Huawei си има мечта, а Тръмп – причина да я смаже
Глобалните амбиции за хегемония на Huawei бяха наранени заради действията на Вашингтон

~ 4 мин.
Още през 2018 г. Huawei обяви амбицията си да стане най-големият производител на смартфони в света до 2020 г. Годината не е приключила, но към днешна дата тази цел не се е осъществила, а пътят към нея изглежда неравен, пише CNBC, напомняйки, че задълбочаването на атаките на САЩ срещу китайския гигант съвпадна с времето на обявяване на плана за лидерство.
Смартфон звеното на Huawei е значително по-младо от тези на конкурентите Apple и Samsung. Китайският гигант обаче бързо се издигна и през миналата година се изкачи до второто място в класацията, изпреварвайки американската компания, но все още оставайки зад корейската.
Последвалите ходове на администрацията на американския президент Доналд Тръмп удариха Huawei. Засега удържането на второто място на смартфон пазара се случва благодарение на фокуса върху местния китайски пазар и нововъзникващите такива. Глобалните амбиции за хегемония обаче бяха наранени.
Ефектът на Google
През май миналата година Huawei бе поставен в черния списък в САЩ, присъствието в който ограничи възможността на американските фирми да правят бизнес с компанията. Това коства например наличието на лицензираната операционна система на Google – Android, и на мобилните услуги на Google в новите устройства на китайския бранд.
През март стана ясно, че Huawei не е постигнала собствените си цели за приходи през 2019 г., като резултатите бяха с 12 млрд. долара под очакванията. По-голямата част от финансовия удар дойде от потребителското подразделение, което представлява над половината от общите продажби на китайската фирма.
Данни от изследователски фирми показват как американските санкции навредиха на Huawei в световен мащаб. През първото тримесечие на 2019 г. преди черния списък на САЩ глобалният пазарен дял на Huawei е 18.9%, или вторият по големина след този на Samsung, според IDC.
Пазарният дял на Huawei спадна до 15.2% през четвъртото тримесечие и падна на третото място зад Apple. През първото тримесечие на 2020 г. Huawei отново си върна втората позиция, но пазарният му дял беше 17.8%, под пика от преди черния списък.
На пръв поглед данните демонстрира устойчивост за Huawei, но те не отразяват в дълбочина какво точно се случва с бранда на критичните международни пазари. Мощта на гиганта е вследствие на усилията му да увеличи присъствието си на местния китайски пазар, който е толкова голям, че динамиката на него се отразява върху глобалните тенденции.
Във втората по големина икономика в света делът на Huawei е скочил от 35.5% през първото тримесечие на 2019 г. до 42.6% през същото тримесечие на тази година, по данни на IDC.
Фактът, че два водещи телефона на Huawei – Mate 30 и P40 – дебютираха без поддръжката на Google не е голям проблем в Китай, където услугите на американската компания така или иначе са блокирани и потребителите там не са свикнали да използват такива приложения.
Проблем е обаче на международните пазари, където потребителите разчитат на много от услугите на Google, като Gmail, Google Maps и неговата търсачка. Междувременно други производители на смартфони като Xiaomi или Samsung предлагат водещи телефони с Android.
Краткосрочен успех
Huawei постигна краткосрочен успех със стратегията си да пласира по-старите си устройства на нововъзникващи пазари, за да увеличи световния си дял.
В Централна и Източна Европа пазарният дял на Huawei е 26.4% през първото тримесечие на тази година, оставайки по-висок, отколкото през същия период на 2019 г., според Counterpoint Research. Междувременно делът му в Азия също расте. Според IDC делът на Huawei в Латинска Америка също се увеличава през тримесечието до март 2020 г.
Анализаторите обаче са на мнение, че фокусът върху по-старите и по-евтини телефони на Huawei, които засега успяха да помогнат за поддържането на глобалния дял, не е устойчив тренд. Устройствата с Android малко по малко остаряват и излизат от мода.
Междувременно китайските конкуренти Xiaomi и Oppo все още предлагат устройства с услугите на Google, при това все по-качествени като изработка, пък и на по-ниски цени. Това допълнително удря по представянето на Huawei в чужбина.
„Това вече се случва в Западна Европа”, коментира Нийл Шах, директор по изследванията в Counterpoint Research. Делът на Huawei в Западна Европа рязко спадна от 24.3% през първото тримесечие на 2019 г. до 18.2% през същия период на тази година.
По подобен начин в Индия пазарният дял на Huawei е 0.4% през този март, спрямо 3.4% за същия период на миналата година.
Несигурно бъдеще
След като попадна в черния списък на САЩ, Huawei лансира своя собствена операционна система, наречена HarmonyOS, в опит да намери алтернатива на Android. Нещо, което много компании преди него така и не успяха да направят.
HarmonyOS идва със собствен магазин за приложения App Gallery. Междувременно, Huawei, заедно с Xiaomi, Oppo и Vivo, обявиха, че обединяват усилия, за да създадат конкурентна на Google Play платформа за разработчици.
Анализаторите обаче са скептични за способността на Huawei да извади истински конкурентен софтуер на този на Google и Apple, така че да пожъне успех на международните пазари.
На всичкото отгоре кампанията на Вашингтон срещу Huawei продължава.
Миналия месец администрацията на Доналд Тръмп въведе ново правило, изискващо от чуждестранните производители, използващи оборудване за производство на чипове от САЩ, да получат лиценз, преди да могат да продават полупроводници на Huawei.
Този ход има за цел да прекъсне доставката на чипове от тайванската фирма TSMC към Huawei. Именно тя произвежда повечето от тези компоненти за китайската компания. Това, съчетано със забраната за ползването на услугите на Google, прави пътя за Huawei изключително труден.
Атаките на Тръмп срещу китайската компания започнаха на фона на ескалиралата търговска война с Китай. Основната теза на американската администрация е, че технологиите на Huawei крият задни вратички, които се ползват за шпионаж от Пекин. Доказателства за това и до сега не са представяни. В основата на показната ярост обаче, смятат много анализатори, е слабостта на САЩ в телекомуникационното производство – страната няма собствен конкурент в тази сфера, докато Huawei е номер едно на този пазар, следван от европейските Nokia и Erixsson.
Ролята на доставчиците на телекомуникационно оборудване ще бъде голяма през идните месеци и години, тъй като започва изграждането на мрежите от ново поколение, които пък ще са важни и за самата икономика.