„Не сме бизнес, който идва за малко“: Ефектът на Lidl върху икономиката
Делът на българските стоки в асортимента на веригата е нараснал с 11% за две години
Една от най-големите вериги магазини в България – Lidl, продължава ударното си разширяване с нови обекти и разкриването на още работни места. Средно на година компанията инвестира в страната поне по 100 млн. лв. в имоти, изграждане на сгради и развитие на магазинната си мрежа.
Не сме бизнес, който идва за малко и може бързо да си тръгне“, коментира по време на специално събитие изпълнителният директор на компанията Милена Драгийска.
За втора поредна година компанията заедно с Института за пазарна икономика прави анализ на икономическия „отпечатък“ от дейността на Lidl в България. Според оценката за 2021 г. общият принос на веригата към българската икономика възлиза на 1.61 млрд. лв. Разбивка показва, че за всеки 100 лв. разходи Lidl допринася към икономиката с общо 171 лв. благодарение връзките по веригата с подизпълнители, доставчици и служители.
Всеки стимул създава непреки допълнителни ефекти“, коментира главният икономист на ИПИ Лъчезар Богданов.
Изчисленията сочат, че за миналата година преките ефекти от дейността на компанията са 942 млн. лв., а непреките – 670 млн. лв. Ръстовете на годишна база са около 15%, а акумулирано спрямо 2019 г. те гонят 50%.
Вярваме обаче, че ефектът Lidl е много по-всеобхватен“, уточни Драгийска.
Разбивка на разходите на компанията показва, че най-голямата част от тях отива за плащания към производители за стоки – както хранителни, така и нехранителни. За последните 2 години компанията значително разширява партньорството си с българските производители, чийто общ дял в асортимента на веригата е нараснал с 11%.
Само за 2021 г. плащанията за стоки към български производители възлизат на 544 млн. лв. Към тях се добавят още около 11 млн. лв. други стоки и близо 65 млн. лв. износ, реализиран от българските производители в мрежата на Lidl в Европа (в над 16 други държави).
На второ място като компонент от общите плащания се нареждат инвестициите в сгради, поддръжка и ремонти. Значителен разход представляват и подизпълнителите за своеобразните услуги, които предоставят. Възнагражденията са следващото перо в бюджета, като наетите до края на 2021 г. са се увеличили до 3300. Общо за изминалата година разходите на компанията за персонал са 71 млн. лв.
От началото на настоящата година пък те вече прехвърлят 4000. Сред интересните изводи, които показва новият доклад, е, че Lidl е лидер в бранша в България по средни нива на заплащане. През 2021 г. средната месечна заплата в компанията е с 80% над средната в сектор „Търговия на едро и дребно“ и с над 50% по-висока от средната работна заплата за страната.
Според изчисленията компанията пряко внася все повече средства в държавата чрез данъци и осигуровки за своите служители. За изминалата година общата сума се равнява на 42.3 млн. лв. Числата показват, че само за две години компанията е внесла с 50% повече пари пряко в държавния и местните бюджети.
Погледът в бъдещето обаче е труден. Според Драгийска следващата година е една от най-тежките за прогнозиране заради очакванията за рецесия в Западна Европа и ефектите от това за България. Въпреки несигурността около 2023 г. тя е оптимист, че
2024 г. може да изглежда различна“.