Онлайн търговията в България е нараснала с 30% през 2018 г.
Прогнозите на експертите са, че през следващите години ще се запази тенденцията за устойчиво нарастване

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 2 мин.
Всяка година онлайн търговията у нас нараства с 20-30%, сочат официални данни на „УниКредит Кънсюмър Файненсинг“. Така през 2018 г. оборотът е достигнал близо 665 млн. евро, което е увеличение с една трета спрямо предходната година. Тогава също имаше значително увеличение – с 22% на годишна база до 511 млн. евро.
Според представените данни около 1.2 млн. българи са пазарували онлайн през миналата година, като те най-често са купували дрехи, обувки и аксесоари, спортни стоки и техника. Отделно тенденцията в последните години е онлайн да се пазаруват по-скъпи стоки.
„Очакваме в близките години да има сериозен ръст в онлайн търговията със стоки и услуги на изплащане. Част от причините са, че у нас над 70% от населението има достъп до интернет. Освен това, фактор е и растящата наситеност на пазара на смартфони, тъй като 74% от населението в България има такива, според данни за 2018 г. Не на последно място, 30% от онлайн потребителите, които представляват 17% от цялото население на България, вече са осъществили поне 1 покупка онлайн“, коментира Георги Тушев, ръководител отдел Търговски посредници в „УниКредит Кънсюмър Файненсинг“.
Според компанията секторът на електронната търговия в България ще продължи да расте устойчиво като очакванията са за 27% ръст и през следващите няколко години.
Нарастването на традиционната търговия в световен мащаб е с около 3-4%, което налага и въпросът дали тя няма да изчезне в определени сектори. Прогнозите по темата сочат, че традиционните магазини няма да изчезнат, но постепенно всички те ще навлязат в онлайн търговията.
Продуктовите категории, които ще се развиват най-бързо, са поръчка на храна онлайн, дом и градина, а от онлайн услугите с най-голям темп ще растат туристическите пакети, онлайн застраховките и закупуване на онлайн билети за събития.
Данните на компанията за потребителски кредити показват, че най-често купуваните стоки за 2018 г. чрез онлайн кредит са компютри и офис техника, следвани от смартфони и телевизори.
Най-често от стоков кредит онлайн се възползват семейни мъже, на възраст между 30 и 39 години, със средно образование, които са на постоянен трудов договор от 1 до 3 години. Доходът на клиента е до 1000 лв., а средният размер на покупката му е 680 лв.
„В България има потенциал за развитие на онлайн търговията, тъй като не сме достигнали все още пиковете на Европейския пазар. В подкрепа на тази тенденция е и факта, че 30% от онлайн потребителите ще са основно от поколението, родени след 1995 г. или т.нар. „Generation Z“, допълни Екатерина Кирилова, член на Управителния съвет и главен търговски директор на „УниКредит Кънсюмър Файненсинг“.