Електрически или дизелов автомобил — кое е по-добро?
Транспортът е отговорен за приблизително една четвърт от световните емисии на парникови газове

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
По пътя към бъдеще без въглеродни емисии милиони шофьори по света преминават към електрически автомобили. Транспортът е отговорен за приблизително една четвърт от световните емисии на парникови газове, а около половината от тези емисии идват от леки автомобили, предава DW.
Един от начините да се ограничи това замърсяване е да се премине към електромобили - идея, която се рекламира от някои защитници на климата като ключова за борбата с изменението му. Но не всички са съгласни, че това е пътят напред, посочвайки, че електрическите превозни средства (EV) също вредят на околната среда.
Тъй като и двете имат отпечатък върху околната среда, наистина ли е по-добре да преминете към EV или да задържите кола, която все още работи? Ето един поглед как е-автомобилите се представят в сравнение с техните конвенционални аналози по отношение на околната среда.
Какъв е въглеродният отпечатък на автомобил с вътрешно горене в сравнение с EV?
Автомобилите с вътрешно горене и електромобилите се различават значително по своите въглеродни отпечатъци. През целия си живот автомобилът с вътрешно горене отделя 48 тона въглероден диоксид (CO2), което е с 40% повече от EV. Тези цифри идват от цялостен преглед на Института за транспортна енергия през 2021 г. и предполагат, че животът на една кола е 320 000 километра.
Въпреки това, електрическите автомобили всъщност имат по-голям CO2 отпечатък по време на етапите на доставка и производство. Същият преглед установява, че EV отделя 11 тона емисии по време на този първи етап, което е два пъти повече от въглеродните емисии при производството на автомобил с двигател с вътрешно горене.
Колко време отнема един електромобил да компенсира въглеродния си отпечатък?
Шофирането на електрическа кола произвежда нулеви емисии, което означава, че може да изплати своя „въглероден дълг“. Браян Кокс, експерт по устойчива мобилност от швейцарската консултантска компания INFRAS, казва, че в Швейцария електромобилът може да компенсира своя въглероден отпечатък след 20 до 30 000 километра.
Така че дори да купите нова бензинова или дизелова кола и след това на следващия ден да я бракувате и да купите електрическа кола, пак сте по-добре, отколкото ако току-що сте карали тази дизелова кола.“
В Германия или в средностатистическата европейска страна това въглеродно компенсиране идва на около 60 до 70 000 километра, което отнема шест до седем години, казва той. Времето варира в зависимост от източника на електроенергия, като по-чистите енергийни мрежи позволяват по-бързо компенсиране.
Наистина ли електромобилите не произвеждат CO2 по време на шофиране?
Да и не. Традиционните автомобили изгарят изкопаеми горива, поради което имат прекалено голям въглероден отпечатък. Автомобилните изгорели газове също причиняват киселинен дъжд, смог и респираторни заболявания.
Електромобилите не изгарят изкопаеми горива. Тяхната работа в този смисъл е по-чиста, защото разчитат на електричество. Общото въздействие върху околната среда обаче зависи от въглеродния отпечатък на електрическата мрежа. Ако електричеството идва от изкопаеми горива, тогава зареждането на EV причинява непреки емисии.
Енергийната система е много сложна и взаимосвързана, така че може да е трудно да се фиксират тези неща“, казва Джереми Михалек, директор на групата за електрификация на превозни средства в университета Карнеги Мелън в САЩ.
Той казва, че търговията с енергия между различни региони и държави също може да обясни очевидните несъответствия между изследванията на въглеродния отпечатък за електрически превозни средства.
Дори ако електричеството във вашата страна се произвежда от по-чисти източници, ако включите електрическо превозно средство, това може да предизвика промени в електроцентралите в съседна страна.“
Колко щети на околната среда причиняват батериите за електромобилите?
Набирането на материали за EV батерии поставя екологични предизвикателства. Литият, основен компонент, се свързва с изчерпването на водата и замърсяването в „литиевия триъгълник“ на Южна Америка, където една трета от лития е добиван през 2022 г.
Добивът на един тон литий изисква около 2 милиона литра вода, достатъчно за приблизително 125 електрически коли, казва Георг Бикер, старши изследовател в Международния съвет за чист транспорт. Той казва, че въпреки това производството на бензин изисква 10 пъти повече вода през целия си живот.
Кобалтът, друг ключов ресурс, е свързан с унищожаването на местообитанията и опасности за здравето. През 2022 г. електромобилите съставляваха приблизително 40% от търсенето на кобалт и по-голямата част от него идваше от Демократична република Конго.
Копачите на кобалт са изложени на токсични кобалтови частици, които могат да причинят респираторни заболявания. Те също така рискуват излагане на радиоактивен уран, съдържащ се в рудата. Освен това занаятчийският добив е свързан с детски труд и чести срутвания на тунели.
Могат ли батериите за електромобили да се рециклират?
Да, батериите за електрически коли могат да се рециклират, но според Георг Бикер мащабното рециклиране вероятно няма да стане широко разпространено, докато днешните батерии не достигнат края на живота си след около 15 до 20 години.
Въз основа на изследването откриваме, че настоящата технология за батерии е в състояние да измине повече от 1 500 000 километра“, казва Георг Бикер. „Очакваме, че батерията ще издържи много по-дълго, отколкото действителното превозно средство ще бъде използвано.“
Пазарът вече се движи към рециклиране благодарение на законите на ЕС, налагащи възстановяването на до 95% от материали като кобалт и мед. Клауза в Закона за намаляване на инфлацията на САЩ стимулира етикетирането на рециклираните батерии като „произведени в Америка“ в замяна на субсидии.
Кога е по-добре да продължите да карате кола с ДВГ?
Един пример би бил, ако колата се кара рядко. „Допълнителната енергия, от която се нуждаете, за да изградите тази батерия, всъщност не се изплаща, защото не я карате много далеч“, казва Браян Кокс от INFRAS.
По-добрият вариант би бил да използвате обществен транспорт. Ако можете да наемете електрическа кола за онези няколко редки момента, когато имате нужда от колата си и общественият транспорт не работи, това ще бъде много по-добре отколкото да карате старата си кола с вътрешно горене.“