Колко зависими са немските автомобилни гиганти от руския газ?
Ако доставките на руски газ към Германия бъдат спрени, зелените инвестиции на автомобилните гиганти също секват

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Германия иска да ускори инвестициите във възобновяеми енергийни източници, но големите производители на автомобили използват електроенергия главно от изкопаеми горива. В свой специален анализ Reuters описва препятствията, пред които са изправени автомобилните гиганти. Те трябва едновременно да инвестират в по-зелени енергийни източници, но и да не забавят производството на все по-търсените електромобили.
Руската инвазия в Украйна и нарастващите цени на газа засилиха спешността на германската индустрия, която консумира около 30% от енергията на страната, дадоха още по-голям тласък за отказ от изкопаемите горива. Но инструменти като въглеродни компенсации и сертификати за възобновяема енергия вече не са достатъчни, за да стане индустрията енергийно независима. Автомобилната индустрия може да се изправи пред още по-големи проблеми, ако Русия реши да спре доставките на газ към Германия.
Автомобилната индустрия е силно зависима от природен газ
Volkswagen разчита на невъзобновяеми енергийни източници за около 80% от нуждите си, докато BMW - за над 60%, според данните на Carbon Disclosure Project (CDP) за 2021 г. Над половината от потреблението на енергия на производителите на автомобили е от изкопаеми горива, като най-голямата част идва от природния газ, показват данните на CDP.
Макар че все повече от автомобилните производители разполагат със собствени генератори на възобновяема енергия, те покриват минимално количество от техния глобален енергиен апетит - около 1% за Volkswagen и дори по-малко за Mercedes-Benz и BMW.
Най-енергийно ефективната фабрика на Mercedes-Benz в Зинделфинген получава 30% от енергията си от слънчеви панели на покрива. В началото на април компанията заяви, че възобновяемите енергийни източници покриват 45-50% от енергийните й нужди, като се стреми 15% да бъдат задоволени чрез генератори на възобновяема енергия до 2030 г.
Заводът на BMW в Лайпциг, който произвежда електрическия модел i3, генерира 20% от енергията, от която се нуждае за производството. Това става посредством четири вятърни мелници.
Компанията отказа да каже каква част от общото й потребление на енергия в Германия се генерира от възобновяеми източници на място или извън него, но говорител каза, че количеството "не е достатъчно, за да покрие нуждите ни, ако газът спре".
Новият завод на Tesla в Грюнхайд има слънчеви панели на покрива, но говорител не отговори на искане за коментар относно капацитета на панелите или дали централата има други възобновяеми енергийни източници.
Важно е компаниите да са открити относно електричеството, което консумират“, казва Силке Мулдейк, енергиен изследовател в екологичния мозъчен тръст New Climate Institute, който наблюдава енергийния микс и въглеродния отпечатък на големите компании.
Възобновяеми източници на енергия
Данните на германската агенция за околната среда показват, че половината от промишленото потребление на енергия в страната през 2020 г. идва от газ или въглища, като голяма част от тях се доставят от Русия.
Bosch - най-големият доставчик на автомобили в света, заяви пред Reuters, че задоволява само около 1% от енергийните си нужди в световен мащаб чрез производство на възобновяема енергия на място, като най-големи количества енергия си осигурява от слънчеви панели в Индия. Компанията има за цел да повиши този процент до 5% до 2030 г.
BMW заяви, че 39.5% от глобалното му потребление на енергия е от възобновяеми източници, базирано предимно на електроенергия, която компанията купува на свободния пазар.
Но повече от половината от енергията от възобновяеми източници, закупена от BMW, се купува под формата на така наречените „необвързани енергийни сертификати“, продавани от доставчици на възобновяеми източници. Това позволява на BMW да сигнализира за търсенето на възобновяема енергия на пазара, което би трябвало да предизвика инвестиции в повече капацитет - но това не означава, че възобновяемата енергия действително се влива в заводите на автомобилния производител.
Освен това, свръхпредлагането на сертификати от десетилетни европейски водноелектрически централи означава, че продажбата им не предизвиква непременно нови инвестиции, казва енергийният изследовател Кристоф Рихман от консултантската компания Frontier Economics.
Цялото нещо би било по-малко проблематично, ако търговията със сертификати за зелена енергия не беше като револвираща борса... този проблем не може да бъде избегнат, освен ако няма прозрачност за всички клиенти относно произхода на електроенергията, която купуват, за да могат те да направете съзнателен избор", каза Рихман.
BMW заяви, че работи за стимулиране на изграждането на нови заводи чрез директни договори с доставчици и проучва как може да увеличи дела на енергията, произведена на място.
В стремежа си да се освободят от изкопаеми горива, производителите на автомобили трябва да намерят алтернативи за отопление на производствени халета и бояджийски цехове, което в момента се извършва предимно чрез газ.
Наред с търсенето на алтернативни форми на енергия, Mercedes-Benz се опитва да намали нуждата си от топлина, като поддържа производствените халета по-хладни, каза финансовият му шеф Харалд Вилхелм по време на разговор за печалбите по-рано тази седмица.
Някои производители на автомобили, включително Porsche и Audi, използват комбинирани топлинни и електроцентрали, които генерират топлина чрез изгаряне на отпадъци от биомаса, но обикновено няма достатъчно биомаса, за да се направи това в голям мащаб, смята Алберт Ваас, автомобилен експерт и партньор в Boston Consulting Group.
Едва 12-13% от отоплението, консумирано от трите големи автомобилни производители, се генерира от възобновяеми източници, показват данните на Carbon Disclosure Project.