода.
Всичко това сега върви заедно и когато отиде в пречиствателната станция, особено при дъждове, има претоварване. Флората измира и пречиствателните съоръжения дефектират“, обясни Караджов.
Ведомството ще следи за контрола на провежданите процедури по ЗОП, които ВиК дружествата правят.
Строителството в страната
Екипът на регионалния министър вече работи по изменения в Закона за устройство на територията (ЗУТ). Министърът посочи, че се водят разговори с различни браншови организации. Ще бъдат създадени работни групи по различните сегменти от ЗУТ, които ще се променят.
Най-висока степен на важност е дадена на дигитализацията на инвестиционния процес. Ще се търси възможност всичко да става електронно – от подаването на предпроектното проучване, самото проектиране, подаване на различни заявления и документи, до крайното разрешение за строеж.
Това е най-чаканият акт от страна на строители, инвеститори и проектанти“, заяви Караджов.
Програмата за саниране на жилищни сгради и повишаване на енергийната ефективност на публичните сгради ще продължи. Караджов заяви, че тя е имала успех и има доста запитвания за нея, така че е убеден, че ще се кандидатства активно по нея.
Ще се направи и цялостна проверка на изпълнението на всички влезли в сила заповеди за премахване на незаконно строителство, особено по Черноморието.
Ще проверим дали има такива заповеди, по които не се работи“, обясни Караджов.
Фонд за регионално развитие
Караджов обяви, че ще бъде създаден фонд за регионално развитие, който трябва да реши проблема с ремонти от АПИ например, след които пътища в различните общини остават разкопани. За дейностите по тях общините търсят финансиране. За кандидатстване по фонда и всички останали програми ще бъде дадено предимство на най-бедните региони – Родопи, Странджа-Сакар и Северозападния регион.
Общините ще кандидатстват на свободен принцип за комплексно облагородяване на тези терени. Не мисля, че фондът ще може да функционира веднага, но имам принципно съгласие за това от Василев и Министерския съвет. Ще бъде заделена сериозна сума за него“, обясни Караджов.
И още – Караджов заяви, че инхаус процедурите няма да се използват, а инженерингът ще бъде сведен до минимум.
Ще залагаме на чисто проектиране, чисто изваждане на количествени сметки и оферти по ЗОП, както и никакво отклоняване от тях“, категоричен бе министърът.