EASA за първи път сертифицира изцяло електрически самолет

Словенският Pipistrel Velis Electro е почти безшумен и не замърсява атмосферата

EASA за първи път сертифицира изцяло електрически самолет

Снимка: Pipistrel

1436 ~ 2 мин. четене

Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) обяви, че е издала първия в света типов сертификат на изцяло електрически самолет - Pipistrel Velis Electro, произведен от известния вече три десетилетия словенски производител Pipistrel.

„Това е забележителен пробив“, коментира изпълнителният директор на EASA Патрик Кай. „Това е първият електрически самолет, сертифициран от EASA, но със сигурност няма да бъде последен доколкото авиационният отрасъл разработва нови технологии за намаляване на шума и емисиите и изобщо за подобряване на екологичната устойчивост на авиацията“, смята той.

Pipistrel Velis Electro е лек двуместен самолет, принципно предназначен за обучение на бъдещи пилоти. Поради това, според концепцията на компанията производител, той трябва да е с изключително просто управление, да се обслужва лесно и да е изключително безопасен. 

Машината е оборудвана с електрически двигател Pipistrel E-811-268MVLC с мощност 57.6 кВт. Забележителното е, че този електрически двигател е бил сертифициран от EASA двайсетина дни преди да бъде издаден типовият сертификат на самия самолет.

Захранването на двигателя се осъществява от два акумулатора с напрежение 345 волта, свързани паралелно, с общ капацитет 24.8 кВтч. Всеки от акумулаторите е снабден със специална охладителна система, която се състои от по два радиатора, два вентилатора и две електрически помпи, които въртят охладителната течност.

От сайта на  словенския производител Pipistrel става ясно, че единият акумулатор е разположен на носа на самолета, точно зад пропелера, а вторият – зад пътническата кабина. Паралелното им свързване е с цел безопасност на полета – при отказ на единия той автоматично се изключва от електрическата система, а връщането или кацането се осъществява само с втория. От компанията уверяват, че един акумулатор е достатъчен да поддържа височината и продължаването на полета.

Размахът на крилата на самолета е 10.7 м, а дължината му е 6.5 метра. Готовият за излитане самолет тежи 428 кг, а максималната излетна маса заедно с пътниците е 600 кг.

Самолетчето може да поддържа 167 км/час крейсерска скорост. Двата акумулатора гарантират 50 минути полет плюс резерв от 30 минути съгласно изискванията за визуални полети (VFR).

Сертифицирането на Velis Electro от EASA е отнело почти три години. От агенцията заявяват, че опитът, получен при сертифицирането на този самолет ще бъде използван при бъдещи сертификации на други електрически въздухоплавателни средства.

„Сертифицирането на Pipistrel Velis Electro беше първата крачка към търговското използване на електрически самолети“ – коментира Иво Боскарол, основател и генерален директор на словенската компания производител Pipistrel (б.р. – името на фирмата е латинското наименование на прилепа). „Тази първа крачка е важна за да се насочи авиацията към полети без вредни емисии. Този сертификат дава оптимизъм, в това число и на други компании производители, че издаването на типов сертификат на електрически самолет е възможно. Освен това сертифицираният двигател на Pipistrel Velis Electro е напълно достъпен и за други производители на леки самолети“ – категоричен е Иво Боскарол.

От създадената преди малко повече от три десетилетия словенска компания Pipistrel уверяват, че са готови да доставят 31 електрически самолета Velis Electro на клиенти от различни страни още до края на 2020 година. Първият клиент, който вече е поръчал електрическия модел, е швейцарската компания AlpinAirPlanes.

Подкрепи Economic.bg