Операторът на летището в Мюнхен ще е концесионер на Летище София
Трима от участниците са получили максимален брой точки за техническо предложение

Консорциум „СофКънект“, в който влизат операторът на летището в Мюнхен и парижкият фонд Meridiam, ще управлява Летище София в следващите 35 години. Днес министърът на транспорта Росен Желязков обяви победителят, който е получил 86.12 точки в класирането. Участниците в процедурата, която беше стартирана на 2 юли 2018 г., вече са уведомени.
Офертите на кандидатите бяха разглеждани в продължение на 90 дни, като министърът уточни, че по време на целия процес държавата е била подпомагана от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
"Искам да благодаря на участниците за това, че повярваха в инвестиционната среда. За това, че повярваха в прозрачността на процедурата и в обективната преценка за участниците. Въз основа на оценката комисията е взела мотивирано решение“, коментира Росен Желязков.
Парижкият Meridiam инвестира в инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. За строителството на новия терминал компанията ще си партнира с немската Strabag, която участваше в строителството на втория терминал на Летище София и имаше проблеми при въвеждането му в експлоатация. Не е ясно какво е разпределението на дяловете между компаниите.
На второ място е останала офертата на Aeroports de Paris Group заедно с турската „ТАВ Хаварлиманларъ Холдинг“ с 80.3 точки, на трето е предложението на Fraport с 80.19 точки, на четвърто - Консорциум „Витоша“, в който влизат „Манчестър Еърпорт Груп“ и китайската BCEGI със 78.42, а на пето - офертата на „ССБ София Еърпорт ДжейВи“, в което участва „ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ“, както и операторът на летището в Копенхаген.
Трима от участниците са получили максимален брой точки за техническо предложение - „СофКънект“, Fraport и Консорциум „Витоша“.
При оценката комисията е взела предвид изпълнимостта, достоверността и устойчивостта на предлагания модел за развитие - общ план, бизнес план, финансов план и стратегия.
Договорът може да бъде сключен след изтичане на 15 дни, считано от днес. В рамките на този срок изборът може да бъде обжалван пред КЗК, а след това и във ВАС.
Припомняме, че в офертата на "СофКънект" влиза годишно концесионно възнаграждение от 24.5 млн. евро и капиталови инвестиции в размер на 608 млн. евро. Консорциумът обуславя четири фази на техническо развитие на аеропорта. В предложението на оператора на летището в Мюнхен влиза изграждането на трети терминал на 800 метра от метростанцията с 11 местостоянки, и преструктурирането на Терминал 1 в карго терминал. Пътниците ще изминават разстоянието между летището и самолета пеша, каквито са и предпочитанията на нискотарифните компании. Освен това в офертата влиза обозначаване на коридори за пристигащи и заминаващи на Терминал 2, паркинг за автомобили с 2000 места. От консорциума прогнозират и 19 млн. пътници годишно до края на концесията.