43 млн. евро приходи донесе Дунав мост 2

Над 1,780 млн. превозни средства са преминали по него за 3 години

43 млн. евро приходи донесе Дунав мост 2

43 млн. евро са приходите от експлоатацията на Дунав мост 2 край Видин от неговото откриване в средата на 2013 г. до момента. За същия период в двете посоки са преминали над 1,780 млн. превозни средства. Това посочва министърът на транспорта Ивайло Московски в писмен отговор до депутат, съобщи БГНЕС.

По моста преминават все повече тежкотоварни автомобили за сметка на леки и лекотоварни коли, за които общата сума на таксите възлиза на под 4 млн. евро или по-малко от 10%. През Дунав мост 2 преминават средно по около 5 товарни ж.п. композиции месечно. Ежедневно преминава по един пътнически влак.

Московски обяснява и причините, които не позволяват намаляването на таксите за преминаване през Дунав мост 2. Сред тях е наличието на 8 министри на транспорта на Румъния през последните 4 години.

Основната причина за невъзможността за оптимизиране на събираните такси е високият размер на инвестициите, които са направени при изграждането на съоръжението.

„Анализите сочат, че не е в интерес на двете страни да предприемат съществено намаляване на таксите на такъв ранен етап, дори само за леките автомобили”, пише Московски. Той припомня, че България изплаща заеми, с които Дунав мост 2 е построен. Единият трябва да бъде изплатен до края на 2018 г., а останалите окончателно ще се погасят през 2029 г.

Страната ни получава по-висок размер от събираните такси, тъй като е инвестирала и повече средства при изграждането на моста – 287 млн. евро, за сметка на 83,5 млн. евро, които е похарчила Румъния.

Невъзможно е въвеждането на преференциални такси за преминаването на автомобили, които са регистрирани във Видинска област, както и в румънската област Долж, тъй като това би било нерегламентирана държавна помощ, както и дискриминационен акт, твърди транспортния министър.

Той уточнява, че не може да се правят сравнения между таксите, които се събират на Дунав мост 1 и Дунав мост 2, тъй като разходите по изграждането на двата моста са несъвместими.

Коментари: 0