Морска инициатива FuelEU: Съветът на ЕС одобри закона за декарбонизация на морския сектор
Европейският съюз иска корабите да използват повече възобновяема енергия, за да намалят въглеродния си отпечатък

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Съвета на Европейския съюз одобри новия регламент относно така наречената морска инициатива „FuelEU“. Става въпрос за използване на повече възобновяеми и нисковъглеродни горива при този вид транспорт, с което да се намали неговият въглероден отпечатък.
Новият закон ще осигури правна сигурност за операторите на кораби и производителите на горива и ще помогне да се даде тласък на широкомащабното производство на устойчиви морски горива, като по този начин ще постигнем съществен напредък в нашите цели за климата на европейско и световно ниво, коментира Ракел Санчес Хименес, испанският министър на транспорта, мобилността и градската програма.
Основни цели на новото законодателство
Основната цел на морската инициатива FuelEU, като ключова част от пакета на ЕС Fit for 55, е да се увеличи търсенето и последователното използване на възобновяеми и нисковъглеродни горива и да се намалят емисиите на парникови газове от сектора на корабоплаването, като същевременно се гарантира гладкото функциониране на морския трафик и се избягват изкривявания на вътрешния пазар.
Новото законодателство има за цел да постави морския транспорт в траекторията на целите на ЕС за климата до 2030 и 2050 г. и следва да играе основна роля в изпълнението на европейското законодателство в областта на климата.
Основни положения на новия регламент
Новият регламент съдържа следните основни разпоредби:
- мерки, които да гарантират, че интензитетът на парниковите газове от горивата, използвани от сектора на корабоплаването, постепенно ще намалява с течение на времето – с 2% през 2025 г. до 80% до 2050 г.;
- специален режим на стимулиране в подкрепа на навлизането на така наречените възобновяеми горива от небиологичен произход (RFNBO) с висок потенциал за декарбонизация;
- изключване на изкопаемите горива от процеса на сертифициране на регламента;
- задължение за пътническите кораби и контейнери да използват захранване от сушата за всички нужди от електроенергия, докато са акостирали на кея в големите пристанища на ЕС, считано от 2030 г., с оглед на намаляване на замърсяването на въздуха в пристанищата, които често са близо до гъсто населени райони;
- механизъм за доброволно обединяване, при който на корабите ще бъде разрешено да обединяват баланса си за съответствие с един или повече кораби, а обединението, като цяло, трябва да отговаря средно на ограниченията за интензитета на парниковите газове;
- ограничени във времето изключения за специфичното третиране на най-отдалечените региони, малките острови и областите, икономически силно зависими от тяхната свързаност;
- приходите, генерирани от прилагането на регламента („санкции на FuelEU“), следва да се използват за проекти в подкрепа на декарбонизацията на морския сектор с подобрен механизъм за прозрачност;
- мониторинг на прилагането на регламента чрез процеса на докладване и преглед на Комисията.
Следващи стъпки
След днешното официално приемане от Съвета, новият регламент ще бъде публикуван в официалния вестник на ЕС след лятото и ще влезе в сила на двадесетия ден след тази публикация. Новите правила ще се прилагат от 1 януари 2025 г., с изключение на Чл. 8 и 9, които ще се прилагат от 31 август 2024 г.
Обща информация
Морската инициатива FuelEU е част от пакета Fit for 55. Представен от Европейската комисия на 14 юли 2021 г., пакетът има за цел да даде възможност на ЕС да намали своите нетни емисии на парникови газове с поне 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. и да постигне климатична неутралност през 2050 г.
На 2 юни 2022 г. Съветът по транспорт постигна общ подход по предложението и след преговори с Европейския парламент двамата съзаконодатели постигнаха временно споразумение относно регламента на 23 март 2023 г.