Изкуството да правиш бизнес
За Ники Младжов дадената дума в отношенията с партньорите е по-силна от клауза в договора

© ECONOMIC.BG / Икономика/Красимир Свраков
Съумя да превърне бизнеса в изкуство и изкуството в бизнес. Убеден е, че изкуството не може без бизнеса, както бизнесът не бива да може без изкуство. Вярва, че да развиваш добре своя бизнес е умение, граничещо с изкуство. Той е собственик и управител на "Зет и Ем Прайвит Ко.", която предлага минна, строителна и пътна техника. В шоурума на компанията на Околовръстното шосе в София големите машини и голямото изкуство съжителстват в хармония. Страстта му към изкуството намери ясен израз в появата на столичната галерия „Нирвана”. Свикнал е да не прави компромиси с качеството и точно затова на Пролетния бал на КРИБ в началото на юни получи голямата награда за качество, която лично премиерът Бойко Борисов му връчи. Той е Ники Младжов и ще опитаме да разберем какви качества стоят зад качеството, спечелило високата оценка на работодателите и индустриалците в България.
Устрем
След петте минути слава се фокусира не върху постигнатото, а върху онова, което тепърва трябва да покорява. Защото от партньорството си с ThyssenKrupp Ники Младжов е разбрал, че в бизнеса не бива да спираш: „Няма време да се радваш на успеха си, иначе той може да ти се изплъзне. Иска се постоянно да си на скоростната лента на Формула 1, и, независимо че си постигнал най-добро време, да продължиш да правиш обиколки, за да подобриш своето постижение”. От японците научил, че доверието в бизнеса е изключително важно. То се печели трудно, но получиш ли го, в партньорството едно ръкостискане и дадената дума може да имат по-голяма сила от клауза в договора.
Територия
"Зет и Ем Прайвит Ко." е представител основно на два концерна – германския ThyssenKrupp Fordertechnik и японския Hitachi Construction Machinery. Те са различни като манталитет и начин на работа. Обединяващото между тях е високото качество на продукта, което гарантират. Двата гиганта са водещи в света на тежката техника за миннодобивната индустрия и строителството. Задачата на "Зет и Ем Прайвит Ко." е да ги предлага в България на съответното ниво – качество в работата, в отношението към клиентите, в сервизната поддръжка.
Път
В този бизнес попада уж някак случайно. Завършил е немска гимназия, а после и Икономическия институт в София, след което започва работа в Интерпред. Предстоят преговори, международни срещи и много контакти с чужденци, докато в един момент получава предложение да организира самостоятелна дейност. Грабва шанса и влиза в големия бизнес. Дружеството е създадено през 1990 г. първоначално като изключително представителство за България на германския концерн О&К. От 1994 г. представлява интересите и на ThyssenKrupp. През 2004 г. фирмата започва работа в минния сектор на средноазиатските пазари със собствени представителни офиси и персонал в Алмати (Казахстан) и Ташкент (Узбекистан). От началото на 2005 г. „Зет и Ем Прайвит Ко.” става представител и на Hitachi. През 2012 г. в търсене на нови възможности дружеството влиза на пазара в съседна Македония, като открива шоурум в Скопие.
Със силата на големите
В края на 90-те години започват големите инвестиции в добивната индустрия у нас и ThyssenKrupp съумява да създаде добри контакти и да положи основите за разрастване на продажбите си в България. Германското качество, в комбинация с търговски нюх и гъвкавост, успяват да отворят вратите на този пазар и така започва дългогодишна съвместна работа. После идва ред и на партньорството с Hitachi, предшествано от дълго проучване от страна на японския гигант.
Лични качества
В бизнеса личните качества на лидера са от първостепенна важност. Някои биха отдали голямо значение на работата в екип, но винаги е нужно на челната позиция да е някой, който уверено да води компанията напред. Ники Младжов явно има качествата, но и късмета, да съумее да ги приложи по най-добър начин. От опит е установил, че коректността в бизнес отношенията се цени от партньорите, особено когато взаимодействието е дългосрочно. Нужна е гъвкавост, висока интелигентност и навременно взимане на решения. Бизнесът и личният живот не бива да се смесват.
Кой печели
В голямата конкуренция печелят производители и търговци, които се вслушват в желанията на своите клиенти. Търговецът е между производителя и клиента и от него се очаква да намира баланса в отношенията. Агресията днес не е двигател в партньорството. Въпросът не е да направиш бум, да блеснеш като звезда и да влезеш в светлините на прожекторите. Ники Младжов се стреми успехът му да не е еднократен акт.
Другата страна на монетата
Изкуството здраво е влязло в неговия живот. Израсъл е сред картини и по наследство е получил колекция от произведения на именити български художници. Започнал да я разширява със съвременни автори, сред които Генко Генков, Никола Казаков-Нерон, Иван Кирков. Приятелството му с акад. Светлин Русев, който става и негов Учител, дало възможност да я развива и обогатява, превърнало го в ценител и меценат.
За Ники Младжов изкуството не е просто бизнес. То е страст, любов, зареждаща глътка свеж въздух. Срещата с големите имена в изкуството го мотивира да продължава да е голям в онова, което умее да прави най-добре – бизнеса.