Министерството на културата иска да се запазят паветата на бул. „Дондуков“
Мненията за промяна на настилката бяха много различни, но Столична община ще се съобрази с решението на ведомството

© ECONOMIC.BG / Economic.bg
Министерството на културата иска да се запазят паветата на бул. „Дондуков”, това заяви министърът на ведомството Боил Банов. Днес, 31 май се проведе публичната дискусия относно бъдещето на настилката на емблематичния столичен булевард „Княз Ал. Дондуков”, организирана от ведомството.
Мненията за промяна на настилката бяха много различни, някои искаха да се запази вида на улицата, други предпочитат да има паваж и асфалт, а трети настояват булевардът да бъде изцяло асфалтиран. Столична община ще се съобрази с решението на Министерство на културата, заяви преди дни кметът на София Йорданка Фандъкова.
По мнение на архитект Валентина Василева, член на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности не паважната настилка е тази, която създава проблемите на общината със замърсения въздух, транспорта и шума. „Всички стари европейски столици са с павета, тази настилка е истинска, дълготрайна, автентична и бележи принадлежността на София към цивилизованите градове не от днес”, добави тя. Арх. Василева отбеляза, че може да се потърси съвет за съхраняване и полагане на паважна настилка от специалистите в Европа и добави, че паважите на Прага се редят от български бригади.
Председателят на Съюза на архитектите в България Георги Бакалов отбеляза, че съхранявайки наследството, трябва да се търси съвременното и по-добрата функционалност, но при всички положения, подходът трябва да е с приоритет - наследството.
Архитект от Ивайло Петков от „Група град” изрази тезата да се направи ремонт сега, като се запази „Дондуков” в сегашното му състояние, докато не се изгради цялостна визия за бъдещето му - дали ще бъде транзитен булевард или градска улица.
От организация „Спаси София” заявиха, че с оглед на ситуацията, комбинираният вариант е най-доброто решение за момента. Те също отбелязаха, че е нужно осмислянето на бъдещето на булеварда.
Акцент в изказванията на почти всички представители на гражданските сдружения, както и на отделни граждани, беше качеството и надзорът на ремонта, който и вариант да се избере. Мнения по темата изказаха още от Камарата на архитектите, „Граждани за зелена София”, Гражданска инициатива „КвАРТал“, арх. Здравец Хайтов, арх. Весела Тончева от Граждански комитет „Спасение 2000”, Гражданска инициатива „За обществен и релсов транспорт”, „Граждани за пътен контрол”, Иво Божков - общински съветник, експерти, общественици и граждани.
„Логично ми прозвучаха всички изказвания в посока предварителен анализ, събиране на експертни становища, аналогия с други държави - това само би помогнало на всички”, обобщи също в края на дискусията министър Банов. Още в началото той отбеляза, че идеята на обсъждането днес не е нормативно обусловено, а е продиктувано от желанието на екипа му да чуе различни гледни точки при решаването на въпроси от важно значение. Министър Банов информира още, че от миналата година паветата в София са деклариран паметник на културата с предварителна категория „местно значение”.
„Благодаря на всички, които дойдоха тук днес, за да изразят своята позиция, независимо от това каква е тя. Благодаря Ви за добрия тон, за разумните аргументи, всеки от Вас имаше своя логика и качествено защити своите идеи,” заяви министърът.
По думите му организирането на подобни обществени дискусии за важни казуси ще се превърне в практика в Министерството на културата. „Това ще ни гарантира максимална прозрачност и ще ни помогне заедно, в открит диалог, да решаваме щекотливи въпроси, които са от изключително значение за обществото”, смята той.