Основна част от оборота на Kaufland е от български продукти
В средата на октомври веригата отваря следващ обект във Варна
Kaufland България за поредна година е лидерът на пазара на бързооборотни стоки у нас. Търговската верига продължава да се разраства и е един от най-големите чуждестранни инвеститори и корпоративни работодатели в България. За постиженията, нововъведенията и отговорностите на компанията, Economic.bg разговаря с Председателя на управителния съвет на „Кауфланд България“ ЕООД енд Ко КД Димитър Спасов.
Г-н Спасов, каква беше изминалата 2016 г. за Kaufland България?
2016 г. беше поредната успешна година за нашата фирма. Успешна, защото клиентите стават все по-взискателни по отношение на качеството и на асортимента, а точно там е силата на Kaufland България – в качеството и асортимента.
Какви нови инициативи подготвя компанията през 2017 г.?
Може би най-интересната инициатива, която стартираме през 2017 г. е нашето мобилно приложение, т.нар. Kaufland-App. С негова помощ клиентите ни ще могат да виждат най-актуалните ни предложения в реално време и да споделят с близките си своите списъци за пазаруване. Изборът на покупки е по интерактивен начин и се случва в реално време. Мобилната апликация улеснява подготовката за самото пазаруване. Приложението стартира от този понеделник.
Поставихме машина за уедряване на монети на новия ни обект, който се намира на столичния бул. „Тотлебен“, а такава вече има и в хипермаркета ни в ж.к. „Младост“. Както вече знаете, срещу дребните монети, които пусне в тази машина, клиентът ни получава ваучер за пазаруване, който може да използва за покупка на стоки във всички магазини на веригата.
В кои градове да очакваме следващите обекти на Kaufland? Колко нови работни места ще бъдат отворени?
Следващият ни обект ще бъде във Варна, в източната част на града. Планираме откриването му в средата на октомври. Ще бъдат отворени около 150 нови работни места – приблизително 100 в самия магазин и близо 50 в концесионерната зона. Както винаги, ще облагородим инфраструктурата в района около нашия обект.
Продължавате да разширявате асортимента. Средно колко хиляди артикула се предлагат в един магазин на веригата?
В момента предлагаме около 20 хил. артикула в нашите магазини. Постоянно оптимизираме и напасваме асортимента към желанията на клиентите ни и повишеното им изискване по отношение на качеството. Когато включваме нови артикули в асортимента ни, се стремим те да бъдат с високо качество.
Предлагаме и постоянни щандове за азиатски, руски и турски храни, които са интересно допълнение към нашия асортимент.
Предлагате голям брой стоки, произведени в България и работите с все повече български доставчици. Какъв е броят на родните доставчици и колко от тях предлагат стоките си на чужди пазари с помощта на Kaufland?
В Kaufland предлагаме огромно разнообразие от български стоки – голяма част от оборота си реализираме благодарение на такива. Работим с между 800 и 900 български производители и доставчици. С наша помощ български фирми, произвеждащи тестени изделия, текстил, консерви, сладоледи и др., изнасят продукцията си в чужбина.
На какъв етап е планираното разширяване на логистичния Ви център?
Разполагаме с най-големия логистичен център в България, който се намира в с. Стряма, община Раковски. Тъй като настоящата му площ от 80 хил. кв. м не ни е достатъчна, планираме разширяването му. Дейностите в момента са в проектна фаза, а през юни-юли очакваме да започнем строителството.
Разширяването ще е на модулен принцип – планираме да поставим 2 големи допълнителни халета и едно по-малко, чиято площ ще бъде общо около 25 хил. кв. м. Освен халетата ще построим и голяма многофункционална спортна площадка за служителите ни, така че те да могат да спортуват преди или след работа.
През последните години залагате на иновациите и модернизацията на съществуващите обекти. Кои филиали ще бъдат обновени през 2017 г. и какво ще се промени в тях?
През 2017 г. ще обновим общо 4 филиала, които са едни от най-ранно откритите – първия ни обект в Пловдив, този в столичния квартал „Дружба“, ще обновим и разширим магазина ни във Враца, както и първия ни филиал във Варна. Модернизацията ще се състои в поставяне на по-ниски регали, на иновативната ни система за охлаждане и отопление, на LED осветление, по-широки паркоместа и др. Обновяваме и помещенията за почивка на служителите ни. Идеята е да осигурим максимално удобство на клиентите и служителите ни.
Един от магазините Ви вече разполага с бързозарядна станция за електромобили. В кои други градове планирате такива и кога ги да очакваме?
Планираме да изградим още 4-5 такива станции през следващите месеци. Обектът в жк. Банишора в София, където е централата ни, във Варна, в Бургас, в Стара Загора, във Велико Търново, когато изградим новия ни обект през 2018 г.
Идеята е всеки, който кара електромобил, да може да обиколи страната – да отиде до морето и да се върне, зареждайки бързо и напълно безплатно на нашите зарядни станции за електромобили.
Да си лидер на динамичен пазар като този на бързооборотните стоки е голяма отговорност. Какви предизвикателства срещате при ежедневната Ви работа?
Да си голям е до известна степен задоволство, но преди всичко отговорност – към клиентите, партньорите, служителите ни. В Kaufland България работят 6800 души, с което се явяваме един от най-големите работодатели в България.
Носим голяма отговорност и се стремим да сме максимално коректни към служителите ни. Те винаги получават заплатите си навреме, както и социални придобивки – хранителни ваучери в максималния разрешен размер от 60 лв. Предоставяме им допълнително здравно осигуряване, задължително имат 2 почивни дни и се стремим да бъдат един след друг, което е рядкост в търговията.
Носим отговорност и към доставчиците – отнасяме се към всеки един наш доставчик, независимо от размера му, с нужното уважение и коректност.
Отнасяме се отговорно и към околната среда. Ние сме голяма компания и произвеждаме много отпадък, който стриктно разделяме и предаваме за рециклиране. Чрез разделното сметосъбиране спомагаме за опазването на околната среда.
Споменахте доброто заплащане и социалните придобивки на служителите. Каква е средната заплата в Kaufland България?
Средната заплата в Kaufland България е по-висока от средната за страната.
Напоследък се заговори, че западни производители предлагат в Източна Европа продукти с по-лошо качество в сравнение с еквивалента им в Западна Европа. Забелязали ли сте подобна тенденция сред вашите доставчици?
Темата е интересна, но определено не е насочена към търговците, а по-скоро към производителите.
За поредна година Kaufland е безспорен номер 1 в бързооборотните стоки в България. Каква е формулата на успеха?
Формулата на успеха е една много добра концепция, напасната към необходимостите и изискванията на българския потребител и един много добър екип от служители и ръководни кадри.