НКЖИ отчита трудна, но успешна 2014 година
Основна цел остава повишаване на безопасността, казва генералният директор инж. Милчо Ламбрев

Инж. Ламбрев, на прага на Новата година, каква е равносметката за отиващата си 2014 година?
Годината, която изпращаме, беше година на големи предизвикателства за Национална компания „Железопътна инфраструктура". Визирам най-вече природните бедствия, които застигнаха страната, и които засегнаха не малка част и от железопътната инфраструктура. Смятам, че Компанията се справи успешно в тази стихийна обстановка. Реагирахме своевременно и успяхме да се справим с аварийните обекти и да възстановим инфраструктурата за движение на влаковете, след наводненията и усложнената метеорологична обстановка.
В края на 2014 г. НКЖИ може да отчете една успешна година, покривайки голяма част от поставените цели в началото й.
Разбира се, главната цел е рехабилитацията и модернизацията на железопътната инфраструктура. Доволен съм, че екипът на НКЖИ работи усилено и в синхрон.
Какви експлоатационни проекти се изпълняваха през тази година?
Използвахме и продължаваме да използваме ефективно времето за извършване на ремонт на много участъци и съоръжения от жп мрежата като основното ни финансиране и през настоящата година е Капиталовият трансфер от Държавния бюджет и приходите от инфраструктурни такси.
Изпълнените дейности от поделение „Железен път и съоръжения“ от 01.01.2014 до 31.11.2014 г., включват над 29 500 м. механизирано подновяване на железен път; извършен механизиран среден ремонт на 68 310 м; над 2 380 000 м извършено механизирано текущо поддържане на железен път и подновяване на 808 бр. железопътни стрелки с тежка пътна механизация.
В резултат на изпълнение на ремонтните работи се постигна: завишаване скоростите на движение в 5 междугария; премахване на 16 бр. намаления на скоростта.
Ремонтните работи са разгърнати в районите на всички железопътни секции, като основната задача е задържане и привеждане състоянието на железния път, стрелките и съоръженията в техническа готовност, която гарантира заложените в графика скорости за движение на влаковете.
Приключилите големи проекти през 2014 година са:укрепване на железен път в междугарието Юнак - Величково; възстановяване на проектна скорост в участъка София – Мездра път № 2; механизиран ремонт в междугарието Плачковци – Кръстец, в това число тунели № 12, 15, 16 и 17 и подновяване и реконструкция на гара Кръстец; механизирано подновяване в междугарието Кръстец – Радунци, както и аварийно укрепване и отводняване в междугарието Смядово - Комунари.
В поделение „Сигнализация и телекомуникации“ през 2014 г. се изпълняваха обекти по Проект №4 („Модернизиране на осигурителни системи и прелезни устройства”), включващ пресъоръжаване на 20 прелеза с автоматични прелезни устройства; рехабилитация на съоръженията и устройствата на осигурителната техника в жп участък Пирдоп – Карлово; изграждане на оптична кабелна мрежа и цифрова апаратура.
Извършва се и рехабилитация на осветлението на жп гари с енергоспестяващи осветители. Проектът приключи на 15.12.2014 г. и беше част от програмата на поделението за развитие възможността за подмяна на осветлението със съвременни LED осветителни тела, чийто експлоатационен живот е около 100 000 часа (15 години).
Очаквате ли 2015 г. да е по-добра за железопътната инфраструктура?
Вярвам, че успехите ще ни съпътстват, ако и занапред имаме амбицията, волята и смелостта да ги постигнем.
Основната цел за нас е непрекъснато да повишаваме сигурността и безопасността при движение на пътници и товари. Ще продължим да полагаме всички усилия за завишаване на скоростта на движение, премахване съществуващи постоянни намаления на скоростта в междугария с изпълнен ремонт, с което да намалим времепътуването и да подобрим комфорта на пътниците.
Стремим се към модернизиране на прелезите и качествено подобряване състоянието на прелезните настилки, както и към намаляване на времето на престой на МПС-тата при спуснати бариери.
Ще продължим да подобряваме нивото на транспортна съоръженост на железопътните участъци и намаляване на относителния ръчен физически и непривлекателен труд, чрез доставката на нова тежка и лека механизация.
Бих искал да пожелая на Вашите читатели и на служителите на НКЖИ новата година да бъде успешна, изпълнена с добри дела и дарена със здраве!