Тихомълком АПИ пусна поръчка за основен ремонт на пътища за 2.25 млрд. лв.
Пътната агенция е решила да промени районирането на страната, без да е ясно защо и на какъв принцип
В последните 3 години се превръща в традиция Агенция „Пътна инфраструктура“ да пуска тихомълком милиардни поръчки или да подписва тайно договори за големите инфраструктурни обекти. Подобен прийом е използван и сега. В сряда АПИ е пуснала поръчка на стойност 2.25 млрд. лв. без ДДС за основен ремонт и реконструкция на републиканската пътна мрежа през следващите 4 години. За нея не е публикувана информация – нито като новина на сайта, нито с прессъобщение до медиите, както Агенцията прави за други, много по-малки поръчки.
Екипът ни се свърза с пресцентъра на АПИ, тъй като процедурата повдига много въпроси. Бяхме препратени към писмени въпроси. На въпрос защо търгът не е официално съобщен, оттам отговориха, че е „въпрос на решение“.
Изпълнението на обществената поръчка се финансира със средства от държавния бюджет, като същите ще бъдат ежегодно планирани за периода на действие на Рамковото споразумение.
Подбор
В настоящата поръчка има някои новости. Например, страната вече е разделена на девет района, а не на шест, каквото е териториалното деление, а магистралите отделно. Засега не е ясно защо е избрано точно това деление, което на пръв поглед изглежда нелогично.
За всеки район АПИ ще сключи рамкови споразумения с първите трима потенциални изпълнители. Това обаче не е всичко. Когато рамковото споразумение е сключено с повече от едно лице, за всеки договор, който предстои да бъде сключен, възложителят ще провежда вътрешен конкурентен избор (ВКИ) за определяне на изпълнител по реда на чл. 82, ал. 3 и ал. 4 от ЗОП. На практика това означава, че за всеки ремонт в дадена област, АПИ ще избира отново по един изпълнител от тези, с които са сключени рамкови споразумения.
В рамките на вътрешния конкурентен избор възложителят:
- отправя писмена покана до лицата по рамковото споразумение;
- определя подходящ срок за получаване на оферти, като взема предвид сложността на предмета на поръчката и времето, необходимо за изготвяне на офертите;
- назначава комисия, която разглежда и класира офертите;
- определя с решение изпълнител на обществената поръчка, въз основа на определения критерий за възлагане на поръчката и сключва договор или преустановява вътрешния конкурентен избор.
В случай на отправена писмена покана за сключване на конкретен договор, възложителят ще изисква от изпълнителите да представят оферта с конкретно предложение, в съответствие с изискванията му, посочени в поканата. Всеки конкретен договор се сключва, в съответствие с условията, заложени в рамковото споразумение, и представените от изпълнителите оферти, като предложените от тях единични цени за изпълнение на работите и дейностите, предмет на поръчката, както и предложените от тях елементи на ценообразуване, не могат да надвишават предложените такива, оферирани от конкретния участник по рамковото споразумение.
Изпълнителите по рамковото споразумение се задължават да представят предложение в отговор на всяка покана, отправена до тях от възложителя.
Обхватът на конкретните обществени поръчки, въз основа на рамковото споразумение, ще зависи от конкретната необходимост на възложителя, както и от изискванията на нормативната уредба в срока на действие на рамковото споразумение.
Не е ясно дали опитът за конкуренция обаче не е само „привиден“, тъй като критериите за подбор, по които ще се избират фирмите са доста завишени. Така например е вкарано изискване участниците да са реализирали оборот не по-малък от 500 млн. лв. през последните три години. Такъв оборот е достижим за най-големите фирми в бранша, но не и за по-малките.
Предметът на дейност
Интересното в случая е предметът на търга – той е обявен като „ремонтни дейности на републиканските пътища“, без повече уточнение. В приложение, свързано с техническите спецификации, е посочено, че са заложени дейности по основен ремонт (рехабилитация), както и реконструкция. За момента обаче не е ясно дали така процедурата няма да дублира поръчките за ремонт и поддръжка на пътища на обща стойност 3.6 млрд. лв., по които бяха сключени вече 4-годишни договори с избрани фирми. Припомняме, че в тях влизат и някои дейности по основни ремонти. Те бяха стартирани от служебното правителство още в началото на 2023 г. Редовният кабинет „Денков“ се опита да прекрати част от тях заради пропуски, последваха жалби в Комисията за защита на конкуренцията, но впоследствие голяма част от търговете бяха докарани докрай.
Извършваните видове ремонти бяха особено гореща тема, тъй като по време на първия служебен кабинет, след падането на ГЕРБ, стана ясно, че по договорите за текущ ремонт и поддръжка са се извършвали и основни ремонти. Нещо, което е оскъпило дейностите двойно и тройно. По времето на ГЕРБ тези разходи бяха покривани в края на всяка година с постановления на Министерския съвет.
При служебните кабинети обаче се стигна до ситуация, в която АПИ нямаше средства, с които да се разплати с пътните фирми, които претендираха за 1.2 млрд. лв. По време на редовния кабинет „Петков“ темата стигна и до парламента, където бе гласувано изплащане на част от парите – около 650 млн. лв. Впоследствие това решение бе обявено за противоконституционно. По време на кабинета „Петков“ дори се спореше дали студеното рециклиране влиза в основните ремонти или не.
Разделението на областите
Поръчката е разделена на девет обособени позиции, според новото „райониране“ на АПИ. За всеки район е предвидено прогнозна сума от 250 млн. лв. без ДДС. Принципът на разделение или по-скоро обединение на различните области не е ясен.
При предишните търгове страната беше разделена на области и се сключваше договор с отделен изпълнител за всяка една област.
Новото разделение:
- Обособена позиция № 1 – Район 1: ОПУ Видин, ОПУ Враца, ОПУ Монтана с дължина от 1 872 км;
- Обособена позиция № 2 – Район 2: ОПУ Благоевград, ОПУ Кюстендил, ОПУ Перник с дължина от 1 755 км;
- Обособена позиция № 3 – Район 3: ОПУ Бургас, ОПУ Сливен, ОПУ Ямбол с дължина от 2 263 км;
- Обособена позиция № 4 – Район 4: ОПУ Варна, ОПУ Добрич, ОПУ Шумен с дължина от 2 045 км;
- Обособена позиция № 5 – Район 5: ОПУ Разград, ОПУ Русе, ОПУ Силистра, ОПУ Търговище с дължина от 2 031 км;
- Обособена позиция № 6 – Район 6: ОПУ Плевен, ОПУ Велико Търново, ОПУ Габрово с дължина от 2 249 км;
- Обособена позиция № 7 - Район 7: ОПУ Пазарджик, ОПУ Пловдив, ОПУ Смолян с дължина от 2 168 км;
- Обособена позиция № 8 – Район 8: ОПУ Хасково, ОПУ Кърджали, ОПУ Стара Загора с дължина от 2 462 км;
- Обособена позиция № 9 – Район 9: ОПУ Ловеч, ОПУ София с дължина от 2 063 км“.