ЕС ще бори конкуренцията на чуждите авиокомпании с нови правила
Големите европейски авиопревозвачи често се оплакват, че близкоизточните им конкуренти получават държавна подкрепа

~ 1 мин.
Европейският съюз предложи нови правила, с които да се бори с нелоялните конкурентни практики, прилагани от авиокомпании от държави извън Съюза. Този ход е следствие на множество оплаквания от страна на европейски авиопревозвачи – основно Air France и Lufthansa, за незаконна държавна помощ към компании от Персийския залив като Emirates, Qatar Airways и Etihad.
Предложението, което трябва да бъде одобрено от Европейския парламент и държавите членки на ЕС преди да стане закон, ще позволи на правителствата и авиокомпаниите да подават жалби за дискриминационни практики до Европейската комисия.
Ако Комисията установи, че използваните от страна на трета държава или компания практики причиняват вреда върху конкуренцията, тя ще може да наложи финансови санкции или дори да прекрати услугите и правата на чуждата авиокомпания на територията на ЕС.
"Искаме да гарантираме, че Европа ще остане лидер в международната авиация, която е добре свързана с бързо развиващите се пазари чрез ефективно европейско небе", заяви комисарят по транспорта Виолета Булк.
Няколко държави членки категорично се противопоставиха на новите правила, изтъквайки като основание вероятността за увреждане на двустранните отношения и наричайки мярката „протекционистка стъпка“, която има за цел да защити неефективните европейски авиокомпании – нещо, което Комисията отрича.
"В авиацията никога няма да има равнопоставени условия", казва служител на ЕС пред Reuters. "Нашата цел не трябва да бъде да защитаваме авиолиниите, ако не са успели да създадат добър бизнес модел“, добавя източникът.
Предложението, което трябва да бъде одобрено от Европейския парламент и държавите членки на ЕС преди да стане закон, ще позволи на правителствата и авиокомпаниите да подават жалби за дискриминационни практики до Европейската комисия.
Ако Комисията установи, че използваните от страна на трета държава или компания практики причиняват вреда върху конкуренцията, тя ще може да наложи финансови санкции или дори да прекрати услугите и правата на чуждата авиокомпания на територията на ЕС.
"Искаме да гарантираме, че Европа ще остане лидер в международната авиация, която е добре свързана с бързо развиващите се пазари чрез ефективно европейско небе", заяви комисарят по транспорта Виолета Булк.
Няколко държави членки категорично се противопоставиха на новите правила, изтъквайки като основание вероятността за увреждане на двустранните отношения и наричайки мярката „протекционистка стъпка“, която има за цел да защити неефективните европейски авиокомпании – нещо, което Комисията отрича.
"В авиацията никога няма да има равнопоставени условия", казва служител на ЕС пред Reuters. "Нашата цел не трябва да бъде да защитаваме авиолиниите, ако не са успели да създадат добър бизнес модел“, добавя източникът.