Индексация 2.0: Втори телеком вдига цените заради инфлацията
Мобилните оператори се позовават на клаузи в договорите, които им позволяват веднъж годишно да правят корекция
Yettel е вторият мобилен оператор, който официално обяви, че ще коригира нагоре цените на месечните си услуги – след като по-рано този месец това направи конкурентът Vivacom. От А1 коментираха пред Economic.bg, че все още анализират ситуацията и тепърва предстои да вземат решение.
Със съобщение до абонатите си Yettel информира днес, че от февруари ще повиши цените на месечните си услуги в отговор на инфлацията. От съобщението става ясно, че увеличението ще е в размер на 15.3%, с колкото е нараснал Индексът на потребителските цени (ИПЦ) за 2022 г.
Индексацията ще бъде отразена във фактурите, издавани от 5 февруари 2023 г.“, посочват от телекома.
В първите дни на януари Vivacom съобщи, че ще вдигне своите абонаментни цени за всяка основна и допълнителна месечна услуга с до 2 лв. с ДДС заради натрупаната инфлация.
Отчитайки, 15.3-процентното поскъпване на стоките и услугите и последвалото от това „значително“, по думите им, увеличение на разходите на компанията, от А1 коментират:
В момента анализираме влиянието на инфлацията върху нашия бизнес, за да можем да вземем най-доброто решение както за нашите клиенти, така и за компанията. След като имаме готовност, ще уведомим нашите клиенти във възможно най-кратки срокове.
Индексация 2.0
Трите телекома веднъж вече вдигнаха цените на услугите заради поскъпването на стоките и услугите в страната – в началото на 2022 г., когато годишната инфлация бе 3.3%. Оставяйки настрана острата политическа реакция тогава, те формално са в правото си, доколкото във всички дългосрочни договори има заложена клауза за индексация на тарифите спрямо ръста на ИПЦ.
Критиката на защитниците на потребителските права обаче е, че същите тези договори не създават равнопоставеност между доставчиците на услуги и клиентите. Според Габриела Руменова, създател на онлайн платформата „Ние, потребителите“, а преди това дългогодишен служител в Комисията за защита на потребителите, клаузата в контрактите дава възможност на компаниите да променят условията по действащ вече договор, но не и на потребителите да се откажат от него, без да дължат неустойки, ако не са съгласни с това повишение.
Ако някой реши да се откаже, дължи до 3 месечни такси“, напомни Руменова пред БНР.