GM разтриса литиевата индустрия с огромен геотермален проект
Това е един от първите автомобилни производители, искащи сами да произвеждат метала за батериите на електромобилите си

© ECONOMIC.BG / Pixabay
General Motors Co ще инвестира в американски литиев проект, който може да се превърне в най-големия в страната до 2024 г., съобщава Reuters. Това прави автомобилния производител един от първите, които разработват собствен източник на метал за батерии, който е от решаващо значение за електрификацията на леките и товарни автомобили.
Сделката идва, когато автомобилните производители по целия свят се борят за достъп до литий и други метали за електрически превозни средства (EV), тъй като двигателите с вътрешно горене вървят към своя край.
Базираната в Детройт фирма заяви, че ще направи „многомилионна инвестиция“ и ще помогне за разработването на геотермалния проект Hell's Kitchen на компанията Controlled Thermal Resources (CTR) в близост до калифорнийското море Салтън, на около 258 км югоизточно от Лос Анджелис.
Това ще подсигури значително количество от нашите литиеви нужди“, каза Тим Греу, директор на стратегията за електрификация на GM.
Компанията отказа да бъде по-конкретна по отношение на размера на инвестициите си, но заяви, че литият от проекта ще бъде използван за изграждане на електромобили в САЩ и че инженерите и учените на GM ще посетят мястото, след като ограниченията за пътуване, свързани с пандемията, отпаднат.
Докато други производители на автомобили, включително китайските Great Wall Motor Co и BYD, предпочитат да инвестират в производители на литий, изглежда никой не е предприел толкова агресивна стъпка, за да бъде част от производствения процес.
Този ход може да предизвика други автомобилни производители да последват примера с подобни партньорства, тъй като се очаква търсенето на метала да надмине предлагането с 20% в рамките на четири години, според индустриалния консултант Benchmark Mineral Intelligence.
Проектът Hell's Kitchen може да произведе 60 000 тона литий - достатъчно, за да се направят приблизително 6 милиона електромобила в зависимост от дизайна до средата на 2024 г., ако всичко върви по план, каза Род Колуел, изпълнителен директор на CTR. Компанията очаква да получи федерални екологични разрешителни до края на следващата година.
Тази продукция ще направи Hell's Kitchen на CTR най-големият производител на белия метал в САЩ, като добивът е приблизително два пъти по-голямо от планирания от конкурентния проект в Невада от Lithium Americas Corp.
„Тук има чудесна възможност за разработване на повече литий в САЩ“, каза Колуел.
Съобщението идва две седмици, след като GM увеличи бюджета си за електрически и автономни превозни средства със 75% до 35 млрд. долара.
Геотермалният процес включва извличане на супер горещ разсол, богат на литий, от резервоари на 2.4 км под земята и използване на топлината за производство на електричество, след което литият се извлича.
След това разсолът се инжектира отново в земята, което прави процеса по-устойчив от откритите мини и езера за изпаряване, двата най-често срещани съществуващи метода за производство на литий.
Berkshire Hathaway Inc на Уорън Бъфет управлява геотермални електроцентрали в Салтънско море и в миналото е проучвал начините за производство на литий там. Очаква се районът на Салтън да съдържа над 15 милиона тона литий, според геоложката служба на САЩ.
CTR, която получи държавно финансиране от Калифорния миналата година, заяви, че нейният проект ще емитира 15 пъти по-малко въглероден диоксид от литиевите мини в Австралия – най-големият производител в света.
GM също разговаря с други американски литиеви компании за доставка, включително тези, които планират да произвеждат метала от глина, разсол и други геоложки източници, каза Греу.
Съобщението идва ден, след като президентът на САЩ Джо Байдън популяризира видео в своя профил в Twitter с участието на американския енергиен секретар Дженифър Гранхолм и националния съветник по климата на Белия дом Джина Маккарти, шофиращи в електрически Chevy Bolt, произведен от GM. Компанията заяви, че няма връзка между двете.