Новият пазар на ток: ФСЕС е готов да плаща, но ще е трудно с фактурите
ЕСО се опасява, че ниската норма на възвръщаемост в цената за пренос ще попречи на инвестициите му в мрежата
© ECONOMIC.BG / БТА
Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ (ФСЕС) не се притеснява за приходите си през следващия регулаторен период, свързани с изчисленията на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Ръководството му обаче вижда като предизвикателство необходимостта да се проверяват ежемесечно всички фактури на битовите потребители. Това стана ясно по време на обсъждането на доклада на регулатора за цените на електроенергията от 1 юли тази година.
От ФСЕС се надяват това, което КЕВР е прогнозирал и отчел в доклада, да се изпълни и обещаха всички приходоизточници да бъдат впрегнати, за да стане факт конкретното ценово решение от 1 юли.
Ако все пак се окаже, че Фондът няма да има достатъчно пари (1.2 млрд. лв. по прогнози на КЕВР) да компенсира домакинствата, Комисията ще трябва да се намеси, обясни председателят ѝ Пламен Младеновски. Той допълни, че към момента няма такива индикации и се очакват около 3 млрд. лв. приходи във Фонда.
ФСЕС ще проверява 5 млн. фактури
Председателят на ФСЕС Диан Червенкондев обясни, че за Фонда е нещо ново да компенсира крайните битови клиенти заради по-високите цени на енергията. Той напомни, че ще се проверява всяка една фактура чрез техните крайни доставчици.
Това е изключително предизвикателство за нас, тъй като ние трябва да сме сигурни, че определената компенсация за всеки един клиент трябва да отиде до него, да се види и отрази във фактурата и Фондът трябва да проверява ежемесечно над 5 милиона фактури, което е сериозно предизвикателство за нас“, обясни той.
Фондът и досега е процедирал така с компенсациите за небитовите потребители, но сега мащабът ще е по-различен и ангажиращ.
Затруднения ще има и в засичането на електроенергията, която реално е отишла към клиента, и закупената от сегментите на борсовия пазар от крайните снабдители.
Това е така поради факта, че търговските измервателни уреди се засичат през различни периоди от месеца, а не на 1 и 30 число“, каза още Червенкондев.
Предизвикателствата за Фонда идват от там, че ще има застъпване на отчитането от месец в месец и затова Червенкондев призова да се търси възможност за по-бързо преминаване към дистанционно измерване на всички електромери и в тази насока трябва да се мисли и за небитовите клиенти.
Според Младеновски ФСЕС наистина е изправен пред сериозно предизвикателство и пожела „успех в начинанието с проверката на фактурите“.
Той допълни, че са правени срещи с ЕРП-тата, за да се измени отчитането – да обхваща периода от първия до последния ден на всеки календарен месец, и се търсят варианти за преминаване от ролиращо отчитане към дистанционно.
Експертът потвърди, че от либерализацията на пазара на дребно има много предимства, но не е сега моментът за освобождаването му. Причините, които посочи, са сложната геополитическа обстановка, водеща до волатилност на пазарите, на второ място, намираме се в сърцето на прехода от въглища към ВЕИ, което пък води към високи цени в часовете, когато битовите потребители потребяват, и липсата на дигитализация на мрежите на разпределителните дружества в България, което няма да позволи на битовите абонати да управляват потреблението си по начин, по който може да намали сметката си за електричество.
Цената на тока
Цената на тока засега ще се увеличи средно за страната с 4.6%, а на топлинната енергия – с 4.5%, обясни Младеновски. Той допълни, че КЕВР все още работи в търсене на резерви и може да се очаква корекция надолу при окончателното решение.
Какво означава това за един абонат в София в конкретни числа? При средна сметка от 60 лева увеличението ще бъде около 2.30 лева, във Варна – 2.50 лева, а в Пловдив – малко повече от 3.20 лева.
При парното, ако един абонат на "Топлофикация София" досега е плащал средно месечно около 100 лв., с новите цени ще плаща около 105.50 лв.
Младеновски коментира и изчисленията на КНСБ, че фактически поскъпването е с 13%, а не с 4. Според него синдикатите може би визират и поскъпването на цените на тока от януари.
Дали цената ще продължи да се вдига, според Младеновски към настоящия момент няма индикации такова нещо да се случи в рамките на регулаторния период 1 юли 2025 – 30 юни 2026 г.
Няма човек, който може да ви гарантира, и който може да прогнозира, че нищо няма да се случи. Както знаем, цената на електрическата енергия зависи от редица фактори, които са извън България, които не са под контрола нито на българското правителство, нито на българския регулатор“.
На въпрос какво щеше да се случи, ако бяхме либерализирали пазара и за бита, той каза, че увеличението на цените сигурно щеше да бъде над 70%.
ЕСО с възражения
Електроенергийният системен оператор (ЕСО) от своя страна възрази на доклада. Конкретно операторът не е съгласен с определената от КЕВР норма на възвръщаемост от 3% в цена пренос.
Недопустимо е в условията на енергиен преход, непрекъснато нарастваща възобновяема енергия, която през деня вече достигна 61% несихронизирани мощности, точно когато операторът има необходимост от значителен размер средства за инвестиране в разширение на електропреносната мрежа, с модернизирането ѝ и адекватното интегриране на възобновяема енергия с цел гарантиране сигурността на електроенергийната система, да се определя антипазарна норма на възвръщаемост“, коментира финансовият директор на ЕСО Гергана Терзийска.
По думите ѝ тази норма не е съобразена с икономическите условия и така, лишавайки оператора от тези средства, ЕСО няма как да изпълни инвестиционната си програма, да реализира стратегическите проекти и да инвестира в разширяване на мрежата.
Системният оператор поиска да се преразгледа тази норма на възвръщаемост, като се определи адекватна и предвидима такава.
Младеновски отговори, че всичко изказано от ЕСО е така, но операторът е в добро финансово състояние и, според него, печалбата му може да покрие инвестиционната програма и няма нужда от по-висока норма.
Не смятам, че към настоящия момент има нужда от промяна в нормата на възвръщаемост в цената за пренос“, категоричен е председателят на регулатора.