Lightyear One - първата соларна кола
Тя има слънчеви панели на покрива, които зареждат батерията

© ECONOMIC.BG / Lightyear
Lightyear One
Lightyear One е електрическа кола със слънчеви панели на покрива, които зареждат батерията. Но дали това е "слънчево задвижване" зависи от това как я управлявате. Колата, създадена от холандската компания Lightyear, има и порт за зареждане. Но слънчевите панели могат да зареждат батериите на Lightyear One със скорост около 7.5 мили в час.
Все пак, ако сте я паркирали извън офиса си в слънчев ден, тя може да "погълне" достатъчно енергия, за да се движи 60 мили, което е повече от пробега на един човек за ден.
"През лятото в Холандия най-вероятно няма да ви се налага да зареждате за около два месеца", казва Лекс Хофслот, главен изпълнителен директор на Lightyear.
Компанията е основана през 2016 г. от няколко члена на екипа на Техническия университет на Айндховен, който печели Световното соларно предизвикателство Bridgestone - състезание за автомобили със слънчева енергия. Ако стигне до производство, Lightyear One ще бъде първият автомобил на компанията.
Батериите държат достатъчно енергия за 450 мили шофиране, твърдят от компанията. Слънчевите панели работят дори когато автомобилът се движи, което означава, че докато слизате по магистралата през деня, слънчевата енергия ще зареди поне част от мощността, която използвате. При дълго шофиране помощта от слънцето може да добави до 50 мили пробег към напълно заредена батерия.
Пет квадратните метра слънчеви панели на автомобила са много ефективни при превръщането на слънчевата светлина в енергия, твърдят от компанията. Те са покрити със същия вид стъкло, използвано в люковете, така че панелите са много здрави и при евентуална катастрофата няма да се счупят на остри парчета.
Големият напредък в автомобила е свързан с цялостната му ефективност, казва Хофслот. Със своята ниска, наклонена форма и покрити задни колела, автомобилът е проектиран да бъде изключително аеродинамичен. Всяко колело се захранва от собствен електродвигател. Поставянето на двигателите колкото е възможно по-близо до колелата повишава ефективността и, тъй като моторите действат като генератори за повторно улавяне на енергия по време на спиране, електрическите автомобили с четири задвижващи колела са по-ефективни от тези с две.
Едно от предимствата на използването на слънцето за допълнителна мощност, казва още Хофслот, ще бъде лесното паркиране. Докато други шофьори на електрически автомобили се борят, за да получат пространство близо до електрически зарядни устройства, а други търсят място на сянка, шофьорите на Lightyear One щастливо ще паркират на слънце. Климатикът на автомобила може да се включи дистанционно, преди да започнете да шофирате, така че да е комфортна температурата вътре.
Шофирането на слънчева енергия обаче няма да е евтино. Засега има само няколко прототипа от колата за демонстрации и тестове. Компанията сега приема резервации за производство на цена от 119 000 евро, или около 127 000 долара. Това е просто "резервационна такса". Компанията очаква колите да струват около 150 000 евро в Холандия, включително данъци, когато влезе в производство през 2021 г.
Компанията ще се концентрира първо върху европейските пазари. Автомобилите трябва да бъдат на разположение в Съединените щати по-късно, каза Хофслот пред CNN Business.