Мегатъргът за основни ремонти на пътища няма да бъде спиран
Въпреки съмненията около прозрачността процедурата ще продължи, като дори може да достигне 8 млрд. лв.

© ECONOMIC.BG / БТА
Противоречия между министър и председател на Агенция „Пътна инфраструктура“, неясен финансов ресурс и прехвърляне на отговорност от изпълнителната към законодателната власт. Такава е ситуацията около мегатърга за основни ремонти на пътната мрежа с прогнозна стойност от 2.2 млрд. лв. без ДДС, която излезе наяве от изслушването на регионалния министър Иван Иванов и председателя на АПИ Йордан Вълчев в Народното събрание.
Единственото сигурно и потвърдено е, че засега процедурата няма да се прекратява въпреки съмненията за непрозрачност.
Въпросният търг, който петъчно разбуни духовете в парламента, бе обявен тихомълком в края на октомври миналата година. Срокът на изпълнение е 4 години.
Не само високата му прогнозна стойност бе интересна, но и това, че територията на страната е разделена на 9 района по неясен принцип и че се залага сключването на рамкови споразумения с 3 фирми за всеки район. След това, според условията, АПИ ще избира по един изпълнител за конкретен обект. Така на практика Пътната агенция трябва да сключи рамкови споразумения с 27 фирми.
Избраният метод за извършване на основни ремонти в страната е напълно нов. До момента те се случват и реализират с отделна обществена поръчка за всеки един обект, както и с отделна поръчка за надзор. Фирмите кандидатстват и се избира един изпълнител.
Критериите за подбор също са завишени, като изискване за оборот не по-малък от 500 млн. лв. за последните 3 години, имайки се предвид, че това е времето на застой в пътния бранш, навежда на мисълта, че подобно условие може да бъде изпълнено само от най-големите компании в сектора.
В началото на януари бившият регионален министър Виолета Коритарова не видя никакви проблеми с процедурата. В отговор на въпрос по темата, качен в сайта на Народното събрание, Коритарова оправда поръчката с това, че в АПИ има голям обем готова техническа документация за въпросните ремонти и че документацията за търга е готвена още от началото на 2023 г.
На днешното изслушване новият министър Иван Иванов повтори дословно тази информация във встъпителните си думи, като дори изреди разделението на пътните области в 9-те района.
Оферти в процедурата достигнаха 46 на брой и бяха подадени от най-големите строителни компании в страната, което според министър Иванов е доказателство за висока конкурентност.
Колко е реалната стойност на търга?
По време на изслушването се спореше всъщност колко е реалната стойност, до която търгът може да достигне, според заложените от АПИ условия в него. Представители на „Продължаваме промяната – Демократична България“ коментира, че въпреки прогнозната стойност от над 2.2 млрд. лв. без ДДС, то има вероятност сумата да бъде удвоена заради условие в процедурата за наличие на средства и така да достигне до 4.5 млрд. лв.
Министър Иванов отново повтори каква е прогнозната стойност и за да защити теза, че няма да има увеличение, побърза да обясни, че ресурсът е разпределен за 4 години, т.е. на година били нужни по 62 млн. лв. Освен това коментира, че през последната година липсва възлагане на основни ремонти и пътищата са в окаяно състояние. Така за по-голяма безопасност на пътуващите, процедурата трябва да продължи.
Иванов разви и теза, че други процедури, в които не е предвиден същия метод, се печелени на основание най-ниска цена, но тя не била реална и впоследствие фирмите искали увеличение или се отказвали от договор.
Малко по-късно по време на изслушването председателят на АПИ на практика обори думите на министъра за прогнозната стойност и нужните 62 млн. лв. на година. На въпрос от Николай Нанков (ГЕРБ) дали АПИ има план-график и разчети кои точно пътища ще се ремонтират основно, Вълчев заяви, че са изготвени голям брой технически проекти.
Около 65 са обектите в момента с дължина от 1500 км, което отговаря на ремонтни дейности на около 4-5 млрд. лв. На тази база е изчислена цената на рамковото споразумение“, заяви Вълчев, потвърждавайки тезата, че прогнозната стойност от над 2.2 млрд. лв. ще бъде надскочена в пъти.
Самият бивш регионален министър Нанков обаче стигна още по-далеч в изчисленията си. По думите му необходимият финансов ресурс ще достигне 8.1 млрд. лв. Логиката си той обясни по време на процедура по отношение. Според условията на процедурата, въпросната прогнозна стойност от 2.1 млрд. лв. може да се увеличи с 100% и да стигне 4.5 млрд. лв., съгласи се Нанков с изчисленията на ПП-ДБ. Той допълни обаче, че според разпоредбите в Закона за обществените поръчки, може да се претендира и за още едно увеличение от 50% и така сумата да достигне 8.1 млрд. лв.
Това е рекордна по стойност за България поръчка“, заяви Нанков.
Въпреки това коментира, че изслушването по темата било безсмислено, защото ГЕРБ алармирали за готвената поръчка, но ПП-ДБ реагирали чак след 3 месеца.
Всичко е точно
Различни народни представители зададоха въпроси относно потенциален „картел“ между избраните фирми в райони, относно потенциално дублиране на дейности спрямо други процедури и пречката за един от районите да се изберат 3 фирми, след като подадените оферти са само две, но и капацитета на българските компании да изпълняват редица ремонти в страната. И министърът, и председателят на АПИ успокоиха, че няма място за притеснения по нито един от въпросите.
Бившият регионален министър и депутат от ПП-ДБ Андрей Цеков заяви, че общата макроикономическа обстановка в пътно-строителния сектор е лоша, а историческите данни показвали ясни признаци на пазарна неестествена сегментация и „разпределяне на държавата по географски принцип между 5 икономически групировки и свързаните с тях компании.“
Между трима участници много лесно се прави картел“, заяви Цеков и попита как ще се осигури конкуренцията в сектора и ще се гарантира качественото изпълнение на обектите.
Министър Иванов обясни, че процедурата е минала през контрол от Агенцията за обществени поръчки, от Върховния административен съд и няма проблем с критериите. Той индиректно нападна ПП-ДБ, че по тяхно време са липсвали възлагания за основни ремонти, но въпреки това заяви, че не съди предшествениците си. Иванов стигна и по-далеч, визирайки това, че председателят на АПИ Вълчев бе назначен именно от Цеков, когато той оглавяваше ведомството.
Ако кажете, че Вълчев е корумпиран, още днес го освобождавам и прекратявам процедурата. Вие сте го назначавали. Това е краткият отговор“, заяви министърът.
Министърът обаче не беше толкова уверен в отговора си относно възможност за дублиране на дейности, като се наложи някои от депутатите да му обясняват, че не става въпрос за съпоставка на проекти, влезли в общинската програма, а за други процедури на АПИ.
По същество става въпрос за подписаните договори, които се изпълняват по проведени търгове за текущо поддържане. В тях бяха вкарани и някои дейности по основни ремонти.
Впоследствие министърът отговори, че няма да се дублират. Председателят на АПИ за цвят допълни, че „краткият отговор е не. Гарантираме, че няма да се случи такова нещо и не се случва.“ Темата обаче не бе развита по същество.
Относно това, че за Район 5, в който влизат ОПУ Разград, ОПУ Русе, ОПУ Силистра, ОПУ Търговище, има подадени 2 оферти, а според условията АПИ трябва да сключи рамкови споразумения с 3 фирми, Вълчев заяви:
Наистина в единия район са 2 оферти, но както и в други рамкови договори, това не пречи да се избере изпълните, дори да е един. Някои от тях може да не отговаря на документацията.“
Той заяви още, че тепърва ще се обявява и поръчка за надзор, тъй като основните ремонти предполагат издаването на разрешение на строеж, проектна документация и др.
Вълчев коментира, че новото райониране било направено с цел дължината на пътищата в отделен район да е около 2 хил. км, за да се намалят различията, които били налице при разделението на 6 района в предишните процедури на АПИ.
По отношение на ресурсния капацитет на компаниите да изпълняват множество дейности в страната, министър Иванов заяви, че не трябва да се подценява сектора, но ведомството ще следи всичко да върви добре.
Парламентът да решава
Относно това дали в Бюджет 2025 г. ще може да бъдат заложени средства за текущи ремонти, основни и други, министър Иванов заяви, че това зависи от народните представители. По думите му лимитът, заложен в нереализирания проектобюджет на служебното правителство, е бил над 1.2 млрд. лв.
Средствата не са достатъчни. Във ваши ръце е да промените това. Ще представим приоритетни обекти и се надявам, че средствата ще се разпределят приоритетно.“
От своя страна председателят на АПИ заяви, че
когато започнахме процедурата, имахте уверението, че ще има пари в бюджета за този проект.“
Иванов прехвърли топката и по друга тема – порочните инхаус процедури. Представител на „Възраждане“ попита дали практиката няма да бъде ограничена и защо държавното „Автомагистрали“ продължава да участва в търгове, след като отдавна е ясно, че няма необходимия ресурс за изпълнение на обекти. Компанията участва с оферта и във въпросния мегатърг за основен ремонт.
Министърът заяви, че инхаусът е бил дискутиран в парламента, но необходими дейности не са били взети, за да се прекрати практиката. Заяви, че не поощрява практиката, но въпреки това ако има спешна нужда, ще поощрява АПИ да възлага на „Автомагистрали“ спешни дейности като поставянето на пътна маркировка например.
Не търсете от мен да тръгна да правя нещо, което колеги преди мен са започнали, но всеки е оставил отпечатък, който потвърждава всичко направено дотук. Въпросът е към народните представители, не към мен.“
Най-цветущото изказване на Иванов дойде след отношенията на парламентарните групи във финала на изслушването. В своя лична позиция министърът искаше да обясни и да успокои, че предвид огромния финансов ресурс, процедурата ще се следи зорко, така че да се осигурят добри условия по пътищата за гражданите и заяви:
В крайна сметка решенията се вземат, така че да не се усети данъкоплатеца, че държавата по-скоро мисли да угоди на отделния политик, отколкото на собствените му очаквания за резултати от правене на политики.“