Производители искат диференциране на ДДС за храните от 2016 г.
Националният браншови съюз на хлебопроизводителите и сладкарите се включи в кампанията „Купувам българско“

Националният браншови съюз на хлебарите и сладкарите днес официално се присъедини към Асоциацията на млекопреработвателите в България и Националната асоциация на млекопреработвателите в кампанията „Купувам българско“. По този начин Мариана Кукушева, която е председател на УС на браншовата организация, ясно заяви намеренията за протекционна политика, насочена към поощряване на родното легално хлебопроизводство и борбата срещу сивия сектор в бранша.
На събитието, състояло се днес в клуб Мото в столицата, участие също взеха министърът на земеделието и храните Десислава Танева, Пламен Моллов - директор на Българската агенция по безопасност на храните, Вяра Анкова - генерален директор на БНТ, и директорката на БНТ „Свят и региони“ Екатерина Генова.
Сред основните акценти на пресконференцията бяха желанието на производителите за диференциране на ДДС ставката за храните в държавния бюджет за 2016г., прокарване в парламента на нов закон за храните, създаване на електронен регистър на дистрибуторите на хляб и най-вече борбата със сивия сектор, чрез система за проследимост на хлебните продукти от хлебопекарните до трапезата. За пример участниците посочиха успешната политика, провеждана в Румъния, където ДДС ставката е свалена от 24% на 9%. Предложението което от организацията възнамеряват да прокарат е ставка за храните в размер на 10%, а за хлебните изделия – 5%.
Основните ефекти, които Мариана Кукушева желае да интегрира в пазара на хлебни изделия са свързани с икономическата ефективност на българските хлебопроизводители, добавената стойност на родните изделия и активиране на потребителите в насока здравословно хранене и изграждане на лоялност към продуктите, отговарящи на традиционните български вкусови качества.
Кукушева се похвали, че 14 от най-известните родни хледопроизводители и сладкари активно сътрудничат на кампанията, а други 20 фирми от бранша се очаква да подкрепят инициативата още от следващата седмица, чрез маркиране на всички свой продукти със стикерите на „Избирам българско“. Мерки за стимулиране на малките и семейни производители, целящи излизането им на светло са основна част от програмата за протекционна политика, която вече функционира чрез инструментарима на кампанията.
„Трябва да направим така, че пазарът да бъде ясен и с еднакви правила за всички“, заяви министърът на земеделието и храните Десислава Танева. Мнението й е, че нов закон за храните трябва да бъде разработен съвместно с Министерството на здравеопазването. Модерните и автоматизирани фабрики според нея са главното преимущество на българските хлебопроизводители, посредством които те успешно изпълняват всички качествени изисквания на пазара. На базата на тези постижения хлебопроизводителите заслужават поощрение, за да моге легалиния бизнес да се конкурира в нормална среда.
Пламен Моллов от Българската агенция по безопасност на храните обърна сериозно внимание на новите изисквания за етикиране на стоките, като успокои присъстващите, че в началния период на прилагане на изискванията БАБХ ще прилага по-меки мерки, като агенцията няма да съставя актове, а първоначално единствено ще дава предписания на производителите. Това ще се случи в първите два или три месеца, като изискванията влизат в сила от 13 декември.