„Универсален HR магазин“: Американската Deel слага фокус върху българския пазар
Борбата за таланти става безмилостна на фона на бурната трансформация на пазара на труда и навлизането на AI

© ECONOMIC.BG / Личен архив
Иван Вълев (вляво) и Георги Атанасов
Базираната в Сан Франциско Deel – глобална платформа за международно наемане на служители и решения за управление на човешки ресурси – насочва прожекторите си към българския пазар. За няколкото си години съществуване стартъпът се превърна в един от най-перспективните в сферата си – вече оперира в над 150 държави и не крие амбициите си за по-нататъшно разрастване.
Конкретно в България, компанията регистрира забележителен десетократен ръст на оборота и клиентите си за последните две години (2023 и 2024 г.), което я мотивира да инвестира още повече в местната екосистема.
България не е непозната територия за Deel, но компанията присъства в страната по-скоро органично и без да полага целенасочени усилия – клиенти сами намират и се обръщат към екипа – което донякъде може да се обясни и с природата ѝ. Вплетена в самата ѝ услуга, тя стъпва върху идеята за прескачането на ограниченията, произлизащи от съществуващите граници. В този ред на мисли скокът на оборота и клиентите в България идва много естествено, а веднъж дошъл, той се явява силен сигнал за мениджмънта да насочи вниманието си към потенциала на местния пазар.
Присъствието ни в България не е било фокусирано до този момент. Фокусирано е, когато започнеш да инвестираш и да развиваш един пазар. Въпросният органичен скок на оборота и клиентите е една от основните причини да си говорим за това нещо и тук“, коментира пред Economic.bg Иван Вълев, ръководител на Deel за Централна и Източна Европа.
С други думи, Deel е разпознала България като страна с достатъчно добре развити предприемаческа култура и бизнес климат, които дават тласък за бързо международно разширяване на местните компании. И насочва усилията си към проактивна работа с местните фирми. Чрез своите услуги тя ще помага на стартъпите да наемат служители в други държави, без да се налага да регистрират собствени дружества там. Това значително съкращава времето и разходите за навлизане на нови пазари, което е критично важно за бързо развиващи се компании.
Инвестицията на компанията в българския пазар минава и през разширяване на местния екип. Това ще ѝ позволи да предлага по-качествени и адаптирани услуги, които да отговарят на специфичните нужди тук.
Когато започнах преди две години, бях единственият българин. В момента имаме значително повече хора, включително специалисти по пейрол, финансов директор и правен съветник, базирани в България“, разказва Георги Атанасов, който се занимава с бизнес експанзията на Deel за Централна и Източна Европа.
Какво прави Deel?
Deel предлага на компании цялостни решения за управление на интернационални служители и договори. Услугата „Employer of Record“ позволява на фирми да наемат хора в чужбина, без да е необходимо да регистрират дружество там, като Deel поема всички административни и правни аспекти. Това е особено привлекателно за стартъпи, които искат бързо да се разраснат на нови пазари, като Германия и Великобритания например, без да се сблъскват със сложни регулации и бюрокрация.
С времето добавихме и други услуги, като помощ при регистрация на дружества и пейрол мениджмънт, като идеята е всичко да е централизирано на едно място. На практика ние сме „универсален магазин“ за всички HR функции, обединявайки между 5 и 15 различни софтуера в едно цялостно решение.“
С продукта си Deel се превръща в ключов инструмент за решаване на проблема с недостига на кадри. Все по-често български стартъпи и по-големи IT компании търсят експерти в чужбина, в опит да привлекат най-добрите таланти без географски ограничения. А недостигът на местния пазар на труда нараства, особено в някои сектори.
Все по-често стартъпите, които трябва да изградят силен екип, търсят експерти в чужбина. Особено при позиции като киберсигурност, операции или финанси се забелязва как български компании наемат хора от Великобритания, например. Това показва, че недостигът на кадри кара фирмите да поглеждат навън“, коментира Георги Атанасов.
Обратната тенденция също е налице – все повече чужди компании наемат български таланти, особено такива от Източна Европа.
Глобалната трансформация на пазара на труда
Глобалното развитие на Deel и нарастващото търсене на нейните услуги са пряко отражение на две ключови тенденции, трансформиращи пазара на труда: дистанционната работа и масовото навлизане на изкуствения интелект (AI).
Компанията е създадена през 2019 г. с фокус върху управлението на договори за дистанционни работници. Този модел на работа позволява на бизнеса да наема кадри от всяка точка на света, разширявайки достъпа до талантите отвъд традиционните географски граници. Появата на стартъпа предхожда с малко избухването на пандемията от COVID-19, която изведе разбирането за хоум офис на съвсем друго ниво.
Тенденцията се засили експоненциално през последните години, а с нея и нуждата от решения, които да улесняват наемането, управлението на заплатите и спазването на регулациите в различни държави.
Втората и още по-динамична промяна е свързана с изкуствения интелект. Данните на Deel показват геометрична прогресия в търсенето на AI таланти. Между 2023 и 2024 г. е регистриран ръст от над 31% в наемането на AI експерти и архитекти. Още по-впечатляващо е, че само за първите два месеца на 2025 г. броят на сключените договори за AI роли е надхвърлил общия брой за цялата 2023 г.
Търсенето на AI таланти не се ограничава до традиционни позиции в областта на информационните технологии.
В рамките на последните 12 месеца Deel е подпомогнала наемането на хора с над 200 различни титли, свързани с AI, включително „AI артист“ и „създатели на съдържание“, дава пример Иван Вълев.
Това показва, че влиянието на AI обхваща почти всяка роля и функция в съвременния бизнес.
С разрастването на пазара на труда в такта на AI се появява и въпросът за валидността на уменията, декларирани в CV-тата. В отговор на това Deel е разработила услугата „Background check“, която позволява на компаниите да проверят трудовия стаж, бивши работодатели и други релевантни данни за кандидата. А „Deel Talent“ пък помага на клиентите да открият и наемат таланти, поемайки на практика процеса по подбор, разказва Георги Атанасов.
Интересен е и фактът, че понякога „напомпването“ на умения идва не от служителите, а от самите компании. Някои стартъпи създават позиции с атрактивни, но сложни заглавия, за да отговорят на изискванията на инвеститорите, например за да получат финансиране за добре развит AI отдел“, отбелязва Иван Вълев.
Тази глобална тенденция е налице и на пазарите в Централна и Източна Европа, включително България, където местните компании активно търсят експерти в областта на изкуствения интелект.
Разлики в търсенето на таланти
От Deel наблюдават интересни различия в търсенето на AI таланти в Европа. Компаниите от Централна и Източна Европа, включително България, търсят предимно интернационални експерти с вече натрупан солиден опит. Това е логично, тъй като малките компании, които инвестират в AI, се нуждаят от човек, който вече е успял да осъществи подобен проект. Те търсят легитимност и бързо развитие.
За разлика от тях, компаниите от Западна Европа се насочват повече към хора с изпълнителни функции, респективно към по-млади кадри и студенти, които могат да заемат начални позиции. Полша е една от добрите локации за намиране на такива служители благодарение на силната връзка между университетите и бизнеса, както и инвестициите в подготовката на кадри.
България на предприемаческата карта
Въпреки че България е малка страна, потенциалът ѝ е голяма и привлича все повече внимание – а фокусирането на компании като Deel към местната екосистема е знак именно за големия потенциал.
През последните 3 – 4 години се наблюдава значителен ръст на предприемаческата култура, съкращавайки етапа от идея до изпълнение. Наличието на два „еднорога“ в България (б.а. – Payhawk и Shelly, чиито пазарни оценки надхвърлиха 1 милиард долара) е ясен показател за това.
Що се отнася до работата от разстояние, Deel виждат ясна тенденция. По-старите, вече установени компании, предпочитат работата в офис, докато по-младите и гъвкави стартъпи и скейлъпи, които се борят за бърз пазарен успех, са много по-отворени към хибридните и дистанционни модели.
Според Иван Вълев компаниите, които държат на строги политики, рискуват да загубят най-добрите таланти, които търсят гъвкавост.