Скоростният път Видин – Ботевград може да е готов едва след 4 години

Бившият премиер Бойко Борисов обеща строителството да завърши в края на тази година

Скоростният път Видин – Ботевград може да е готов едва след 4 години

Снимка: МРРБ

7886 ~ 3 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Строителството на скоростния път Видин – Ботевград ще се забави. Само на два от участъците на пътя се строи, защото за тях има издадени разрешителни за строеж. Става дума за участъците между Ботевград и Мездра, както и между Ружинци и Видин. За останалите участъци предстоят процедури, които значително ще забавят завършването на 167-километровия скоростен път. Това стана ясно след извършена проверка на зам.-регионалния министър арх. Иван Шишков.

Оптимистичният срок за завършване на отсечките в строеж е между 28 и 53 месеца, както е по договор, а за връзката между Враца и Монтана все още не може да се прогнозира, тъй като процедурите започват отначало. За 4 години ще са готови определени участъци, коментира Шишков.

Отново е заложено да се пускат отделни участъци, а средата да я няма. Притеснени сме от това безобразно проектиране и строителство. Това са фактите. Ние разкрихме проблемите, назовахме ги, и сега ще работим, за да наваксаме закъсненията“, коментира арх. Шишков.

Той информира, че през месец ноември се очаква решение на съда относно подробния устройствен план за участъка на трасето от Ружинци до Монтана, след което ще започнат процедури за отчуждаване на имоти и издаване на разрешение за строеж. Оптимистичният срок е реални строителни дейности там да започнат след средата на следващата година. 

За съжаление, както при други национални обекти и тук се натъкваме на сериозни проблеми – участъкът между Монтана и Враца го няма. Истината е, че там първоначално е имало идейно трасе, което обаче не е одобрено и АПИ стартира процедури за ново проектиране, което ще отнеме време, защото ще се прави и екологична оценка. И тук се строи от двата края, а средата просто я няма“, подчерта арх. Шишков.

Той бе категоричен, че служебното правителство ще работи на максимални обороти, за да може участъкът да се строи законно и по правилата, за да се наваксат натрупаните проблеми.

„Транспортният коридор е изключително важен за България и Северозапада, а е странно, че няма цялостен проект“, каза още той.

Като друг проблем, заложен при строителството на скоростния път, арх. Шишков посочи препроектирането на седем кръгови кръстовища, които са били заложени в първоначалния проект. Те ще се заменят от кръстовища на две нива, проектите за които тепърва ще се одобряват.

Тази идея бе дадена от бившия регионален министър Петя Аврамова през февруари. Тогава тя заяви, че дори и да се оскъпи малко проектът, това е правилното решение, така че директното трасе да не бъде възпрепятствано от включване на превозни средства от населени места.

Бившият премиер Бойко Борисов обеща, че в края на тази година скоростният път Видин – Ботевград ще е готов. За да ускори строителството, през 2020 г. държавната компания „Автомагистрали“ получи 1 млрд. лв. за участъка между п.в. „Макреш“ и Монтана. 66-километровият участък трябваше да бъде достроен с „ин-хаус“ възлагане, което се оказа порочна практика на предишното ръководство на дружеството. 

След проверките на регионалното министерство стана ясно, че строителството на няколко важни национални инфраструктурни обекти ще се забави. Така например заради липса на разрешителни за строеж, магистрала „Хемус“ няма да бъде готова до 2024 г. Свлачища, констатирани още преди година и половина, ще забавят строителството и на автомагистрала „Струма“.

Подкрепи Economic.bg