Най-скъпата компания за алкохол в света достигна още един връх

Kweichow Moutai вече е най-голямата публична компания в континентален Китай

Най-скъпата компания за алкохол в света достигна още един връх

Снимка: Kweichow Moutai

Най-скъпата компания за производство на алкохол в света вече стана №1 и по друг показател. Kweichow Moutai, известна с това, че създава популярната национална алкохолна напитка baijiu, сега е най-голямата публична компания в континентален Китай. Тя стана лидер по пазарна капитализация, след като акциите й се повишиха с 23% през тази година, сочат данни на Refinitiv, цитирани от CNN.

Понастоящем тя се оценява на повече от 1.8 трлн. юана (259 млрд. долара), надминавайки една от най-големите банки в страната, Индустриалната и търговската банка на Китай (IDCBF), чиято пазарна капитализация е малко под 1.8 трлн. юана (253 млрд. долара).

За сравнение китайските технологични гиганти Tencent и Alibaba струват съответно около 605 млрд. и 614 млрд. долара. Първата е листвана в Хонконг, докато втората се търгува в Ню Йорк и Хонконг.

Kweichow Moutai отдавна е една от най-горещите акции в Китай. През 2017 г. тя стана най-големият производител на алкохолни напитки в света по пазарна стойност, надминавайки Diageo – британската фирма, която притежава Johnnie Walker и други големи марки. Текущата пазарна стойност на Diageo е около 65 млрд. британски лири (81 млрд. долара). AB InBev, най-големият пивовар в света, струва около 78 млрд. евро (88 млрд. долара).

Миналата година Moutai също стана първата китайска компания от 2005 г. насам, чиито акции са достигнали цена от 1000 юана (около 145 долара). Сега една акция се търгува за 1 460 юана. Китайските власти обаче винаги са били предпазливи към високото оценяване на компанията в миналото. 

През 2017 г. акциите й удвоиха стойността си само за 11 месеца и китайските държавни медии призоваха инвеститорите да възприемат „рационален поглед“ към компанията и да не се ангажират с „недалновидни спекулации“. Това стабилизира акциите за момент, въпреки че компанията продължава да бъде предпочитан избор сред анализаторите.

Хао Хонг, ръководител на анализите в BOCOM International, поделението за ценни книжа на China's Bank of Communications, обяснява, че компанията има "много ясна" формула за успех. От години тя се радва на стабилен растеж на печалбата, харесвана марка и наличие на паричен поток, какъвто рядко се наблюдава сред китайските фирми, подпомогнати от стабилния ръст на цените.

„Предизвиквам ви да намерите друга компания, която е толкова предсказуема“, добави Хонг. "Страхотни маржове, много обичана марка ... хората все още я купуват като луди."
Коментари: 0