„Китайската мечта“ на Зукърбърг за бъдещето на Facebook
Основателят на най-голямата социална мрежа в света очерта визия за бъдещето на компанията, каквато вече съществува на практика

© ECONOMIC.BG / БТА
Марк Зукърбърг, основателят и главен изпълнителен директор на Facebook, отново успя да прикове медийното внимание върху себе си и своята компания. В сряда той публикува визията си за бъдещето на социалната мрежа – визия, която по собствените му думи ще пренесе комуникацията между потребителите от „площада“ към „хола“, или иначе казано ще ги фокусира в сферата на личното и по-интимно пространство. Акцентът пада върху развиването на персоналното общуване чрез чат услугите, които се очаква да изземат от функциите на публичните платформи. Тази представа на Зукърбърг обаче вече съществува. В Китай.
Става дума за приложението за съобщения WeChat на китайския технологичен гигант Tencent. Създадено през 2011 г., то позволява на своите 1.1 млрд. активни месечни потребители не само да си комуникират чрез текстови, аудио и видео разговори, но също така да пазаруват, играят игри, да плащат сметки за комунални услуги, да поръчват храна.
„WeChat е показал окончателно, че личните съобщения, особено в малки групи, са бъдещето“, коментира Джефри Тоусън, професор по инвестиции в Пекинския университет, пред New York Times. По думите му концепцията на приложението е отражение на полезността на бизнеса и живота. „То показа пътя“ , смята професорът.
Сега Зукърбърг поглежда към бъдещето на Facebook, говорейки за изграждането на повече начини за взаимодействие между хората, „включително разговори, видео разговори, групи, истории, бизнес плащания, търговия и като цяло платформа за много други видове частни услуги“.
Но как ще бъде финансирано
Един от основните въпроси, които възникна след публикацията на Зукърбърг, е този за бъдещия бизнес модел. Самият той не даде яснота по него, но за всички е известно, че към момента Facebook и прилежащите ѝ платформи печелят от насочването на реклама, базирана върху дейността на потребителите и споделените от тях подробности за живота и интересите им. Ако обаче комуникацията на хората бъде затворена в чат приложенията, то и начините те да станат адресати на фирмените послания намаляват значително.
Тук е редно да се отбележи, че самият Зукърбърг не планира премахването на News Feed-а на Facebook, каквито съмнения се появиха. „Facebook, Instagram и дигиталните еквиваленти на площада винаги ще бъдат важни. Всъщност мисля, че те ще продължат да придобиват все по-голямо значение“, изтъкна той в интервю за Wired. От думите му става ясно, че идеята за трансформирането на Facebook в по-частна платформа е по-скоро допълнение към публичния ѝ характер.
И все пак нито един бизнес играч не би тръгнал да трансформира дейността си в нещо, в което не вижда потенциал за икономически успех. Изхождайки отново от примера на WeChat – неговите потребители виждат по една-две реклами дневно, за разлика от тези на Facebook, които биват обстрелвани непрекъснато с търговски съобщения в своите информационни канали. Китайското решение просто е изградило съвсем различен модел, а именно чрез системата си за мобилни плащания. Хората я използват за всевъзможни услуги, а WeChat получава комисионна от много от тях.
Предполага се, че Facebook също ще се опита да монетаризира частната комуникация чрез частни плащания. Компанията няма собствена платежна система като тази на китайската платформа, но вече е известно, че работи по проект за криптовалута. За него се знае, че ще позволи на потребителите на WhatsApp да си прехвърлят пари един на друг.
Основната разлика
Основният недостатък на WeChat е цензурата, присъща за политическа обстановка в Китай. Обществена тайна е, че властите там следят съдържанието в интернет, което прави платформата на Tencent всичко друго, но не и такава, която да предоставя шанс за истински частна комуникация.
А едно от големите обещания на Зукърбърг е свързано именно с личната неприкосновеност. Той говори за частна комуникация, която ще криптира съобщенията от край до край. Това означава, че дори самата Facebook няма да може да чете разменените реплики. Казаното, независимо под каква форма, ще бъде видимо единствено и само за потребителите. Остава въпросът как компанията ще съдейства на властите при нужда от разследване на престъпления, предвид уверенията на Зукърбърг, че компанията ще направи „всичко възможно за идентифициране на злонамерени действия“.
Обещанията за лична неприкосновеност идват във време, когато доверието във Facebook по тази линия е значително разколебано. Социалната мрежа попадна в редица скандали – като се започне от съмнението, че е послужила за разпространението на фалшива информация от руски тролове по време на американските президентски избори през 2016 г. и се стигне до разкритието, че данните на десетки милиони потребители са били използвани от Cambridge Analytica, за да бъде насочена към тях политическа реклама. Всичко това постави множество въпроси за това как Facebook съхранява, пази и търгува данните на своите потребители.
Сега основателят на най-голямата социална мрежа в света се надява да преосмисли проблемите пред своята компания като шанс за изграждането на едно ново бъдеще. Зукърбърг настоява, че визията му за него е базирана на желанията на хората за по-лични взаимоотношения. Със сигурност от вниманието му не убягват и онези потребители, които постепенно се отегчават и отдръпват от Facebook. В опитите си да ги задържи, компанията неведнъж вече е демонстрирала, че не се свени да копира популярни услуги от своите конкуренти (например Stories на Snapchat, бел.р.). По всичко личи, че може да го направи отново, в още по-широк мащаб.
Парадоксът е, че в западните медии Tencent, компанията чиято собственост е WeChat, често бива наричана „китайската Facebook”. Всяка палачинка обаче с времето се обръща.